Як відомо, відсутність сформованої коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді є однією з підстав для дострокового припинення повноважень українського парламенту.
Разом з тим, відповідно до статті 83 Конституції України, у нардепів є місяць на формування нової коаліції у разі припинення діяльності попередньої. Чи зможуть народні обранці виграти для себе цей місяць у разі встановлення новообраним Президентом відсутності коаліції і, таким чином, знівелювати можливості для власного розпуску? Адже, якщо парламентарі отримають додатковий строк «на роздуми», Президент вже не матиме підстав для розпуску парламенту, незалежно від майбутньої дати інавгурації. Чи стане початком відліку передбаченого Конституцією місяця для формування нової коаліції повідомлення про обставину відсутності у Верховній Раді України коаліції депутатських фракцій?
Голова Окружного адміністративного суду міста Києва Павло Вовк прокоментував «Судово-юридичній газеті» це питання.
«Для відповіді на Ваше питання перш за все необхідно встановити, як же згідно з чинним законодавством здійснюється те саме «визнання відсутності коаліції», з якого і починається відлік місячного строку на формування нової коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, як це передбачено ч. 7 статті 83 Конституції України.
Відповідно до ч. 2 статті 90 Конституції України, Президент України має право достроково припинити повноваження Верховної Ради, в тому числі, якщо протягом одного місяця у Верховній Раді України не сформована коаліція депутатських фракцій, відповідно до статті 83 цієї Конституції.
Чинне нормативне регулювання не передбачає іншого порядку встановлення обставин, визначених ч. 2 статті 90 Конституції України в якості підстав для Президента України достроково припинити повноваження Верховної Ради України, аніж їх констатація у відповідному указі голови держави. Тобто прийняттю такого указу не мають передувати рішення судів або інших органів, які встановлювали б наявність таких обставин.
Таким чином, якщо найближчим часом і буде якимось чином офіційно повідомлено про обставину відсутності у Верховній Раді коаліції депутатських фракцій, це не стане початком відліку передбаченого Основним Законом України місяця для формування нової коаліції, адже виключно Президент України у своєму указі може встановити, як довго у Верховній Раді дійсно відсутня коаліція депутатських фракцій та які наслідки це матиме.
Фактично, з моменту прийняття Президентом України відповідного указу процес створення коаліції депутатських фракцій не матиме жодного юридичного значення. Водночас необхідно підкреслити, що у випадку, коли впродовж місяця у парламенті не буде створена коаліція депутатських фракцій, але вона буде створена у період до реалізації Президентом України права достроково припинити повноваження Верховної Ради, він таке право втрачає.
Зазначене вище є виключно моїм власним розумінням вимог Конституції України. Проте, у будь-якому випадку не зайвим буде нагадати, що чинний Кодекс адміністративного судочинства України передбачає можливість протягом шести місяців оскаржити указ Президента України у Верховному Суді як суді першої інстанції, де розгляд справи може тривати протягом шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі, з можливим подальшим апеляційним переглядом у Великій Палаті Верховного Суду, який, у свою чергу, може тривати і понад шістдесят днів. При цьому Кодекс адміністративного судочинства України забороняє вживати заходи забезпечення адміністративного позову шляхом зупинення актів Президента України та встановлення для нього заборони або обов'язку вчиняти певні дії».