Державна регуляторна служба в рамках Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України» (Програма КЕУ) провела семінар «Перевірки бізнесу: основні виклики після завершення мораторію». Головні питання, які висвітлювали спікери заходу, — це державний нагляд за господарською діяльністю, а також скарги бізнесу і типові порушення з боку представників контролюючих органів. Окремо був презентований посібник для бізнесу: концепція практичного порадника з проходження перевірок суб’єкта господарювання. Крім того, говорили про інспекційний портал та нові інтеркативні інструменти для підтримки бізнесу.
За січень-серпень 2019 року, після скасування мораторію на проведення перевірок малих і середніх підприємств, обсяг інспекційного навантаження на суб’єктів господарювання виріс. Тільки інспекційний портал поповнився записами про 117 тисяч планових перевірок та понад 30 тисяч позапланових. Проте представники Державної регуляторної служби вважають, що бізнес не має боятися перевірок. Для цього реформу системи державного нагляду та контролю потрібно спрямувати на те, щоб контролюючі органи перетворилися на консультантів для підприємців.
«Одним із своїх завдань Державна регуляторна служба України вважає підвищення правової обізнаності бізнесу щодо проходження перевірок господарської діяльності, які проводять органи державного нагляду та контролю», — зазначила голова Державної регуляторної служби України Ксенія Ляпіна.
Серед основних маркерів реформи державного нагляду та контролю Ксенія Ляпіна відзначила наступні:
- повернення ДПС, ДАБІ та Держпраці у сферу дії Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»;
- закріплення повноважень щодо контролю за контролерами за ДРС. Тобто зі скаргами на дії органів державного нагляду (контролю) підприємці зможуть звертатись до Державної регуляторної служби, яка може перевіряти контролерів;
- підвищення відповідальності посадових осіб органів державного нагляду (контролю);
- створення відкритого Інспекційного порталу — inspections.gov.ua з інформацією про всі перевірки;
- запровадження ризикорієнтованої системи державного нагляду (контролю);
- запровадження уніфікованої форми актів для проведення перевірок;
- розміщення на офіційних веб-сайтах органів державного нагляду (контролю) нормативно-правових актів, дотримання яких перевіряється під час здійснення заходів контролю;
- встановлення єдиного порядку стягнення адміністративно-господарських санкцій, які застосовуються органами державного нагляду (контролю) за фактами встановлених порушень;
- закріплення необхідності трактування на користь підприємця норм законодавства, які допускають неоднозначне трактування прав та обов’язків суб’єкта господарювання та/або повноважень органу державного нагляду (контролю), а також недопущення встановлення планових показників чи будь-якого іншого планування щодо притягнення суб’єктів господарювання до відповідальності;
- розширення прав бізнесу щодо недопуску до перевірок;
- розширення консультативної підтримки суб’єктів господарювання органами державного нагляду (контролю), в тому числі звільнення від відповідальності суб’єктів господарювання, якщо вони діяли відповідно до консультації органу державного нагляду (контролю).
Інспекційний портал, інтерактивний майданчик для бізнесу, який проходить перевірки, повинен стати корисним ресурсом для підприємців, оскільки надасть бізнесу відповіді на наступні питання:
- Чи плануються щодо нього перевірки у 2019 році?
- Де саме проводитиметься перевірка?
- Коли розпочнеться та скільки триватиме перевірка?
- Чи є перевірка комплексною?
- Що саме буде перевірятися та як підготуватися?
- Чи правильно визначений ступінь ризику підприємства?
«Відвідуваність Інспекційного порталу говорить про те, що цей продукт затребуваний та корисний для бізнесу і суспільства. Ми майже завершили розробку функцій, необхідних органам державного нагляду (контролю), на черзі — корисні функції для підприємців, по суті — Кабінет підприємця. Відмова від комплексних заходів, подання скарг на порушення процедури перевірки у ДРС — все це має стати можливим онлайн», — зазначила керівниця відділу розробки програмного забезпечення Офісу ефективного регулювання Яна Горюнова.
Крім того, Державна регуляторна служба України спільно з Програмою USAID «Конкурентоспроможна економіка України» (Програма КЕУ) розробляє інструменти, які полегшать бізнесу проходження перевірок контролюючими органами, а саме: посібник для малих та середніх підприємств (МСП) з питань проходження перевірок господарської діяльності, які проводять органи державного нагляду (контролю).
Посібник для бізнесу матиме практичне спрямування та міститиме поради для власників та менеджерів щодо алгоритму поведінки під час проходження заходів державного нагляду (контролю). Посібник включатиме посилання на відповідні норми законодавства, практичні поради юристів та зразки необхідних документів, а також буде оформлений у вигляді покрокової інструкції за етапами:
- до перевірки(пошук інформації та особливості підготовки);
- під час перевірки(необхідні документи, правила проведення, підстави і порядок подання скарг на порушення);
- після перевірки(отримання результатів, оскарження результатів, виконання припису).
Окремим блоком обговорювали скарги бізнесу та розповсюджені порушення з боку представників контролюючих органів. Звичайно, після скасування мораторію кількість скарг суб’єктів господарювання на дії контролерів зросла вдвічі. «Чемпіони» за кількістю скарг — Держпраці та Держекоінспекція.
Найчастиші порушення — це вихід контролерів на перевірки без затвердженої уніфікованої форми акта, порушення строку вручення акта, відсутність затверджених критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності суб’єктів господарювання.
Як відомо, нещодавно уряд підтримав новий порядок проведення перевірок Держпраці.
Постанова КМУ «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю» затверджує:
- Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю;
- Порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю.
До того ж цей документ відновлює право органів місцевого самоврядування здійснювати контроль за працею з питань:
- своєчасного та у повному обсязі оплати праці;
- дотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці;
- оформлення трудових відносин.
Голова ДРС Ксенія Ляпіна пояснила, що проект зазначеної постанови не був погоджений Державною регуляторною службою, оскільки розроблений з порушенням Законів України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Згідно з новим Порядком контролери Держпраці мають право складати припис про усунення порушень. На жаль, залишилася можливість проведення перевірки в будь-який час та право органів місцевого самоврядування проводити державний нагляд (контроль). Одночасно Кабмін не затвердив критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності суб’єктів господарювання, без яких проводити перевірки неможливо.
Раніше «Судово-юридична газета» писала, що бізнес-спільнота обговорила причини рейдерства в Україні.