На сайті Мінекономіки з’явився законопроект "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу земель сільськогосподарського призначення".
Положеннями проекту закону визначаються особливості правового регулювання обігу земельних ділянок сільськогосподарського призначення на основі ринкових механізмів переходу прав на земельні ділянки:
- з 01.10.2020 скасовується заборона на відчуження земель сільськогосподарського призначення усіх форм власності;
- визначається суб’єктний склад осіб, які можуть набувати право власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення: громадяни України, територіальні громади, держава, юридичні особи України та іноземні громадяни і особи без громадянства у разі набуття в порядку спадкування та обов’язком відчужити ділянку протягом року;
- встановлюється мінімальна стартова ціна продажу земельних ділянок державної та комунальної власності на земельних торгах на рівні не нижче нормативної грошової оцінки;
- встановлюється обмеження на сукупну площу земельних ділянок сільськогосподарського призначення, яка може перебувати у власності громадянина та юридичної особи, та пов’язаних з нею осіб. Обмеження не допускають набуття у власність більше 15% сільськогосподарських земель області та 0,5% сільськогосподарських земель України;
- забезпечується переважне право орендаря на купівлю земельної ділянки;
- передбачається обов’язок державного реєстратора вносити інформацію про ціну (вартість) речових прав, в тому числі прав користування, до Реєстру речових прав;
- забезпечується право громадян на викуп земельних ділянок для ведення селянського (фермерського) господарства, які їм належать на праві постійного користування та праві довічного успадкованого володіння. Можливо викупити із розстрочкою платежу до 5 років за ціною, яка дорівнює нормативній грошовій оцінці таких земельних ділянок;
- Закон України "Про санкції" доповнюється новим видом санкцій "заборона на набуття у власність земельних ділянок". Такі санкції вводяться рішенням Президента України за поданням Ради національної безпеки та оборони України та затверджуються постановою Верховної Ради України. Під санкції можуть підпадати іноземні держави, невизначене коло осіб певної діяльності (секторальні санкції) та окремі юридичні і фізичні особи.
Необхідність законодавчого визначення порядку обігу земель Мінекономіки пояснює наступним
Відсутність повноцінного обігу земель є причиною відсутності ринкового ціноутворення на землі сільськогосподарського призначення, що своєю чергою гальмує розвиток ринкових орендних відносин та відповідно орендної плати за користування земельними ділянками цієї категорії.
Запровадження обігу земель сільськогосподарського призначення дозволить створити умови для функціонування повноцінного ринку земель і розвитку ринкових орендних відносин та підняти в подальшому рівень земельних відносин до рівня розвинутих країнах.
Найбільш оптимальним способом розв’язання проблем, спричинених діючим мораторієм на купівлю-продаж сільськогосподарських земель, та досягнення мети законопроекту є запровадження гнучкого та ефективного державного регулювання обігу земель сільськогосподарського призначення, із одночасною мінімізацією його потенційно негативних соціально-економічних наслідків.
Запровадження обігу земель створить відповідну цінову пропозицію на відповідні землі сільськогосподарського призначення, упередить знецінення земельних ділянок з одночасним впливом на формування ринкових цін на право емфітевзису і суперфіцію, а також позитивно вплине на формування ринкових орендних відносин.
Раніше вже повідомлялося, що міністр економіки підтримав скасування мораторію на продаж землі.