24 вересня народні депутати від фракції «Слуга народу» (Ткаченко О., Гурін Д., Бондар Г. та ін.) зареєстрували до Верховної Ради проект закону №2143-3 про місто Київ — столицю України.
Як зазначають автори законопроекту, прийнятий 15 січня 1999 року Верховною Радою України Закон України «Про столицю України — місто-герой Київ» був покликаний визначити спеціальний статус міста Києва як столиці України та врегулювати особливості здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування у місті відповідно до Конституції України. Проте натомість правовий механізм, закладений у цьому Законі, містив безліч колізій та суперечностей, які робили незрозумілим правовий статус та взаємовідносини органів державної влади та місцевого самоврядування та ускладнювали здійснення ефективного управління в місті.
У підготовленому законопроекті, за словами народних депутатів, пропонується шляхом прийняття нового закону та втрати чинності існуючим Законом України «Про столицю України — місто-герой Київ» виправити існуючий незадовільний стан організації органів державної влади та місцевого самоврядування через запровадження відповідно до Конституції України більш ефективного правового механізму поділу влади в столиці України.
Законопроект створює нову систему організації та здійснення місцевого самоврядування і виконавчої влади в столиці України.
Зокрема, пропонується відновити районні ради у місті Києві як представницькі органи жителів. Пропонується розділити повноваження та розмежувати посади Київського міського голови та голови Київської міської державної адміністрації. Так, міський голова очолюватиме Київський магістрат — виконавчий орган Київської міської ради, головуватиме на її засіданнях, а голова Київської міської державної адміністрації здійснюватиме нагляд за додержанням Конституції і законів України органами місцевого самоврядування та координуватиме діяльність територіальних органів центральних органів виконавчої влади.
Також проектом комплексно врегульовано питання щодо правового статусу міста Києва та особливостей місцевого самоврядування, у тому числі:
- спеціальний статус Києва;
- реалізація столичних функцій міста Києва;
- адміністративно-територіальний устрій міста Києва;
- організація міського життя на засадах сталого розвитку міста;
- взаємодія територіальної громади міста Києва та територіальних громад населених пунктів Київської області;
- функціонування Київського магістрату;
- місцеве самоврядування в місті Києві;
- статус Київського міського голови та його заступника з фінансових питань, заступника Київського міського голови — керуючого справами Київського міського магістрату та заступника Київського міського голови — головного архітектора міста Києва;
- порядок забезпечення головою Київської міської державної адміністрації дотримання у місті Києві Конституції та законів України;
- стратегічне планування в місті Києві;
- стратегічні документи з розвитку міста Києва;
- інформаційні системи міста Києва;
- механізм контролю, аудиту та моніторингу в місті;
- функціонування Ратуші як єдиного вікна надання послуг.
Так, законопроектом передбачається поділ території міста Києва ділиться на 10 багатомандатних виборчих округів. Право на участь у розподілі депутатських мандатів набувають кандидати в депутати, включені до виборчих списків міських організацій партій, що отримали п’ять і більше відсотків голосів виборців у відношенні до сумарної кількості голосів виборців, поданих за кандидатів у депутати. Участь у виборах до Київської міської ради в порядку самовисування кандидатів не допускається. Міський осередок політичної партії може висунути кандидатом на виборну посаду як члена політичної партії, так і позапартійну особу.
Також передбачено міську електронну канцелярію — це електронна система, що забезпечує автоматизацію ведення обліку визначеної рішенням Київської міської ради публічної інформації та актів органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, а також підприємств, установ і організацій, що належать до комунальної власності територіальної громади міста Києва та є розпорядниками інформації, шляхом створення, розміщення, оприлюднення та обміну інформацією, даними і документами в електронному вигляді, до складу якої входять центральна база даних та електронні інформаційні системи, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією, даними та документами через відкритий програмний інтерфейс.
Нагадаємо, раніше «Судово-юридична газета» вже писала про поданий законопроект, який передбачає дострокові вибори у Києві 8 грудня.
Також ми публікували відео, в якому народні депутати розповіли, що передбачає новий закон про столицю.