В Раду надійшов законопроект №2200 від 02.10.2019 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування самозайнятих осіб, які провадять незалежну професійну діяльність».
Про зміст та призначення законопроекту спеціально для «Судово-юридичної газети» розповів його автор — народний депутат України IX скликання Володимир Антонович Ватрас.
Автор законопроекту вважає за необхідне уточнити статус та порядок оподаткування самозайнятих осіб. Саме плутанина у визначенні понять «фізична особа — підприємець» та «особа, яка провадить незалежну професійну діяльність» як складових одного цілого («самозайнята особа») і стала причиною внесення відповідного законопроекту.
У ст. 14 Податкового кодексу України наведені визначення понять, які використовуються в Кодексі.
Відповідно до пункту 14.1.226. ст. 14 Податкового Кодексу України, самозайнята особа — платник податку, який є фізичною особою — підприємцем або провадить незалежну професійну діяльність за умови, що така особа не є працівником в межах такої підприємницької чи незалежної професійної діяльності.
Незалежна професійна діяльність — участь фізичної особи у науковій, літературній, артистичній, художній, освітній або викладацькій діяльності, діяльність лікарів, приватних нотаріусів, приватних виконавців, адвокатів, арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів), аудиторів, бухгалтерів, оцінщиків, інженерів чи архітекторів, особи, зайнятої релігійною (місіонерською) діяльністю, іншою подібною діяльністю за умови, що така особа не є працівником або фізичною особою — підприємцем та використовує найману працю не більш як чотирьох фізичних осіб.
Таким чином, законодавець визнав поняття «самозайняті особи» як загальне поняття. До числа таких осіб входять і ФОПи, і особи, які провадять незалежну професійну діяльність.
Особи, що провадять незалежну професійну діяльність, несуть величезне податкове навантаження, у порівнянні з фізичними особами — підприємцями.
Зміст критеріїв, за якими відрізняються системи оподаткування, є досить широким (документообіг та облік, звітний період, база оподаткування, розмір податкового навантаження, терміни сплати податків та терміни подання відомостей до податкових органів та інше).
Наразі фізична особа — підприємець оподатковується в порядку, визначеному Главою 1 Податкового кодексу. Спрощена система оподаткування, обліку та звітності Розділу XIV Податкового кодексу України дає право обрати спрощену систему оподаткування та сплачувати єдиний податок.
Поряд з цим особи, що провадять незалежну професійну діяльність, які також називаються «самозайнятими особами», не мають змоги скористатися вибором системи оподаткування.
Податковий кодекс України вказує на можливість лише сплачувати податки за здійснення незалежної професійної діяльності, що оподатковується згідно зі ст. 167 цього Кодексу податком у розмірі 18 відсотків.
Народний обранець навів такий приклад: базою оподаткування для спрощеної системи є чистий дохід, а для платника єдиного податку на 3-й групі оподаткування — дохід як виручка, отримана протягом звітного періоду.
Розмір податкового навантаження на загальній системі становить 18% ПДФО та військовий збір 1,5%, а для платника єдиного податку на 3-й групі оподаткування — 5% від виручки або 3% (при умові сплати ПДВ).
Передбачається, що проект закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування самозайнятих осіб, які провадять незалежну професійну діяльність» усуне дискримінацію вказаних осіб по відношенню до фізичних осіб — підприємців при сплаті податків. А саме: пропонується надати особам, які провадять незалежну професійну діяльність, можливість обрання спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності.
Пан Ватрас вважає, що платник податків повинен мати змогу самостійно обирати систему оподаткування, яка буде відповідати його вимогам та виду діяльності.
Він підкреслює, що саме право на обрання системи оподаткування стало причиною подання законопроекту №2200, оскільки відсутність даного права у певної категорії осіб не відповідає Конституції України, де вказано, що громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом, а отже, є проявом дискримінації.
Таким чином, буде створена справедлива система оподаткування осіб, що провадять незалежну професійну діяльність.
Парламентарій також нагадав, що у практиці діяльності податкових органів існує негативний системний досвід безпідставного встановлення фізичним особам — підприємцям ознак незалежної професійної діяльності, встановлення для однієї і тієї ж особи подвійного оподаткування (за діяльність ФОП та за незалежну професійну діяльність).
Особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність, вимушені звертатися до суду за захистом своїх прав щодо необґрунтованих податкових рішень про нарахування боргу за здійснення двох видів діяльності.
Про які особливості закону розповів В.А. Ватрас
Про статус фізичних осіб — підприємців
Запропонований законопроект не містить жодних змін у статусі фізичних осіб — підприємців, пропонується лише розширити коло осіб — платників податків, які мають право на обрання спрощеної системи оподаткування (2-ї та 3-ї групи) та, як наслідок, усунути різноманітність тлумачень одного визначення/терміну.
Про кількість найманих працівників
Щодо питання кількості найманих працівників депутат відзначив, що на даний момент Податковим Кодексом України передбачено, що самозайняті особи, які провадять незалежну професійну діяльність, можуть мати лише чотирьох найманих працівників.
При наявності більшої кількості працівників особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, не може вважатися такою особою, оскільки вона не відповідає відповідним критеріям, встановленим законом, та зобов’язана вчинити певні дії: або звільняти працівників, або примусово змінювати організаційно-правову форму своєї діяльності (для адвокатів — адвокатські бюро/об’єднання, для інших — створення різноманітних товариств (ТОВ, ТДВ та інше).
Для прикладу, Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» передбачає, що адвокат може мати помічників, з якими він укладає трудові договори. При цьому вищезазначений закон не обмежує адвоката у кількості помічників, які йому потрібні при виконанні доручень.
Поряд з цим, адвокат може мати й інший технічний персонал, який забезпечує роботу адвоката, яка прямо не пов’язана з наданням правничої допомоги.
Запропонованим законопроектом не обмежується право самозайнятих осіб у кількості найманих працівників, з якими будуть укладатися трудові договори, однак певні обмеження існують при обранні самозайнятою особою другої групи єдиного податку: встановлюється обмеження до 10 найманих працівників.
Тому виключення з 14.1.226. ст. 14 Податкового Кодексу України слів «використовує найману працю не більш як чотирьох фізичних осіб» усуває колізію норм, якими встановлюються правові засади застосування спрощеної системи оподаткування (абзац 2 підпункту 2 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу, де одним з критеріїв зазначена кількість осіб, які перебувають у трудових відносинах, та одночасно не може перевищувати 10 осіб) для другої групи, і навпаки, надає право самозайнятим особам наймати більше чотирьох осіб.
Про те, чи повинні самозайняті особи реєструватися в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань
Реєстрація осіб, підприємств у відповідному реєстрі передбачено Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».
Депутат звертає увагу, що реєстрація особи як підприємця і реєстрація особи як платника єдиного податку — два різних процеси.
На даний момент особа, яка бажає стати підприємцем, подає державному реєстратору необхідні документи та за бажанням подає заяву про обрання спрощеної системи оподаткування або подає відповідну заяву самостійно до податкових органів. Особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, не реєструється як підприємець та самостійно звертається до податкових органів із заявою про включення як платника податків.
Парламентарій також впевнений, що даним законопроектом пропонується внести зміни лише у процедуру включення/виключення осіб до реєстру платників податків, який не передбачає реєстрацію самозайнятих осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, у відповідному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, зазначивши, що виключення особи, яка провадить незалежну професійну діяльність, із реєстру платників податків здійснюється за її особистою заявою.
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що депутати пропонують перенести День незалежності України.