2 грудня народні депутати від партії «Слуга народу» Дмитро Припутень та Максим Павлюк зареєстрували у Верховній Раді проект закону №2515 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення адміністративної відповідальності за незаконну торгівлю пальним».
Народні обранці підкреслюють, що найчастіше незаконна торгівля пальним здійснюється фізичними особами, які умисно не реєструються як суб'єкти підприємництва з метою уникнення накладення значних фінансових санкцій. Таким чином, їх діяльність, не підпадає під приписи статті 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» (зазначена відповідальність застосовується виключно до суб'єктів господарювання).
Так само для притягнення особи до адміністративної відповідальності за частиною першою статті 164 КУпАП (Провадження господарської діяльності без державної реєстрації як суб'єкта господарювання або без одержання ліцензії на провадження певного виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону) необхідна наявність ознак систематичності, тобто не менше трьох разів протягом одного календарного року.
Зазначена особливість та конструкція діючої статті 164 КУпАП по суті унеможливлює відповідальність осіб, які займаються незаконним продажем пального без наявних ознак систематичності з їх боку.
Тому, як зазначено у пояснювальній записці, основною метою законопроекту є усунення зазначених вище недоліків законодавства та запровадження адміністративної відповідальності за оптову або роздрібну торгівлю пальним без наявності документів дозвільного характеру, якщо їх одержання передбачене законом.
Що пропонується законопроектом
Законопроектом вносяться зміни до діючої редакції Кодексу України про адміністративні правопорушення шляхом запровадження нового складу проступку (ст. 16-1 Порушення порядку торгівлі пальним), що передбачає адміністративну відповідальність за:
- оптову або роздрібну торгівлю пальним без наявності документів дозвільного характеру, якщо їх одержання передбачене законом (крім випадків застосування принципу мовчазної згоди);
- порушення правил торгівлі пальним;
- повторну протягом року оптову або роздрібну торгівлю пальним без наявності документів дозвільного характеру, якщо їх одержання передбачене законом (крім випадків застосування принципу мовчазної згоди).
Так, за оптову або роздрібну торгівлю пальним без наявності документів дозвільного характеру, якщо їх одержання передбачене законом (крім випадків застосування принципу мовчазної згоди), — передбачається накладення штрафу від 17 000 до 34 000 грн. з конфіскацією пального, транспортних засобів, ємностей та обладнання, що використовувалися для реалізації такого пального, грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення.
Законопроектом також пропонується визначити належних суб'єктів складання протоколів про адміністративні правопорушення, а саме:
- посадові особи органів Національної поліції та органів державної фіскальної служби – частини перша та третя;
- посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів – частина друга.
Крім зазначеного, законопроектом пропонується надати право уповноваженим на складання протокові про адміністративні правопорушення посадовим особам Національної поліції та державної фіскальної служби вилучати, до прийняття судом рішення у справі про адміністративне правопорушення: пальне, транспортні засоби, ємності та обладнання, що використовувалось під час незаконної реалізації пального, а так само гроші, одержані внаслідок вчинення адміністративного правопорушення (частина четверта статті 265 КУпАП).
Частиною п'ятою статті 265 КУпАП пропонується встановити заборону щодо передачі вилучених речей та документів, під час застосування процедури вилучення речей та документів, на зберігання особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, що дозволить забезпечити надійне зберігання доказової бази та сприятиме об'єктивному розгляду справ та забезпеченню виконання постанов у справах про адміністративні правопорушення.
Крім того, законопроектом пропонується виправити технічне уточнення щодо сучасної назви уповноваженого органу на складання протоколів про адміністративне правопорушення, шляхом заміни застарілої назви «державна податкова служба» новою — «центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску».
Додатково законопроектом пропонується запровадити процесуальні механізми, які унеможливлюють зловживання судами, під час розгляду справ про адміністративні правопорушення, шляхом заборони передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд трудовому колективу (ст. 21 КУпАП) та закриття справи у зв'язку з малозначністю вчиненого правопорушення (ст. 22 КУпАП). Крім того, з метою врахування балансу рівності сторін адміністративно-деліктного провадження та удосконалення інституту апеляційного перегляду постанов у справах про адміністративні правопорушення законопроектом запропоновано надати право апеляційного оскарження постанов суб'єкту складання протоколу про адміністративне правопорушення.
Також ми писали про підтримку вітчизняного виробника і розвиток виноробства: подано новий законопроект