Верховна Рада включила в порядок денний пленарного засідання 05.12.2019 розгляд законопроекту №2336 «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання і протидії політичній корупції» від 29.10.2019.
Цим законопроектом передбачається внесення низки змін до Закону України «Про політичні партії в Україні».
Законопроект розглянуть у першому читанні. Він передбачає заміну паперової фінансової звітності партій електронною звітністю. Після створення та запуску НАЗК електронної системи звітності уповноважені представники партій матимуть можливість заповнювати фінансові звіти партій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру в онлайн-режимі безпосередньо на сайті НАЗК та подавати їх до НАЗК засобами відповідної електронної системи. Це дозволить зменшити навантаження на представників партій, відповідальних за складання і подання фінансової звітності.
З метою спрощення процедури складання фінансової звітності партій та запобігання виникненню неоднозначних тлумачень, пов’язаних з віднесенням фінансової інформації до тих чи інших розділів фінансового звіту, законопроектом пропонується визначити загальну структуру звітів та принципи відображення фінансової інформації у відповідних розділах фінансових звітів.
Із чинного Закону «Про політичні партії в Україні» виключаються дві норми:
- одна — та, що передбачає обов’язковість заповнення та подання до банків донорами партій заяв про відповідність здійснюваних внесків на підтримку партій встановленим обмеженням щодо розміру та джерел відповідних внесків;
- друга, згідно з якою забороняється здійснення внесків на підтримку партій особами, які мають непогашений податковий борг, незалежно від розміру такого боргу, а також положення чинного Закону, за яким забороняється здійснення внесків юридичними особами, бенефіціарами яких є народні депутати України та депутати місцевих рад.
Проектом передбачена можливість здійснення внесків на підтримку партій через платіжні системи, у тому числі онлайн, за умови, що такі системи дозволятимуть чітко ідентифікувати донора та призначення здійснюваного платежу.
Законопроектом пропонується чітко визначити предмет внутрішньопартійних фінансових аудитів та незалежних зовнішніх фінансових аудитів партій, що сприятиме належній верифікації фінансової звітності перед її перевіркою НАЗК.
Строк перевірки звітів політичних партій зменшується до 30 днів.
Водночас частина депутатів наполягає на залишенні норми про право НАЗК інформувати правоохоронні органи.
Разом з тим парламент не вважає за необхідне відмовлятися від державного фінансування партій. На думку народних обранців, фінансування політичних партій з державного бюджету є одним із інструментів забезпечення незалежності політичних партій від приватних донорів та гарантування рівності можливостей для усіх політичних партій, що сприяє розвитку принципу політичного плюралізму.
До поданного законопроекту також висловлювало свої зауваження Головне науково-експертне управління.
На думку ГНЕУ, відповідно до чинного припису п. 4 частини 1 статті 18 Закону України «Про політичні партії в Україні» встановлено, що НАЗК здійснює державний контроль за діяльністю політичних партій «за додержанням встановлених законом обмежень щодо фінансування політичних партій, передвиборної агітації, агітації з всеукраїнського та місцевого референдуму, законним та цільовим використанням політичними партіями коштів, виділених з державного бюджету на фінансування їхньої статутної діяльності, своєчасністю подання звітів партій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру, звітів про надходження і використання коштів виборчих фондів на загальнодержавних та місцевих виборах, повнотою таких звітів, відповідністю їх оформлення встановленим вимогам, достовірністю включених до них відомостей».
Натомість у запропонованій у проекті новій редакції статті 17 Закону передбачено, що «подання фінансових звітів про надходження та використання коштів виборчого фонду партії, її місцевої організації, кандидата, висунутого партією чи її місцевою організацією на виборах, відповідно, Президента України, народних депутатів України, місцевих виборах, а також проведення їх аналізу здійснюється в порядку, встановленому відповідним законом про вибори».
Експерти ГНЕУ наголошують: аналіз чинного виборчого законодавства дозволяє дійти висновку, що в ньому не міститься спеціальних норм (щодо форми, змісту, строків) та механізмів для подання згаданої фінансової звітності партій про надходження та використання коштів виборчого фонду партій на відповідних виборах до НАЗК, адже законодавство обмежується лише приписами загального характеру.
Наприклад, згідно з ч. 9 ст. 43 Закону України «Про вибори Президента України», «контроль за дотриманням вимог цього Закону щодо фінансування передвиборної агітації кандидатів на пост Президента України здійснює Національне агентство з питань запобігання корупції».
Так само у ч. 9 статті 50 Закону України «Про вибори народних депутатів України» встановлено, що «Національне агентство з питань запобігання корупції здійснює контроль за дотриманням вимог цього Закону щодо фінансування передвиборної агітації партій, кандидатів у депутати в одномандатних округах».
Що стосується Закону України «Про місцеві вибори», то в ньому взагалі відсутня будь-яка згадка про звітування за кошти виборчих фондів перед НАЗК.
Раніше Верховна Рада створила ТСК щодо корупції в футболі.