Депутати анонсували реформу Фонду соціального страхування

08:00, 30 января 2020
Соціальне страхування планують передати приватним страховикам, але спочатку треба реформувати ФСС.
Депутати анонсували реформу Фонду соціального страхування
Следите за самыми актуальными новостями в наших группах в Facebook и Telegram.

Депутати планують навести порядок у Фонді соціального страхування України.

В 2017 році в цей Фонд були об’єднані декілька окремих фондів, до яких роботодавці перераховували соціальні внески. Кожен з цих фондів здійснював свою діяльність фактично безконтрольно, оскільки жоден з них не входив до сфери державного управління, а держава не мала впливу на їх керівництво. Тільки Пенсійний фонд мав 100-відсоткове управління державою.

Пояснювалося це тим, що ці фонди були самоврядними організаціями, які не отримують бюджетних коштів. До речі, Україна за всі роки незалежності не прирівняла публічні кошти жодного з фондів соціального страхування до грошей державного бюджету.

При цьому держава жорстоко карає за затримку грошових відрахувань соціальних внесків, практично прирівнюючи їх до оподаткування.

Сьогодні управління єдиним Фондом соціального страхування здійснюється нібито на паритетній основі. Чому нібито? Тому що урядовці та депутати визнають, що фактично Фонд соціального страхування України та Фонд загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття контролюються державою лише на третину.

Окрім того, що держава не отримала того впливу на ФСС, на який розраховувала, наслідками злиття фондів стали зростання адміністративних видатків, бюджетний дефіцит, завантаженість адміністративного апарату.

Саботаж попереднього керівництва призвів до того, що наприкінці листопада ФСС заявляв про припинення виплат застрахованим особам, а Міністерство соціальної політики заявляло про можливе рейдерське захоплення Фонду його колишнім керівником, звільненим за махінації з майном організації та поновленим на посаді рішенням суду.

Сьогодні система соціального страхування включає три фонди:

  • Пенсійний фонд України;
  • Фонд соціального страхування України;
  • Фонд загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, яким опікується Державна служба зайнятості.

«Всі вони працюють за принципами, які б я хотіла назвати радянськими. І хотіла б проанонсувати цю реформу як "декомунізацію системи соціального страхування", яку ми маємо нині в Україні», — пояснила голова Комітету Верховної Ради з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів Галина Третьякова.

За її словами, аби розібратися, що відбувалося та відбувається у ФСС, необхідно вдосконалити бухгалтерський облік цієї установи. На базі цього обліку потрібно отримати всю фінансову звітність. Тільки тоді стане очевидною картина, яка відображає реалії.

І тільки після цього можливо буде правильно планувати той відсоток відрахувань від заробітної плати, який перераховується до Фонду. Без цього обрахувати ставку страхування на наступний рік неможливо. Раніше фонди не генерували щороку ціну страхування на наступний рік. Про страхові суми не повідомлялося суспільство. Не в останню чергу у цьому була винна система корпоративного управління фондами. В такому корпоративному управлінні не запроваджений внутрішній аудит, зовнішній аудит, комплаєнс.

Відсутність прозорої системи управління призводить до падіння платоспроможності структури та падіння її ліквідності.

Для уникнення у майбутньому таких випадків необхідно перевести всі фонди соціального страхування на міжнародні стандарти фінансової звітності.

Сьогодні опрацьовується законопроект, присвяченій цій темі, який запровадить міжнародні стандарти фінансової звітності у діяльності ФСС.

Крім того, у першому читанні прийнятий законопроект №2275 «Про внесення змін до деяких законів України щодо стабілізації функціонування системи загальнообов'язкового державного соціального страхування». Він покликаний мінімізувати корупційні ризики у Фонді та змінити систему корпоративного управління фондом. Ним будуть управляти профспілки з об’єднаннями роботодавців та частково держава.

«Прошу громадськість і суспільство розглядати перетворення Фонду соціального страхування з управління «7-7-7 — роботодавці — профспілки — держава» на «10-4-4 — держава — роботодавці — профспілки» як підсилення ролі держави, але поки що не відсування СПО профспілок і роботодавців від управління повністю. Бо ми розглядали і такий варіант із залученням їх тільки на стадії контролю. Така модель, яка залишає в управлінні і профспілки, і роботодавців — щоб вони показали, в який спосіб допоможуть державі навести лад в цих структурах», — сказала голова Комітету Галина Третьякова

До складу правління Фонду пропонують включити десять представників держави та по чотири представники від застрахованих осіб і від роботодавців, які виконують свої обов’язки на громадських засадах.

Участь держави необхідна для того, щоб гарантувати виплати за рахунок казначейства.

(Хоча дотувати виплати за рахунок державного бюджету законотворці особливо не бажають. Сьогодні дотується Пенсійний фонд України, дефіцитність якого створена штучно. Відбувається це за рахунок розподілення єдиного соціального внеску в такий спосіб, що інших два вищезазначених фонди стають профіцитними.)

Замінюється принцип паритетності представників усіх суб’єктів загальнообов’язкового державного соціального страхування в управлінні загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням на принцип їх участі у такому управлінні.

Директора виконавчої дирекції буде призначати Кабмін за поданням Мінсоцполітики. Держава хоче призначати також інших посадових осіб, зокрема керівників управлінь виконавчої дирекції Фонду.

Керівники та працівники виконавчих дирекцій фондів стануть суб’єктами декларування та будуть підпадати під дію Закону України «Про запобігання корупції».

Законопроект вводить обов’язкове декларування працівників Фонду, оскільки депутати хочуть бачити, як ті збагачуються у ході своєї діяльності у цьому Фонді. Крім того, це посилить відповідальність членів правління та посадових осіб виконавчої дирекції ФСС шляхом зобов’язання подання декларацій. Щоправда, про посилення відповідальності у законопроекті немає ані слова.

Депутати також розробляють законопроект про перевірку Фонду соціального страхування Рахунковою палатою, що дасть змогу Рахунковій палаті щорічно проводити аудит ФСС. Раніше для цього потрібно було, щоб правління Фонду саме надало відповідний запит до Рахункової палати. Єдина перевірка Фонду була у 2016 році, її результати встановили неефективне використання коштів у розмірі понад 35 млн грн.

Водночас Третьякова наголосила на необхідності забезпечення фінансування так званих регресів у Фонді соціального страхування.

«Але це лише перший крок для того, щоб ми перейшли до приватного страхування, і запросили після такого обліку і такої звітності до страхування ризиків тимчасової і постійної втрати працездатності приватних страховиків України», — сказала вона.

Фактично це означає, що анонсована реформа в кінцевому підсумку спрямована на те, щоб внески до Фонду соціального страхування та виплати за регресами адміністрували приватні страховики.

На черзі наступні реформи:

  • реформа трудового законодавства;
  • реформа прожиткового мінімуму;
  • запровадження другої пенсії для українців;
  • реформа соціального забезпечення військовослужбовців.

Раніше «Судово-юридична газета» розповідала, що штрафи за невиконання нормативу робочих місць для людей з інвалідністю можуть бути скасовані.

Ростислав Шурма объяснил, отменят ли в Украине оборот наличных денег и что для этого нужно
Ростислав Шурма объяснил, отменят ли в Украине оборот наличных денег и что для этого нужно
Главное за день
Сегодня день рождения празднуют
  • Марина Гниличенко
    Марина Гниличенко
    суддя Київського районного суду м. Одеси
  • Віктор Панкулич
    Віктор Панкулич
    суддя Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду