Пенсійна реформа 2017 року провальна — нардеп

13:05, 28 февраля 2020
Член комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів прокоментував законопроект про накопичувальну систему.
Пенсійна реформа 2017 року провальна — нардеп
Следите за самыми актуальными новостями в наших группах в Facebook и Telegram.

У Верховній Раді  зареєстровано законопроект № 2683 «Про загальнообов'язкове накопичувальне пенсійне забезпечення». Ситуацію з ним прокоментувала Наталія Королевська — член комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, депутат «Опозиційної платформи за життя», ексміністр Соціальної політики, яка сама внесла альтернативний законопроект № 2683-1 «Про внесення змін до деяких законів України щодо накопичувальної системи державного пенсійного страхування». У коментарі «Судово-юридичній газеті» вона розповіла про ситуацію навколо змін у пенсійній системі.

Як Ви оцінюєте законопроект № 2683 «Про загальнообов'язкове накопичувальне пенсійне забезпечення»? Чи справді він вирішить проблему з дефіцитом пенсійного фонду?

У законопроекті № 2683 закладена загалом справедлива ідея про необхідність розвитку пенсійної системи, зокрема її накопичувального елемента. Тільки шлях розвитку авторами проекту запропонований дуже спірний, і він не враховує реальний стан справ в економіці та системі пенсійного забезпечення України. Очевидно, що діюча конфігурація пенсійної системи не є оптимальною і потребує корегування. Але очевидно і те, що для подальшого пенсійного реформування повинні бути створені відповідні макроекономічні та інституційні умови; повинен бути адекватно врахований досвід закордонних країн; повинен бути запропонований професійний і виважений підхід до вибору стратегії та інструментів впровадження накопичувальної системи. На жаль, запропоновані законопроектом № 2683 підходи не відповідають зазначеним критеріям, тому їхня реалізація може привести до подальшого розбалансування чинної пенсійної системи, порушення соціальних прав громадян і погіршення фінансового та соціально-економічного стану держави.

Більше того, цілком очевидно, що переходити до другого рівня пенсійної системи можна лише після вирішення тих проблем, які сьогодні існують в солідарній системі. Перший фактор  це макроекономічна кон'юнктура та інституційне середовище в Україні, які на сьогодні абсолютно не відповідають необхідним умовам для створення ефективно діючого другого рівня пенсійної системи. Сьогодні багато експертів справедливо вказують на надвисокі корупційні ризики і загрози макрофінансової дестабілізації, які здатні остаточно розбалансувати солідарну пенсійну систему і цим спровокувати соціальну напругу в суспільстві.

Другий фактор  так звана пенсійна реформа 2017 року, яка виявилася абсолютно провальною. У підсумку це справило істотний негативний вплив і на розбалансування солідарної пенсійної системи, і на різке зниження соціального захисту та якості життя пенсіонерів, і на скорочення на 30-40% розміру майбутніх пенсій працівників, які здійснюють пенсійні відрахування. На сьогодні параметри солідарної пенсійної системи не лише не досягли рівня докризового 2013 року, але й істотно погіршилися.

Третій фактор  це рекордний дефіцит Пенсійного фонду України, який виріс у 2,2 раза  с 83,2 млрд гривень у 2013 році до 182,1 млрд у 2019-му. Сьогодні потрібно терміново розробити покроковий план ліквідації дефіциту Пенсійного фонду і забезпечити виконання його дохідної частини. І водночас переглянути пенсійну реформу і провести індексацію пенсій. Чому це важливо і чому це питання потрібно вирішувати негайно? За даними Пенсійного фонду, на початок 2020 року 84% з 11,3 млн українських пенсіонерів отримують середню пенсію в розмірі до 3 тисяч гривень, що нижче фактичного прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. А це означає, що мільйони пенсіонерів живуть, а точніше виживають за межею бідності. Більше того, мінімальна пенсія у 2013 році становила 119 доларів, зараз  68 доларів, і це при тому, що за шість років в рази виросли ціни на продукти, товари першої необхідності, ліки та комунальні послуги. Очевидно, що вижити пенсіонеру на 1638 гривень неможливо, тому проблеми пенсійної системи потрібно вирішувати комплексно  починаючи від підвищення пенсій і закінчуючи скасуванням пенсійної реформи та подоланням дефіциту Пенсійного фонду.

Які гарантії того, що накопичені гроші не зникнуть, як це було з деякими банками після банкрутства? Чи буде передбачена мінімальна сума повернення коштів, як із банківськими депозитами?

Забезпечення державних гарантій для всіх пенсійних накопичень  це ключова умова запровадження другого, накопичувального рівня пенсійного забезпечення. Але, звісно, не єдина. Ми підготували та зареєстрували в парламенті альтернативний проект № 2683-1, яким запропонували більш правильний, збалансований та професійний підхід до впровадження накопичувального рівня пенсійної системи.

По-перше, ми наполягаємо на тому, що загальнообов'язкова накопичувальна система пенсійного страхування та перерахування страхових внесків до Накопичувального пенсійного фонду запроваджується тільки після виконання двох ключових умов: якщо протягом двох років поспіль статистично фіксується економічне зростання і якщо протягом двох років поспіль забезпечується бездефіцитність бюджету Пенсійного фонду України. Також ми пропонуємо зафіксувати норму про те, що протягом перших 10 років із дня введення накопичувальної системи державного пенсійного страхування внески до накопичувального фонду сплачуються застрахованими особами виключно на добровільних засадах.

Далі — ключовий момент, який стосується державних гарантій. На першому етапі управління пенсійними активами накопичувального фонду повинно здійснюватися Кабінетом Міністрів України. Після п'яти років із дня запровадження накопичувальної системи пенсійного страхування управління пенсійними активами накопичувального фонду може здійснюватися компаніями з управління активами, які будуть обиратися за результатами конкурсу. Рішення про передачу в управління пенсійних активів накопичувального фонду компаніям з управління активами приймається Кабінетом Міністрів. Важливо також, щоб банк — зберігач активів і обслуговування коштів накопичувального пенсійного фонду перебували у власності держави.

І ключова норма, яку ми пропонуємо обов’язково зафіксувати у законі про накопичувальний рівень пенсійної системи,  це норма про забезпечення повернення коштів накопичувального фонду, яке має гарантуватися державою. Я впевнена, що саме такий законодавчий підхід дозволить забезпечити соціальну справедливість і гарантувати пенсійні та соціальні права громадян при впровадженні повноцінного другого рівня пенсійного забезпечення, тобто загальнообов'язкової накопичувальної пенсійної системи. Зараз при Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів створено робочу групу, і на її майданчику разом з депутатами із різних фракцій, представниками Уряду, органів центральної влади та експертами ми напрацюємо ефективну концепцію впровадження накопичувального рівня пенсійної системи, що дозволить максимально захистити наших пенсіонерів і їхні пенсійні заощадження.

Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що відбулася прес-конференція за участю голови Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів Галини Третьякової на тему «Навіщо українцям обов’язкові накопичувальні пенсії».

 Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Ростислав Шурма объяснил, отменят ли в Украине оборот наличных денег и что для этого нужно
Ростислав Шурма объяснил, отменят ли в Украине оборот наличных денег и что для этого нужно
Главное за день
Сегодня день рождения празднуют
  • Наталія Сидор
    Наталія Сидор
    суддя Львівського окружного адміністративного суду