Верховна Рада отримала подання Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів про розгляд законопроекту № 2683 від 27.12.2019 «Про загальнообов'язкове накопичувальне пенсійне забезпечення».
Законопроектом передбачається впровадження обов’язкового накопичувального пенсійного забезпечення як додаткового елементу пенсійної системи (так званого другого рівня).
Ним вносяться зміни в низку законів, зокрема вноситься низка змін в Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».
Закон викладається в новий редакції, але стосуються зміни виключно накопичувального пенсійного забезпечення. Зміну правил нарахування та сплати ЄСВ законопроект не зачіпає. Обидва внески будуть існувати паралельно.
Що пропонується законопроектом
По-перше, зміниться назва Закону. Його планують перейменувати на Закон України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та накопичувального внеску до системи загальнообов’язкового накопичувального пенсійного забезпечення".
Окрім ЄСВ, буде запроваджений накопичувальний внесок, тобто внесок, що сплачується до системи загальнообов’язкового накопичувального пенсійного забезпечення платіжним представником на користь учасника такої системи (саме таке формулювання наведено в законопроекті).
Накопичувальні внески не є складовою частиною єдиного внеску і нараховуються та сплачуються окремо. Ці внески також не входять до системи оподаткування.
Платниками такого внеску стануть роботодавці, самозайняті особи, фізичні особи-підприємці, працівники, тобто ті ж самі категорії, що є платниками ЄСВ.
Особою, відповідальною за нарахування та сплату накопичувальних внесків, є платіжний представник.
По-друге, законодавець не поспішає відмовитися від терміна «органи доходів та зборів».
По-третє, встановлюється база нарахування накопичувальних внесків, якою є доходи учасника накопичувальної системи, одержані у формі заробітної плати (грошового забезпечення), інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які виплачуються учаснику накопичувальної системи у зв'язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами, на які нараховується єдний внесок.
Мінімальний розмір накопичувального внеску буде становити для роботодавців 2 відсотки від бази нарахування накопичувальних внесків для роботодавців; для всіх інших - 1 відсоток. Роботодавець у цій системі працює за формулою «+1».
Якщо особа обере іншу ставку накопичувального внеску, то роботодавець повинен буде сплачувати на 1 % більше, ніж обрана ставка :
- якщо особа обрала ставку 2 відсотки, то роботодавець зобов’язаний сплачувати 3 відсотки;
- якщо особа обрала ставку 3 відсотки, то роботодавець зобов’язаний сплачувати 4 відсотки;
- якщо особа обрала ставку 4 відсотки, то роботодавець зобов’язаний сплачувати 5 відсотків).
Згідно з законопроектом, єдиний та накопичувальний внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника.
Як пояснила народний депутат України Галина Третьякова, всі попередні уряди намагалися запровадити накопичувальний рівень пенсійного забезпечення, але їм це не вдалося. Основною причиною було те, що не було знайдено джерело для накопичень. Уряд наразі шукає можливості компенсувати витрати на цей платіж за рахунок ЄСВ.
Законопроект був внесений ще у грудні 2019 року, і запропоновані зміни стосуються саме старої редакції. Хоч з того часу зміни до закону вносилися 6 разів. Наприклад, 13 травня 2020 року Законом № 592-IX «Про внесення змін до Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування" щодо усунення дискримінації за колом платників» була усунена проблема подвійного оподаткування самозайнятих осіб.
Галина Третьякова запевняє, що законопроект ще не пройшов перше читання і депутати при обговоренні виправлять цей недолік.
Раніше Кабмін затвердив порядок оплати праці адвокатів, що беруть участь у пілотному проекті.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.