Відомий нардеп від фракції «Слуга народу» Галина Третьякова в соцмережах розхвалила ідею законопроекту № 3663 про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та інших законодавчих актів України. Законопроект, автором якого виступив нардеп Михайло Папієв, був внесений в раду ще в червні 2020 року, і 16.09.2020 р. робоча група Комітету ВРУ з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів його опрацювала.
Законопроектом пропонується в новій редакції викласти Закон України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування». При цьому, при уважному вивченні законопроекту виявляється, що його текст не дуже відрізняється від діючого закону, практично слово в слово повторюючи останній, за винятком окремих норм.
Однією із ідей, яка закладена в законопроекті є пропозиція вже з 1 січня 2021 року об’єднати адміністративні структури Пенсійного фонду та Фонду соціального страхування, аби скоротити адміністративних видатків та підвищити ефективність виконання ключових функцій фондів, пов’язаних зі здійсненням страхових виплат.
Пояснюють це рішення тим, що система соціального страхування щорічно потерпає від дефіциту коштів на забезпечення соціальних гарантій громадянам. З року в рік держава компенсує дефіцит Фонду соціального страхування України та Пенсійного фонду України.
«Думаю, для багатьох людей відкриттям є той факт, що адміністративні витрати Пенсійного Фонду України та Фонду соціального страхування, що у свій час був утворений через об’єднання Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності і Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, фінансуються за рахунок коштів єдиного соціального внеску. За рахунок коштів, які б мали йти на майбутню пенсію людям, утримуються ці фонди. Також за рахунок ЄСВ фінансується Державний центр зайнятості. Так не має бути. Всі три фонди із розгалуженою мережею по всій країні мають фінансуватися із Державного бюджету України. Це маємо зробити згодом. Наразі потрібно провести оптимізацію витрат фондів та спрямувати вивільнені кошти на підвищення соціальних виплат людям», – зазначив автор законопроекту, народний депутат України Михайло Папієв.
Проте, в законопроекті є інші речі, на які члени робочої групи уваги не звертають. Так, із переліку видів соціального страхування зникає медичне страхування.
Страховиком замість Фонду соціального страхування визнається Пенсійний фонд.
Одночасно в Законі з’являється термін «медичний висновок».
Пенсійний фонд України стає уповноваженим органом управління в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку. Його діяльність спрямовується і координується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення (можливо мається на увазі Мінсоцполітики).
При цьому Пенсійний фонд України є самоврядною неприбутковою організацією, а його кошти не включаються до складу Державного бюджету України та використовуються тільки за цільовим призначенням.
Згідно з цією концепцією Пенсійний Фонд буде, в тому числі здійснювати профілактику нещасних випадків; перевіряти листки непрацездатності, контролювати використання коштів спеціальних бюджетів, а також :
- проводити розслідування страхових випадків,
- проводити перевірки закладів охорони здоров’я та лікарів, які провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи – підприємці, щодо обґрунтованості видачі і продовження листків непрацездатності, а також медичних висновків як підстав для виплати матеріального забезпечення та страхових виплат із застосуванням ризик-орієнтованих підходів.
Тобто, Пенсійний Фонд буде виконувати всі ті функції, які сьогодні виконує Фонд соціального страхування.
Є деякі відмінності у розмірі допомоги по тимчасовій непрацездатності.
Згідно із новими нормами допомога по тимчасовій непрацездатності у розмірі 100 відсотків буде виплачуватися :
- застрахованим особам, віднесеним до 1-3 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
- одному з батьків або особі, що їх замінює та доглядає хвору дитину віком до 14 років, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи;
- ветеранам війни та особам, на яких поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";
- особам, віднесеним до жертв нацистських переслідувань відповідно до Закону України "Про жертви нацистських переслідувань";
- донорам, які мають право на пільгу, передбачену статтею 10 Закону України "Про донорство крові та її компонентів".
Як можна побачити, із закону зникають такі категорії отримувачів виплат :
- ветерани війни, постраждалі учасники Революції Гідності та особи, на яких поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";
- особи, реабілітовані відповідно до Закону України "Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років", із числа тих, яких було піддано репресіям у формі (формах) позбавлення волі (ув’язнення) або обмеження волі чи примусового безпідставного поміщення здорової людини до психіатричного закладу за рішенням позасудового або іншого репресивного органу.
Зникає також положення про те, що «особам, які перебувають у закладах охорони здоров’я, а також на самоізоляції під медичним наглядом у зв’язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацію та ліквідацію її спалахів та епідемій, допомога по тимчасовій непрацездатності виплачується у розмірі 50 відсотків середньої заробітної плати (доходу) незалежно від страхового стажу, за винятком медичних працівників, яким допомога по тимчасовій непрацездатності у таких випадках виплачується в розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу) незалежно від страхового стажу» (частина друга статті 24 діючого Закону).
Крім того, якщо сьогодні розмір допомоги по вагітності та пологах обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів, то у разі прийняття нового закону, цей порядок буде трохи змінено.
У новій редакції норма буде звучати наступним чином : «Розмір допомоги по вагітності та пологах обчислюється сумарно та надається застрахованій особі відповідно до кількості фактично використаних днів відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами, тривалість якої не може бути більшою, ніж визначена цією статтею».
Крім страхових експертів з охорони праці в законі з’являються страхові експерти з перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності.
При цьому, на відміну від перших, другі права відбирати пояснення, вносити подання та складати протоколи вони не будуть мати.
А от керівники територіальних органів Пенсійного фонду отримають право вносити:
- керівникам закладів охорони здоров’я незалежно від форм власності та фізичним особам - підприємцям, які зареєстровані та одержали в установленому законом порядку ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, – вимогу щодо усунення порушень порядку видачі, продовження та оформлення листків непрацездатності,
- органам виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері охорони здоров’я, – подання про застосування адміністративних стягнень або притягнення до відповідальності осіб, які допустили порушення порядку видачі, продовження та оформлення листків непрацездатності, а також про позбавлення їх ліцензії на проведення господарської діяльності з медичної практики.
Наостанок, ідея законопроекту не дуже сподобалася соцмережам, які висловили сумнів у доцільності запропонованих змін.
Раніше «Судово-юридична газета» розповідала, що під час виступу на засіданні Конституційного Суду України Галина Третьякова заявила, що не кожна самотня матір або чорнобилець потребують матеріальної підтримки держави.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.