Під новий орган нагляду за місцевим самоврядуванням пропонують створити спеціальні судові процедури

14:59, 1 октября 2020
Мінрегіон хоче включити в КАСУ окремий порядок оскарження наглядовим органом в суд актів органів місцевого самоврядування.
Під новий орган нагляду за місцевим самоврядуванням пропонують створити спеціальні судові процедури
Следите за самыми актуальными новостями в наших группах в Facebook и Telegram.

Мінрегіон 30 вересня презентував парламентському  Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування нову редакцію законопроектів «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про місцеві державні адміністрації».

Законопроект носить назву «Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації та розмежування повноважень органів місцевого самоврядування».

У законопроекті втілена ідея створення префектур під загальною назвою «органи, що здійснюють забезпечення законності».

Забезпечення законності під час здійснення місцевого самоврядування передбачає нагляд за нормативними актами органів місцевого самоврядування, що приймаються у межах сфери їхньої власної компетенції, а також за актами голови громади з питань організації та координації діяльності одноосібних виконавчих органів, та актами, які приймаються органами місцевого самоврядування.

Орган, що забезпечує законність на центральному та регіональному рівні, буде наділений правом:

- витребувати від органів та посадових осіб місцевого самоврядування копії документів, отримувати інформацію та пояснення;

- звертатися до органів та посадових осіб місцевого самоврядування з обов’язковими до виконання вимогами про усунення порушення законодавства та встановлювати для цього необхідний строк;

- складати у випадках, передбачених законом, протоколи про адміністративні правопорушення у разі ненадання інформації на запит відповідного органу, що здійснює забезпечення законності або його уповноваженої особи;

- звертатися до суду з позовом про визнання актів органів місцевого самоврядування незаконними та їх скасування, визнання нечинними, зобов’язання вчинити певні дії або утриматися від вчинення певних дій, відшкодування шкоди та з іншими позовами;

- звертатися до суду з позовами про дострокове припинення повноважень органу чи посадової особи місцевого самоврядування у передбачених законом випадках.

У разі виявлення за наслідками перевірки незаконних актів, невжиття негайних заходів щодо скасування яких може істотно ускладнити чи унеможливити відновлення порушених публічних інтересів, орган із забезпечення законності може звернутися безпосередньою до суду без вимоги про усунення порушення.

Безумовно, такі новації, зокрема щодо звернення до суду, потребують внесення змін до процесуальних кодексів.

Тому ініціатори законопроекту запропонували внести зміни в Кодекс адміністративного судочинства України.

Так, забезпечення позову буде допускатися, якщо очевидними ознаками незаконності рішення є дії чи бездіяльність органу або посадової особи місцевого самоврядування, невжиття заходів, що може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду (у справах щодо забезпечення законності під час здійснення місцевого самоврядування).

Зупинення дії нормативно-правового акта, як захід забезпечення позову, буде допускатися у справах щодо забезпечення законності під час здійснення місцевого самоврядування - у разі очевидних ознак незаконності та за умови, що невжиття заходів забезпечення позову може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду.

Стаття 264 КАСУ не буде розповсюджуватися на справи щодо забезпечення законності під час здійснення місцевого самоврядування».

Крім того, КАСУ пропонують доповнити новою статтею 289_1 такого змісту:

«Стаття 289_1. Особливості провадження у справах забезпечення законності під час здійснення місцевого самоврядування

  1. У справах забезпечення законності під час здійснення місцевого самоврядування (далі по тексту цієї статті – забезпечення законності) адміністративні суди за зверненням уповноваженого органу перевіряють, чи прийняті (вчинені) органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами рішення, дії чи бездіяльність на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, іншими актами законодавства, рішеннями органу місцевого самоврядування.
  2. У разі задоволення позову у справах щодо забезпечення законності суд може прийняти рішення про визнання рішень, їх окремих положень, дій чи бездіяльності незаконними та їх скасування, визнання нечинними, зобов’язання вчинити певні дії або утриматися від вчинення певних дій. Рішення органів та посадових осіб місцевого самоврядування або їх окремі положення, що визнані незаконними, скасовуються, втрачають чинність з дня набрання законної сили рішенням суду, якщо інше не встановлено таким рішенням суду. Суд може прийняти рішення про поворот виконання рішення чи окремих його положень із зазначенням способу його здійснення, зокрема шляхом визнання нечинними, недійсними прийнятих на їх основі актів, вчинених правочинів, в тому числі з особами, які не знали і не могли знати про незаконність таких рішень.
  3. Адміністративна справа щодо забезпечення законності вирішується виключно окружними адміністративними судами за місцем знаходження відповідного органу місцевого самоврядування протягом п’ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі.
  4. Право звернутися з позовною заявою у справах щодо забезпечення законності може виключно уповноважений орган забезпечення законності.
  5. Рішення суду у справі щодо забезпечення законності виконується негайно.
  6. Апеляційні скарги на судові рішення у справах, визначених цією статтею, можуть бути подані протягом десяти днів з дня його проголошення.
  7. Подання апеляційної скарги на рішення суду у справі щодо забезпечення законності не перешкоджає його виконанню.
  8. Суд приймає позовну заяву у справі щодо забезпечення законності незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
  9. Правила цієї статті не застосовуються у справах, особливості провадження у яких визначені частиною четвертою статті 277, статтями 281, 286 цього Кодексу».

Раніше «Судово-юридична газета» розповідала про те, які проблеми чекають судову систему за нового територіального поділу.

 Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Ростислав Шурма объяснил, отменят ли в Украине оборот наличных денег и что для этого нужно
Ростислав Шурма объяснил, отменят ли в Украине оборот наличных денег и что для этого нужно
Главное за день
Сегодня день рождения празднуют
  • Світлана Мартьянова
    Світлана Мартьянова
    в.о. голови Франківського районного суду м. Львова
  • Іван Феєр
    Іван Феєр
    суддя Закарпатського апеляційного суду