Верховна Рада розгляне два законопроекти «Про внесення змін до Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» щодо термінів встановлення лічильників споживачам природного газу»: № 4248 від 22.10.2020 та альтернативний 4248-1 від 05.11.2020.
Першим законопроектом передбачається:
1) продовження терміну встановлення газорозподільними компаніями лічильників споживачам природного газу до 1 січня 2024 року (внесення відповідних змін до абзацу четвертого підпункту "а" пункту 1 частини першої статті 6 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу»;
2) перенесення набрання чинності нормою абзацу четвертого пункту 1 частини першої статті 2 Закону (стосовно комерційного обліку як обов’язкової умови постачання природного газу споживачам для приготування їжі) на 1 січня 2024 року.
Іншим проектом пропонується перегляд та продовження кінцевих термінів встановлення індивідуальних лічильників для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, у яких природний газ використовується, зокрема для приготування їжі до 01.01.2023.
Міністерство енергетики України та Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг висловили свою підтримку альтернативного проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» (щодо перегляду термінів встановлення споживачам лічильників природного газу), реєстр. № 4248-1.
Цей законопроект підтримав і Комітет з питань енергетики та житлово-комунальних послуг на своєму засіданні 27 січня 2021.
Мінфін пропонував одночасно внести зміни до Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу», згідно з якими:
- виключити норми щодо визначення коштів державного бюджету джерелом фінансового забезпечення оснащення лічильниками природного газу для населення;
- доповнити нормами щодо забезпечення операторами газорозподільних систем щомісячного звітування перед Регулятором про результати фактичного виконання оснащення індивідуальними лічильниками природного газу населення та використання коштів на зазначені цілі за рахунок тарифу на послуги з розподілу природного газу; у разі виявлення Регулятором порушень газорозподільними підприємствами в забезпеченні 100% комерційного обліку природного газу побутових споживачів, Регулятор приймає у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на вказаних суб’єктів ринку природного газу у відсотках від їх прибутку, запланованого у тарифі.
Чим викликана необхідність законопроекту.
1 січня 2021 року спливає передбачений діючою редакцією Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» термін встановлення суб'єктами господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується тільки для приготування їжі.
Разом з тим, на даний час у багатьох домоволодіннях, в яких газ використовується тільки для приготування їжі, лічильники газорозподільними компаніям з різних причин не встановлені. У багатьох випадках суб'єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу, розглядають можливість їх встановлення в майбутньому.
Одночасно, враховуючи існуючу редакцію статті 2 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу», відсутність комерційного обліку природного газу з 1 січня 2021 року може бути формальною підставою для відмови з боку газорозподільних компаній споживачам (зокрема, тим, хто матиме намір укласти відповідний договір) у постачанні природного газу.
Таким чином, у разі відсутності змін до законодавства, існує ризик необґрунтованого позбавлення громадян можливості використовувати газ для приготування їжі.
Раніше КЦС звернувся до ВП ВС з проханням визначитися, чи відповідає законодавству укладення договору на встановлення загальнобудинкового вузла обліку газу.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.