Народний депутат від Слуги народу Дмитро Костюк зареєстрував у парламенті законопроект № 5367, у якому піднімає питання невизначеності статусу голів місцевих державних адміністрацій, а також їх заступників. На сьогоднішній день «сутність» цих посадовців не до кінця зрозуміла. З одного боку, вони є керівниками державних службовців, які працюють в держадміністрації, що вже робить їх безпосередньо дотичними до держслужби. З іншого – у Законі «Про державну службу» прямим текстом написано, що його вимоги на голів ОДА і заступників не поширюються.
У пояснювальній записці автор зводить докупи відомості про повноваження голів місцевих держадміністрацій (МДА) та їх заступників, наявні у Конституції, законах «Про державну службу» і «Про місцеві державні адміністрації». У підсумку, депутат доходить висновку, що «посади голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників і заступників належать за своїм функціональним призначенням до державної служби» на основі таких ознак:
- МДА здійснює виконавчу владу на певній території;
- голови МДА очолюють їх, здійснюють керівництво їхньою діяльністю, несуть відповідальність за виконання повноважень адміністрації;
- голови формують склад МДА, мають повноваження призначати на посади та звільняти з них працівників.
У зв’язку з цим Дмитро Костюк пропонує внести декілька змін до закону «Про державну службу». Перше – виключити згадку, що на голів МДА та їх заступників не поширюються вимоги цього закону. Друге – визначити категорії цих посад. На думку депутата, голів МДА доречно включити до категорії «А», заступників – до категорії «Б».
До таких пропозицій законопроекту можуть бути зауваги, з огляду на те, що місцеві держадміністрації – це не лише ОДА, голів яких ще можна віднести до категорії «А». У свою чергу, голови райдержадміністрацій виглядають дещо «не у своїй тарілці» у категорії «А», до якої відносяться керівники апаратів парламенту, уряду, КСУ та інших органів. Тож, для цілей цього законопроекту, можливо, варто розділити голів ОДА і РДА.
Разом з тим, це також означатиме і те, що до кандидатів на посади голів МДА будуть застосовуватися вимоги, які зараз не застосовуються. Зокрема, кожен голова ОДА і РДА повинен буде мати загальний стаж не менше 7 років, не менше 3 років стажу на держслужбі на посадах категорії «А» чи «Б» або у місцевому самоврядуванні та володіти англійською чи французькою мовою.
Так само зміниться у такому разі і принцип призначення голів МДА. На сьогодні голів МДА призначає Президент за поданням Кабміну. Натомість поширення на них вимог закону про державну службу означатиме, що у цьому процесі має з’явитися ще один етап – конкурс. Це де-факто зменшить можливості президента призначати «своїх людей» на посади, отже варто очікувати, що цей законопроект зустріне супротив із Банкової.
Із цього можна виснувати те, що для імплементації всіх цих ідей внести зміни лише у закон «Про державну службу» аж ніяк недостатньо. Адже у такому разі у ньому виникне ряд колізій та неузгодженостей із Законом «Про місцеві державні адміністрації». Для належного регулювання в останньому мають знайти відображення значна частина положень Закону «Про держслужбу», які будуть поширюватися на голів МДА.
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла про законопроект, яким депутати пропонують боротися із дискримінацією за ознакою вакцинації.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.