Як збільшать видатки на судову владу: що вирішив Бюджетний комітет Ради

08:30, 27 мая 2021
В якому вигляді законопроект про збільшення фінансування судів піде в сесійну залу.
Як збільшать видатки на судову владу: що вирішив Бюджетний комітет Ради
Следите за самыми актуальными новостями в наших группах в Facebook и Telegram.

На наступному пленарному тижні український парламент готується розглянути питання збільшення фінансування судової гілки влади. Йдеться про розгляд у другому читанні законопроекту № 5304, розробленого народним депутатом, членом Комітету ВР з питань правової політики Сергієм Демченко.

Як відомо, зараз за бюджетною програмою забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів і установ системи правосуддя передбачено 15,65 млрд грн.

За порівняльною таблицею, яку пропонує профільний бюджетний Комітет Ради за результатами внесених правок, сума за цією програмою складатиме 16,39 млрд грн.

Отже, збільшення складе 742 млн грн загалом.

Якщо розглядати графу видатків на оплату праці за загальним фондом, то пропонується передбачити суму в 11,8 млрд грн. Наразі ця сума складає 11,4 млрд грн. Тобто, щодо видатків на оплату праці – відбудеться збільшення на 412,39 млн грн. Є надія, що вони, в першу чергу, підуть на оплату праці працівників апарату, деякі з яких зараз отримують «на руки» 4-6 тис. грн на місяць.

Ще 330 млн підуть на інші поточні видатки: 239 млн грн – на марки, конверти, послуги та інші. Як відомо, ситуація з відправленням судами поштової кореспонденції залишається критичною. Також з цих 330 млн приблизно 91 млн складуть нарахування на зарплату.

Забезпечення видатків на комунальні послуги та енергоносії не зміниться і буде складати 116 млн грн (за загальним фондом). Видатки розвитку також будуть складати – 0 (як і зараз). Отже, на швидке створення системи електронного правосуддя (ЄСІТС) розраховувати не варто.

Слід зауважити, що після початкової пропозиції збільшити фінансування судів першої та апеляційної інстанції на 600 млн грн, в процесі доопрацювання проекту вдалося отримати згоду на ще 142 млн грн.

Так, окрім зменшення видатків на Мінмолодьспорту, добровільно на зменшення свого фінансування погодився Вищий антикорупційний суд України. Тепер на 2021 рік його фінансування буде складати 374,8 млн порівняно з 509,8 млн грн, закладених на нього спочатку.

Також до 820 тисяч грн за загальним фондом зменшиться фінансування так і не створеного фактичного Вищого суду з питань інтелектуальної власності (на початку для нього передбачили більше 7,8 млн грн).

Що та як вирішив Бюджетний комітет

Комітет Верховної Ради з питань бюджету 19 травня розглянув питання про підготовку до другого читання законопроекту про внесення змін до Закону «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо збільшення видатків на забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами № 5304.

Даний проект, поданий народними депутатами України Сергієм Демченком, Андрієм Костіним та іншими, 27 квітня 2021 року Верховною Радою прийнято за основу з дорученням Комітету ВР з питань бюджету доопрацювати законопроект з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи та внести його на розгляд Верховної Ради у другому читанні.

Як зазначає Комітет, законопроектом запропоновано внести зміни до:

  • додатка № 3 «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2021 рік» до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», передбачивши за загальним фондом державного бюджету збільшення для Державної судової адміністрації України видатків споживання за бюджетною програмою 0501020 «Здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів і установ правосуддя» на 600 млн грн (з них оплата праці – на 412,39 млн грн) та зменшення для Міністерства молоді та спорту видатків споживання на 600 млн грн за бюджетною програмою 3401120 «Підготовка та участь національних збірних команд в Паралімпійських і Дефлімпійських іграх»;
  • додатка № 7 «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2021 рік на забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів і установ системи правосуддя» до Закону, виклавши такий додаток у новій редакції, в якій за загальним фондом державного бюджету передбачено відповідне збільшення для ДСА видатків споживання за бюджетною програмою загалом на 600 млн грн, у т.ч. для: апеляційних загальних судів – на 37 млн грн, апеляційних господарських судів – на 7,64 млн грн, апеляційних адміністративних судів – на 10,37 млн грн, територіальних управлінь ДСА та місцевих судів – на 544,884 млн грн, а також у двох рядках щодо видатків територіального управління ДСА у Волинській області передбачено зміну назв двох судів, а саме: слова «Камінь-Каширський районний суд» замінено словами «Камінь-Каширський окружний суд», слова «Ківерцівський районний суд» – словами «Ківерцівський окружний суд» (при цьому ДСА підтвердила необхідність таких змін назв судів).

Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки до Комітету надійшли пропозиції щодо законопроекту, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 663 пропозицій. При цьому понад 96% від загальної кількості пропозицій подано такими народними депутатами України: Пузійчуком А.В. – 558 пропозицій (84% відповідно), Поляковим А.Е. – 79 пропозицій (12% відповідно).

Разом з тим, зазначає Комітет з питань бюджету, переважна частина поданих пропозицій безпосередньо не стосується предмету правового регулювання законопроекту, а більшість поданих пропозицій подано без фінансово-економічного обґрунтування і відповідних розрахунків, що ускладнює проведення належної експертної оцінки щодо їх обґрунтованості та економічної доцільності.

«Такі пропозиції переважно не містять конкретного джерела покриття запропонованих додаткових витрат державного бюджету, а відтак призведуть до розбалансування бюджетних показників (загалом подані пропозиції передбачають майже 220 млрд грн додаткових видатків державного бюджету)», - зазначає Комітет.

З приводу окремих пропозицій до законопроекту щодо бюджетного забезпечення органів судової влади Комітет вказує таке:

- народними депутатами України Демченком С.О., Крульком І.І. подано пропозиції, що передбачають збільшення  видатків споживання за бюджетною програмою 0501020 «Забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів і установ системи правосуддя» на 142 млн грн за рахунок зменшення за загальним фондом видатків за бюджетними програмами: 0851010 «Здійснення правосуддя Вищим антикорупційним судом» на 65 млн грн (видатки розвитку); 0851020 «Здійснення правосуддя Апеляційною палатою Вищого антикорупційного суду» на 70 млн грн (видатки розвитку); 0951010 «Здійснення правосуддя Вищим судом з питань інтелектуальної власності»  на 3,38 млн грн; 0951020 «Здійснення правосуддя Апеляційною палатою Вищого суду з питань інтелектуальної власності» - на 3,669 млн грн.

На запит Комітету з питань бюджету до Кабінету Міністрів (лист від 12.05.2021) щодо поданих до законопроекту народними депутатами України Демченком С.О., Крульком І.І. пропозицій повідомлено таке:

Міністерство фінансів – про те, що не заперечує стосовно збільшення видатків за бюджетною програмою 0501020 на 142 млн грн за рахунок зменшення окремих видатків за бюджетними програмами щодо забезпечення діяльності Вищого антикорупційного суду і Вищого суду з питань інтелектуальної власності. При цьому, зазначаючи, що можливість зменшення видатків Вищого антикорупційного суду на 135 млн грн і Вищого суду з питань інтелектуальної власності на 7 млн грн підтверджена цими судами.

Державна судова адміністрація (лист від 18.05.2021) - про підтримку в черговий раз проекту закону та пропозицій, поданих народними депутатами України Демченком С.О., Крульком І.І., однак констатує, що це лише частково дозволить врегулювати питання щодо оплати праці працівників апарату судів та створення належних умов для функціонування судів, але не дозволяє вирішити проблему неналежного фінансового забезпечення діяльності судів у цілому.

При цьому повідомляється, що у разі прийняття проекту закону фонд оплати праці працівників судів становитиме 3268,9 млн грн, що забезпечить середній рівень заробітної плати у розмірі 10 859 грн, однак невирішеними залишаються проблеми щодо забезпечення судів у 2021 році видатками на оплату комунальних послуг та енергоносіїв і видатками розвитку.

- пропозиції народних депутатів України Пузійчука А.В. та Івченка В.Є. передбачають виключення положень законопроекту щодо збільшення видатків для органів судової влади (включаючи розподіл за напрямами та  установами) та спрямування на інші бюджетні програми, чим нівелюється власне мета підготовки законопроекту та його предмет регулювання.

За підсумками опрацювання пропозицій за участю представників Міністерства фінансів України та Рахункової палати в остаточній редакції законопроекту Комітетом прийнято рішення врахувати 9 пропозицій (з них 1 – врахувати в уточненій редакції) і відхилити 654 пропозиції та рекомендувати Верховній Раді України законопроект прийняти у другому читанні та в цілому як закон з урахуванням підтриманих пропозицій у запропонованій остаточній редакції, викладеній у порівняльній таблиці до законопроекту, з урахуванням внесення необхідних техніко-юридичних і редакційних правок (порівняльна таблиця до законопроекту та додатки № 1 і № 2 до законопроекту в остаточній редакції додаються).

Співдоповідачем з даного питання на пленарному засіданні Верховної Ради України пропонується голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Комітету з питань бюджету Забуранна Леся Валентинівна.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Ростислав Шурма объяснил, отменят ли в Украине оборот наличных денег и что для этого нужно
Ростислав Шурма объяснил, отменят ли в Украине оборот наличных денег и что для этого нужно
Главное за день
Сегодня день рождения празднуют
  • Інна Богатих
    Інна Богатих
    заступник Міністра юстиції України
  • Ганна Самойлюк
    Ганна Самойлюк
    суддя Одеського окружного адміністративного суду
  • Ольга Шевчук
    Ольга Шевчук
    суддя П'ятого апеляційного адміністративного суду