Комітет Ради оприлюднив проект змін до Конституції в частині децентралізації: що стало відомо

12:50, 30 ноября 2021
У Конституції з’являться префекти, повіти та Дніпровська область.
Комітет Ради оприлюднив проект змін до Конституції в частині децентралізації: що стало відомо
Джерело фото: ukrinform.ua
Следите за самыми актуальными новостями в наших группах в Facebook и Telegram.

Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування оприлюднив зміни до Конституції України, які пропонується зареєструвати в парламенті.

Ключовими змінами є такі.

Систему адміністративно-територіального устрою України складають адміністративно-територіальні одиниці: громади, повіти, області, Автономна Республіка Крим.

Областями України є Вінницька, Волинська, Дніпровська, Донецька, Житомирська, Закарпатська, Запорізька, Івано-Франківська, Київська, Кропивницька, Луганська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Рівненська, Сумська, Тернопільська, Харківська, Херсонська, Хмельницька, Черкаська, Чернівецька, Чернігівська області.

Громади Києва та Севастополя мають особливий статус.

Територія адміністративно-територіальних одиниць є цілісною. Громада є первинною одиницею у системі адміністративно-територіального устрою України, територіальною основою для місцевого самоврядування.

Області, Автономна Республіка Крим складаються з повітів. До складу повітів входять громади. Зміна меж, найменування і перейменування громад здійснюється з урахуванням думки їхніх мешканців у порядку, визначеному законом.

До повноважень Верховної Ради України належить за поданням Кабінету Міністрів України утворення і ліквідація адміністративно-територіальних одиниць, їхнє найменування і перейменування.

Органами місцевого самоврядування громади є рада громади та голова громади.

Голова громади формує і очолює виконавчий орган громади та веде засідання ради громади. [Повітова] обласна рада громад є органом місцевого самоврядування, що представляє і реалізує спільні інтереси громад [повіту] області та має власний виконавчий орган.

Право голосу на виборах до органів місцевого самоврядування мають громадяни України, які постійно проживають на території відповідної громади [повіту] області.

До органів місцевого самоврядування може бути обраний громадянин України, який досяг на день проведення виборів вісімнадцяти років, не визнаний судом недієздатним.

Не може бути обраним до органів місцевого самоврядування громадянин, який відбуває покарання за вчинення злочину чи має судимість за вчинення умисного злочину, якщо ця судимість не погашена і не знята у встановленому законом порядку.

Строк повноважень органів місцевого самоврядування, обраних на чергових виборах, становить п’ять років.

Чергові вибори до органів місцевого самоврядування відбуваються в останню неділю жовтня останнього року повноважень органів місцевого самоврядування, обраних на попередніх чергових місцевих виборах.

Позачергові вибори до органів місцевого самоврядування призначаються Центральною виборчою комісією України невідкладно, відповідно до закону.

Органи місцевого самоврядування відповідно до закону ухвалюють акти, які є обов’язковими до виконання на відповідній території.

Акти органів місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції чи законам України оскаржуються до суду за зверненням префекта.

У випадку визнання Конституційним Судом України акта органу місцевого самоврядування таким, що порушує Конституцію України в частині забезпечення суверенітету та територіальної цілісності, повноваження такого органу припиняються достроково в порядку, визначеному законом.

Частина повноважень органів місцевого самоврядування може бути обмежена в порядку, визначеному законом, на час розгляду Конституційним Судом України акта органу місцевого самоврядування щодо порушення Конституції України в частині забезпечення суверенітету та територіальної цілісності.

Президент України отримає право зупиняти дію актів Кабінету Міністрів України з мотивів невідповідності цій Конституції, актів органів місцевого самоврядування з мотивів невідповідності цій Конституції в частині забезпечення суверенітету та територіальної цілісності з одночасним зверненням до Конституційного Суду України щодо їхньої конституційності.

Конституційний Суд України за зверненням Президента України протягом місяця надає висновок про відповідність акта органу місцевого самоврядування Конституції України в частині забезпечення суверенітету та територіальної цілісності.

Виконавчу владу в областях і повітах, містах Києві та Севастополі будуть здійснювати територіальні органи центральних органів виконавчої влади та префекти.

Автори законопроекту ще не визначилися, хто призначає та звільняє префектів, тому пропонують два варіанти:

  • Президент України за поданням Кабінету Міністрів України;
  • Кабінет Міністрів України у порядку, визначеному законом.

Відбір кандидатів здійснюється на конкурсних засадах.

Строк перебування префекта на посаді в одному повіті, області, в містах Києві та Севастополі не може перевищувати трьох років.

Префект є державним службовцем.

Префект на відповідній території:

 1) представляє Президента України та Кабінет Міністрів України, інформує їх про стан реалізації державної політики;

 2) спрямовує і координує діяльність територіальних органів центральних органів виконавчої влади та здійснює адміністративний нагляд за додержанням ними Конституції та законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України;

 3) забезпечує попереднє проведення консультацій органів державної влади з місцевим самоврядуванням у процесі планування і ухвалення рішень щодо всіх питань, що стосуються місцевого самоврядування;

 4) організовує взаємодію територіальних органів центральних органів виконавчої влади з органами місцевого самоврядування в умовах воєнного або надзвичайного стану, надзвичайної екологічної ситуації;

 5) здійснює адміністративний нагляд за відповідністю Конституції і законам України актів органів місцевого самоврядування у випадках і в порядку, визначених законом;

 6) здійснює інші наглядові та координаційні повноваження, визначені законом України.

Заходи адміністративного нагляду мають бути співмірними та рівними.

Нареп Дмитро Гурін зазначив, що при цьому залишаються питання для вирішення політиками:

— Чи варто повернути районам історичну назву повітів, а селищам — містечок.

— Як саме декомунізувати назви Дніпропетровської та Кіровоградської областей?

— Чи мають існувати районні ради?

— Як має призначатись і кому підпорядковуватись префект?

 

Крім того, стало відомо, що розмір зарплат керівників держпідприємств, чиновників та депутатів не буде перевищувати п’ятнадцяти мінімальних заробітних плат.

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Ростислав Шурма объяснил, отменят ли в Украине оборот наличных денег и что для этого нужно
Ростислав Шурма объяснил, отменят ли в Украине оборот наличных денег и что для этого нужно
Главное за день
Сегодня день рождения празднуют
  • Наталія Сидор
    Наталія Сидор
    суддя Львівського окружного адміністративного суду