Госпітальні округи будуть поділені на кластери, а комунальні та державні заклади охорони здоров'я зможуть самостійно встановлювати плату за послуги з медичного обслуговування населення. Про це йдеться у законопроекті № 6306 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення надання медичної допомоги», який до парламенту внесли «слуги народу» на чолі з головою комітету з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування Михайлом Радуцьким.
У пояснювальній записці зазначено, що проект закону розроблений з метою підвищення ефективності діяльності Національної служби здоров’я України (НСЗУ) як єдиного державного закупівельника медичних послуг у її взаємодії із надавачами медичних послуг щодо реалізації державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення України.
У законопроекті пропонується внести зміни до Цивільного кодексу України, Основ законодавства України про охорону здоров’я, законів України «Про захист персональних даних», «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», «Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я».
У проекті запропоновано так визначити госпітальний округ: (ГО) – територія, в межах якої забезпечено надання якісної, комплексної, безперервної і орієнтованої на пацієнтів медичної допомоги шляхом організації спроможної мережі закладів охорони здоров'я. Пропонується, аби ГО поділявся на госпітальні кластери, в межах яких має бути організовано комплексний доступ населення до стаціонарної медичної допомоги.
Межі ГО та госпітальних кластерів, порядок їх утворення та функціонування, а також порядок визначення кластерних, надкластерних та інших видів закладів охорони здоров’я, що входять до мережі закладів охорони здоров’я госпітального округу, має визначатися Кабінетом Міністрів України.
У Головному науково-експертному управлінні (ГНЕУ) звернули увагу, що ні визначень нових термінів («госпітальні кластери», «кластерні» та «надкластерні» заклади охорони здоров’я), ні їх чітких правових ознак проект не містить. Відсутність у проекті чітких критеріїв, за якими уряд визначатиме межі «госпітальних кластерів», на думку експертів, може призвести до розбалансованості організації медичної допомоги.
Законопроектом пропонується заборонити затвердження в рамках програми медичних гарантій пакетів, що не передбачають надання послуг у сфері охорони здоров'я, крім оплати заходів з готовності до надання медичної допомоги в умовах поширення інфекційних захворювань, епідемій та інших надзвичайних ситуаціях. На думку ГНЕУ, зазначене положення потребує конкретизації. Зокрема, є незрозумілим, що саме мається на увазі під формулюванням «пакети, що не передбачають надання послуг у сфері охорони здоров'я» та «заходи з готовності до надання медичної допомоги в умовах поширення інфекційних захворювань».
Також пропонується вторинну (спеціалізовану) медичну допомогу та третинну (спеціалізовану) медичну допомогу замінити спеціалізованою медичною допомогою, як такою що «надається в амбулаторних або стаціонарних умовах лікарями відповідної спеціалізації (крім лікарів загальної практики - сімейних лікарів) у плановому порядку або в екстрених випадках і передбачає надання консультації, проведення діагностики, лікування та профілактики хвороб, травм, отруєнь, патологічних і фізіологічних (під час вагітності та пологів) станів, в тому числі із застосуванням високотехнологічного обладнання та/або високоспеціалізованих медичних процедур високої складності; направлення пацієнта відповідно до медичних показань для надання спеціалізованої медичної допомоги з іншої спеціалізації». У ГНЕУ вказали на відсутність аналізу практики застосування відповідних чинних норм Основ та аргументів, які б засвідчували необхідність відповідних змін.
У законопроекті прописано, що «заклади охорони здоров'я державної та комунальної форм власності самостійно встановлюють плату за послуги з медичного обслуговування». На думку експертів, такий підхід законодавця може створювати ризики значної комерціалізації медичної допомоги.
Також у проекті зазначено, що на період встановлення карантину, запровадження медико-біологічної надзвичайної ситуації природного характеру до надання медичної допомоги можуть залучатися в порядку, визначеному урядом, фармацевтичні працівники, здобувачі вищої освіти 4-6 років навчання за спеціальностями галузі знань 22 «Охорона здоров’я», молодші спеціалісти з медичною освітою, лікарі-інтерни, а також лікарі-спеціалісти без вимог щодо атестації на присвоєння чи підтвердження кваліфікаційної категорії.
Закон України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» пропонується доповнити новими нормами, згідно з якими Рада громадського контролю за діяльністю центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення (Уповноважений орган), «бере участь у проведенні конкурсу на зайняття посад державної служби категорії «А» в Уповноваженому органі, з правом дорадчого голосу».
У зв’язку з цим, у ГНЕУ звернули увагу, що відповідно до Закону «Про державну службу» конкурс на зайняття посад державної служби категорії «А» проводить Комісія з питань вищого корпусу державної служби, до складу якої вже включено по одному представнику від закладів вищої освіти, що здійснюють підготовку у сфері публічного управління та адміністрування, та від громадських об’єднань, обраних відповідно до порядку, затвердженого Кабміном.
Окрім того, відповідно до Закону «Про державну службу» на своєму засіданні Комісія з питань вищого корпусу державної служби приймає рішення про утворення комітету з відбору кандидатів на відповідну посаду та комітету з дисциплінарних проваджень з розгляду відповідних питань, а також визначає осіб із числа членів Комісії, які до них входять. Комітети Комісії для вирішення питань, що належать до їх повноважень, можуть залучати з правом дорадчого голосу представників інститутів громадянського суспільства та міжнародних організацій з належною фаховою підготовкою та досвідом роботи у відповідних галузях. Відповідно виписані Радуцьким норми не узгоджуються із законом «Про державну службу».
Також експерти вказали, що залишається невизначеною форма участі Ради громадського контролю у проведенні конкурсу на зайняття посад державної служби категорії «А» в Уповноваженому органі. Зокрема, із вказаного припису залишається незрозумілим, чи участь у такому конкурсі бере вся Рада, її представник чи декілька представників.
Раніше «Судово-юридична газета» писала, що Радуцький пропонує виплачувати лікарям приватних лікарень страхові виплати у разі встановлення втрати здоров’я чи смерті через коронавірус.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.