У рамках реформи оплати праці державних службовців буде здійснено класифікацію посад до 1 червня 2022 року. Після отриманих розрахунків буде сформовано нові умови та розміри зарплати. Про це в інтерв’ю «Право-ТВ» зазначила Голова Національного агентства України з питань державної служби (НАДС) Наталія Алюшина. Окрім реформи оплати праці розповіла й про деталі процесу відсторонення від роботи осіб, які ухиляються від вакцинації та здачі іспитів на знання української мови.
Яка нині ситуація з оплатою праці державних службовців?
В Україні триває реформа системи оплати праці державних службовців. Буду відвертою, у системі склалася непроста ситуація щодо цього питання. Заробітна плата має непрозору, незрозумілу структуру. А можливість встановлення необмежених стимулюючих виплат, за даними НАЗК (Національне агентство з питань запобігання корупції – Ред.), куди ми зверталися, сприяє корупційним проявам, і така практика існує.
Ще складніша ситуація на місцях. На рівні районних державних адміністрацій працівники нарікають на низькі посадові оклади. Наприклад, у спеціаліста він там складає 4 540 грн. Водночас за некваліфіковану роботу передбачено вищу заробітну плату. З 1 грудня вона стартує з 6500 грн. Хоча, відповідно до вимог законодавства, до державного службовця висуваються високі вимоги і суттєві обмеження щодо його додаткового заробітку. Відтак, склалася ситуація, що ми ставимо держслужбовцям і кандидатам на ці посади високі кваліфікаційні вимоги, пропонуючи низьку заробітну плату. Це аж ніяк не сприяє залученню кваліфікованих спеціалістів. Більше того, такий стан речей призводить до вимивання досвідчених фахівців і менеджерів. Люди шукають роботу в приватному секторі або їдуть за кордон. Серед них – найбільш фахові спеціалісти.
Проблемою є відсутність юридичного механізму планування і розподілу фонду оплати праці між державними органами. Це породжує диспропорції в оплаті праці за однакову роботу у різних органах. Така різниця може складати декілька десятків тисяч гривень. Водночас йдеться про однакові посади і функціонал. Чи це справедливо? Напевно, це риторичне запитання.
Зміни – на часі. І НАДС – на їх вістрі. Крайній рік для співробітників Агентства виявився активним. Адже реформу оплати праці чекають і чинні службовці, і громадяни, які претендують на ці посади, і міжнародні партнери. Це питання є одним із зобов'язань України перед ЄС.
Як буде відбуватися реформування системи оплати праці?
Командою НАДС багато зроблено, аби ця реформа стала незворотною. Маємо важливі для реалізації реформи акти. Серед них – Методика класифікації і Каталог посад. Маємо ґрунтовні аналітичні дослідження. Оскільки робити таку масштабну реформу, не маючи аналітичних даних, нерозсудливо. Також ми здійснили пілотну класифікацію посад у державних органах і класифікацію усіх посад фахівців з питань реформ у міністерствах. Тож, методика класифікації апробувалася в польових умовах, удосконалено певні моменти в методиці і вже передано її на юстування.
Ми розробили систему грейдів і співставили рівень зарплати на державній службі з приватним сектором. Таким чином, заклали фундамент для класифікації посад державної служби на рівні всієї країни і розробки нової моделі оплати праці.
Які зміни передбачає реформа оплати праці?
У рамках реформи відбудеться зменшення кількості складових зарплати держслужбовців. Але це не означає її зниження. Навпаки, упорядкування складових дозволить запровадити її чітку, прозору структуру, у якій 70% складатиме посадовий оклад. А варіативна частка (премії та інші заохочення) становитиме 30%. Наразі посадовий оклад у структурі заробітної плати становить лише 30%. Інше – додаткові виплати, надбавки, премії. Ця ситуація створює умови для маніпуляцій і несправедливого ставлення.
Ще одне важливе нововведення – встановлення розмірів посадових окладів на основі класифікації посад. Це дасть змогу державній службі стати конкурентною на ринку праці та залучати кваліфікованих спеціалістів.
Ми прагнемо постійно осучаснювати рівень зарплат. Щороку співставляти рівень оплати типових посад держслужби з приватним сектором під час підготовки схем посадових окладів. Така практика наявна у провідних країнах світу. Держава як роботодавець потребує кваліфікованих фахівців для здійснення своїх функцій. Тож має створювати належні умови. Такий аналіз дозволяє побачити реальну ситуацію щодо оплати праці та встановити орієнтири для держслужби. Звісно, ми розуміємо, що ринковий рівень оплати праці, зокрема, на керівних посадах, є для держави недосяжним. Але держслужба має свої переваги, за рахунок яких вона може ставати більш конкурентною.
Наша мета такими змінами зробити систему оплати праці прозорою, передбачуваною і справедливою. Ці та інші особливості нової моделі прописані у новій редакції відповідного законопроекту. Звісно, реалізація такої моделі залежатиме від можливостей державного бюджету. А здійснення детальних розрахунків стане можливим після класифікації усіх посад державної служби. Її планується завершити до 1 червня 2022 року. Зауважу, що загалом на держслужбі перебуває близько 181 тисячі осіб.
Працівники апаратів судів скаржаться на низькі заробітні плати. Чи буде реформа поширена на них?
Звісно, реформа зачепить апарати судів, оскільки їхні працівники є державними службовцями.
Змінами до Постанови № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом» Кабмін розпорядився керівникам державних органів (державної служби), керівникам підприємств, установ та організацій забезпечити, зокрема, відсторонювати від роботи працівників та державних службовців, обов’язковість профілактичних щеплень проти коронавірусу яких визначена переліком та які відмовляються або ухиляються від проведення таких щеплень, окрім тих, які мають абсолютні протипоказання та надали медичний висновок, виданий закладом охорони здоров’я. Яка ситуація з вакцинацією? Скільки відсотків державних службовців вакциновано? Скільки відсотків осіб мають протипоказання до вакцинації?
Статистику по всій державній службі НАДС не веде. Тому розповім про ситуацію з вакцинацією в Агентстві. Ми відповідально підійшли до цього питання. Протягом липня в НАДС відбулася вакцинація не лише для наших працівників, але і наших українських та міжнародних партнерів. Повністю вакциновані у нас 92% працівників. Вісім осіб надали медичні документи щодо небажаності вакцинації для них. У всіх державних органах відсторонювали від роботи службовців відповідно до постанови Кабміну. Міністерством економіки було запропоновано алгоритм дій роботодавця, у тому числі центральних та місцевих органів виконавчої влади щодо такого відсторонення.
16 липня 2021 року набули чинності зміни до статті 25 Закону України «Про державну службу». Ці зміни передбачають доповнення переліку інформації, що подається особою для участі у конкурсі на зайняття посад державної служби, копією Державного сертифіката про рівень володіння державною мовою aбo витягу з реєстру Державних сертифікатів. Деякі громадяни у перший місяць іспиту скаржилися на організацію та обсяг тестування. Які проблеми виникають в осіб, що претендують на посади державної служби при складанні іспиту з української мови?
Це доволі непросте питання, чутливе. Я, до речі, теж склала іспит на рівень володіння державною мовою. Для мене було важливим пройти весь цей шлях, щоб власноруч зрозуміти, з якими складнощами стикаються державні службовці під час проходження іспиту. Наразі кількість людей, які склали цей іспит - понад 69 тисяч.
Утім питання зовсім не про кількість. Сьогодні має відбутися підкомітет, завтра комітет (дата інтерв’ю 14.12.2021 – Ред.) щодо законопроекту № 6090. Його мета - прирівняти посвідчення про рівень володіння мовою, які громадяни України отримували в 2017-2019 роках, до сертифікатів, які наразі видає Національна комісія зі стандартів державної мови. Адже таких посвідчень свого часу отримали понад 90 тисяч осіб. І вийшло так, що вони наразі недійсні. Оскільки, при подачі документів для участі у конкурсі на посади державної служби єдиним документом, що підтверджує рівень володіння мовою - є сертифікат Нацкомісії. Ми ж спільно з народними депутатами хочемо цю прогалину виправити.
Щодо труднощів - то вони, найперше, організаційного характеру. Оскільки людям буває непросто записатися на потрібну їм дату. Тому дехто навіть їде в інші міста, де є вільні місця, щоб скласти іспит. І це зовсім не поодинокі випадки. Стосовно самого тесту, то можу сказати, що він нескладний. Але готуватися потрібно. І в наш час є багато можливостей, щоб поновити знання з мови.
Скільки актуальних вакансій у структурах НАДС та яка заробітна плата пропонується?
Наразі штат НАДС майже повністю укомплектовано. Втім є декілька вакансій. Триває прийом документів від кандидатів на зайняття посади головного спеціаліста експертної групи з питань цифрових трансформацій і цифровізації Генерального департаменту з питань цифровізації, а також заступника начальника Міжрегіонального управління НАДС у Дніпропетровській та Запорізькій областях. Плануємо оголосити конкурсний відбір на посаду головного спеціаліста, уповноваженого із закупівель. Тому, користуючись нагодою, запрошую фахівців у команду НАДС.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.