Цього року влада планує завершити реформу містобудування. Для цього потрібно ухвалити у другому читанні низку законопроектів, один вже рекомендований Комітетом з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування до другого читання. Йдеться про проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності (реєстр. № 5655 від 11.06.2021).
У версії законопроекту, який розміщений на сайті Верховної Ради, державними реєстраторами у сфері містобудівної діяльності стануть:
- нотаріуси;
- посадові особи виконавчого органу сільської, селищної або міської ради, Київської, Севастопольської міської, районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації, на яких покладено повноваження державного реєстратора речових прав на нерухоме майно;
- посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань містобудівного контролю – щодо об’єктів, на які поширюється дія Закону України «Про державну таємницю», а також щодо реєстраційних дій, з яких прийнято рішення за наслідками адміністративного оскарження.
Одночасно в законодавство запроваджується можливість проведення державної реєстрації права власності на нерухоме майно автоматично програмними засобами ведення Державного реєстру прав без участі державного реєстратора.
Така державна реєстрація буде здійснюватися в режимі реального часу без справляння адміністративного збору на підставі:
- заяви про державну реєстрацію права власності на об’єкт нерухомого майна, поданої у складі заяви про державну реєстрацію прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта, будівництво якого здійснювалось на підставі будівельного паспорта;
- інформації Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва про державну реєстрацію завершення підготовчих робіт з демонтажу (знесення) об’єкта нерухомого майна (будинку, будівлі, споруди) – у разі якщо у Державному реєстрі прав та Реєстрі будівельної діяльності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва містяться відомості про ідентифікатор закінченого будівництвом об’єкта.
Одночасно з внесенням відомостей про речові права на земельну ділянку, похідні від права власності, до Державного реєстру прав вносяться відмітка про наявність у правонабувача речового права щодо забудови відповідної земельної ділянки або заборону її забудови.
Державна реєстрація поновлення права на виконання підготовчих робіт буде здійснюватися автоматично програмними засобами Реєстру будівельної діяльності, в тому числі у зв’язку із спливом двомісячного строку на звернення до суду з позовом про припинення права на виконання підготовчих робіт з дня закінчення строку для усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, визначених у приписі про зупинення права на виконання підготовчих робіт.
Здійснити державну реєстрацію права на виконання будівельних робіт буде неможливо, якщо особи, які здійснюють авторський та технічний нагляд, уповноважені особи з містобудівного контролю (у разі якщо містобудівний контроль здійснюється такими особами), не підтвердять з використанням Реєстру будівельної діяльності, що вони здійснюють відповідно авторський та технічний нагляд або містобудівний контроль на певному об’єкті будівництва.
Важливість цих норм обумовлена тим, що відповідно до законопроекту замовник набуває право на експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об’єкта з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, з моменту державної реєстрації прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта в Реєстрі будівельної діяльності.
Експлуатація закінчених будівництвом об’єктів, не прийнятих в експлуатацію (якщо таке прийняття передбачено законодавством), забороняється.
Підставою для державної реєстрації прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об’єкта з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, є акт готовності об’єкта до експлуатації, який створюється з використанням Реєстру будівельної діяльності та підписується шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів таких осіб:
1) замовника;
2) генерального підрядника (підрядника – у разі, якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників);
3) особи, що здійснює авторський нагляд;
4) особи, що здійснює технічний нагляд;
5) інженера-консультанта (у разі його залучення);
6) особи, яка здійснює містобудівний контроль.
Державна реєстрація прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об’єкта з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, здійснюється автоматично програмними засобами електронної системи після підписання акта готовності об’єкта до експлуатації та спливу десяти днів з дня повідомлення органу сільської, селищної, міської ради з питань містобудівного контролю про намір щодо складання акта готовності об’єкта до експлуатації.
Підставами для автоматичної відмови в державній реєстрації прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об’єкта з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, є:
1) невідповідність закінченого будівництвом об’єкта проектній документації на будівництво об’єкта в частині класу наслідків (відповідальності);
2) у закінченому будівництвом об’єкті кількість поверхів, кількість/функціональне призначення складових частин об’єкта (квартир, гаражних боксів, машиномісць, інших житлових та нежитлових приміщень, які після прийняття об’єкта в експлуатацію є самостійними об’єктами нерухомого майна) не відповідає проектній документації на будівництво об’єкта;
3) висота закінченого будівництвом об’єкта перевищує гранично допустиму висотність, визначну містобудівними умовами та обмеженнями;
4) наявність в Реєстрі будівельної діяльності невиконаного припису органу містобудівного контролю щодо усунення виявлених порушень та/або зупинення права на виконання будівельних робіт.
Рішення про відмову в державній реєстрації прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об’єкта з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, формується та надсилається особам у режимі реального часу.
Датою прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта є дата державної реєстрації прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об’єкта з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, в Реєстрі будівельної діяльності.
Державна реєстрація прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта є підставою для укладення договорів про постачання на прийнятий в експлуатацію об’єкт необхідних для його функціонування ресурсів – води, газу, тепла, електроенергії, включення даних про такий об’єкт до державної статистичної звітності та оформлення права власності на нього.
Підключення закінченого будівництвом об’єкта, прийнятого в експлуатацію, до інженерних мереж здійснюється протягом десяти днів з дня відповідного звернення замовника до осіб, які є власниками відповідних елементів інженерної інфраструктури або здійснюють їх експлуатацію.
Також у «Слузі народу» запропонували обмежити максимальний розмір зарплат бюджетникам, а контракти з незгодними розірвати.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.