Справа «Акорду»: ВАКС обрав запобіжний захід екс-чиновнику ДСА та директору підприємства у справі щодо систем фіксації судових засідань

16:36, 31 января 2022
Закупівля програмного забезпечення для аудіо, відеофіксації судових засідань та запису у режимі відеоконференції: Вищий антикорупційний суд обрав запобіжний захід службовцю ДСА та керівнику компанії-постачальника.
Справа «Акорду»: ВАКС обрав запобіжний захід екс-чиновнику ДСА та директору підприємства у справі щодо систем фіксації судових засідань
Следите за самыми актуальными новостями в наших группах в Facebook и Telegram.

11 січня 2022 року Вищий антикорупційний суд України обрав запобіжний захід директору компанії «КИТ» та екс-начальнику управління інформатизації судів та судової статистики Державної судової адміністрації України (до недавнього часу на цій посаді працював Олександр Слоніцький).

Службовець ДСА мав внести заставу 744 300 грн, а керівниця ТОВ «Компанія «КИТ» - майже 7 млн грн.

Чи будуть існувати питання до керівництва ДСА, яке очолювало Судову адміністрацію у період проведення закупівель, - поки невідомо. Слід зазначити, що ДСА продовжувало співпрацю з «КИТ» довгий час.

Як раніше писала «Судово-юридична газета», 9 квітня 2019 року НАБУ проводило обшуки в Державній судовій адміністрації, пов’язані з фактом можливого привласнення коштів під час здійснення закупівель оргтехніки для потреб судів України коштом державного бюджету. Зокрема, це стосувалося закупівель апаратури для записування та відтворення звуку й зображення.

Обшук проводився в рамках кримінального провадження №42017000000001155 «за фактом продажу службовими особами ТОВ «Компанія «КИТ» шляхом змови на ринку Державній судовій адміністрації України за завищеними цінами апаратно-програмних комплексів записування та відтворення звуку та зображення».

Зокрема, тоді вилучили документи щодо функціонування програмного забезпечення «Акорд» та спроможності здійснювати відеозапис судових засідань відповідним ПЗ «Акорд».

Нагадаємо, що з 1 січня 2019 року відповідно до змін в КПК повинна була проводитися обов'язкова повна відеофіксація кримінальних процесів і розгляд клопотань органів досудового слідства. Але, як з'ясувалося, до набрання чинності змін в КПК виявилися готові не всі суди й територіальні управління ДСА. Труднощі виникли як у місцевих, так і у деяких апеляційних судів.

Зокрема, були проблеми з якістю роботи програмного забезпечення «Акорд»: запис міг раптово припинитися або ж він міг вийти не кращої якості.

Від судів неодноразово надходили питання до ДСА щодо якості закупленого обладнання для аудіо- та відеофіксації та ПЗ «Акорд».

Розробником програмного забезпечення «Акорд» є ТОВ «КОМПАНІЯ «КИТ», що у 2016 році надало ДСА України необмежену кількість безстрокових ліцензій на використання ПЗ «Акорд» разом з партією обладнання (апаратури для записування та відтворення звуку й зображення).

«Питання щодо забезпечення судів технічними засобами фіксування судового процесу з можливістю відеозапису судового засідання вирішується ДСА України протягом останніх кількох років. Так, ще у 2016 р. за результатами проведення відкритих торгів було придбано першу партію технічних засобів фіксації судового засідання з можливістю записування та відтворення звуку й зображення. Разом із цим обладнанням ДСА України було передано право на встановлення та використання в судах необмеженої кількості ліцензій програмного забезпечення «Акорд» з можливістю фіксування судового процесу в режимі звуко- та відеозапису.

З метою використання цієї програми ДСА України всім судам доручено забезпечити її встановлення на всіх наявних у судах технічних засобах фіксації судового процесу (ТЗФСП), а також забезпечити придбання нових ТЗФСП із подальшим встановленням на них зазначеного програмного забезпечення. При цьому для можливості ПЗ «Акорд» здійснювати функцію відеозапису територіальним управління ДСА України та судам доручено протягом 2016–2018 рр. забезпечити доукомплектування наявних у судах ТЗФСП необхідним для цього обладнанням (камерами, платами відеозахвату тощо).

Крім цього, для забезпечення судів новими ТЗФСП та обладнанням з можливістю відеозапису до розпорядників бюджетних коштів доведено типові технічні характеристики ТЗФСП, їм надано детальні рекомендації щодо порядку заміни існуючого в судах програмного забезпечення звукозапису судового засідання на ПЗ «Акорд».

… На сьогодні в цілому гострої проблеми немає. Є точкові проблеми в окремих судах, які такими засобами забезпечені в недостатній кількості. Чому виникала така проблема в цих судах, чому територіальні управління ДСА несвоєчасно забезпечили їх необхідним обладнанням, зараз з’ясовуємо, після чого будуть прийняті відповідні управлінські рішення. Тим більше, що ДСА України задовольняла всі запити судів щодо виділення коштів на відповідні цілі», - зазначав у січні 2019 року в інтерв’ю нашому виданню заступник голови ДСА Сергій Чорнуцький.

Обставини справи

Отже, слідчий суддя Вищого антикорупційного суду 11 січня 2022 року у справі №991/8305/21 (провадження № 1-кс/991/8429/21) застосував запобіжний захід у вигляді застави до директора ТОВ «Компанія КИТ», підозрюваної у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 27 ч. 5 ст. 191 Кримінального кодексу України, у кримінальному провадженні № 42017000000001155, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 13.04.2017.

Також 11 січня у справі № 991/8251/21 застосовано запобіжний захід до службовця ДСА.

08.12.2021 до Вищого антикорупційного суду надійшло клопотання детектива НАБУ.

За твердженням детектива, в ході досудового розслідування встановлені такі обставини.

«У період з січня 2016 року по квітень 2018 року директор ТОВ «Компанія КИТ за попередньою змовою групою осіб, спільно з ОСОБА_3 , який був службовою особою Державної судової адміністрації України (далі – ДСА України), шляхом зловживання ним своїм службовим становищем, та іншими не встановленими на даний час досудовим розслідуванням особами, стосовно яких матеріали підлягають виділенню в окреме провадження, заволоділи грошовими коштами ДСА України за наступних обставин.

Відповідно до наказу в. о. Голови ДСА України від 26.12.2014 №759/к ОСОБА_2 у порядку переведення з посади начальника управління з питань судового діловодства ДСА України призначено на посаду начальника управління інформатизації судів та судової статистики ДСА України з 26.12.2014. Згідно з Наказом ДСА України №21 від 03.02.2015 року «Про склад комітету з конкурсних торгів Державної судової адміністрації України» ОСОБА_2 призначено членом Комітету з конкурсних торгів ДСА.

Отже, ОСОБА_2 був наділений повноваженнями, пов`язаними із виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, являвся службовою особою державного органу у системі судової влади, в обов`язки якого серед іншого входило керування діяльністю управління інформатизації судів та судової статистики ДСА України та виконання повноважень члена Комітету.

Володіючи інформацією щодо дійсних потреб судів України в засобах інформатизації, будучи достовірно обізнаним із інформацією про постачальників таких засобів, їх технічні характеристики та вартість, а також володіючи відомостями про наявність у ДСА України запланованого фінансування на придбання таких засобів, являючись єдиною особою, яка у складі комітету з конкурсних торгів ДСА України мала спеціальні знання, досвід роботи та володіла відомостями про стан та умови інформатизації судів України, у ОСОБА_2 приблизно у період наприкінці 2015 - на початку 2016 року виник умисел на заволодіння грошовими коштами ДСА України під час проведення конкурсних закупівель засобів інформатизації, а саме технічних засобів протоколювання судових засідань та відеоконференцзв`язку для судових установ України за рахунок коштів державного бюджету.

Так, рішенням Ради суддів України № 8 від 09.02.2007 «Про виконання Програми інформатизації судів загальної юрисдикції, інших органів та установ судової системи на 2004 - 2006 роки і щодо створення Єдиної судової інформаційної системи» вирішено створити Єдину судову інформаційну систему (ЄСІС). Рішенням Ради суддів України № 106 від 25.12.2009 погоджено Положення про Єдину судову інформаційну систему України (далі - Положення про ЄСІС).

Згідно із п.3.4 Положення про ЄСІС (в редакції станом на 16.02.2016), до числа підсистем ЄСІС відносяться підсистеми протоколювання та звукозапису судового процесу; відеоконференцзв`язку. П.1.2.4 Положення про ЄСІС передбачено, що програмне забезпечення підсистем ЄСІС, розроблене на замовлення держателя та/або придбане ним, є власністю держави в особі такого держателя.

Таким чином, виключні майнові права на програмне забезпечення для протоколювання та звукозапису судового процесу, відеоконференцзв`язку, як невід`ємної складової підсистеми ЄСІС, мали б належати виключно державі в особі ДСА України, і не могло належати іншим особам.

ОСОБА_2 був обізнаним, що ТОВ «Компанія КИТ» протягом 2013 - 2015 років здійснювало постачання на адресу судів України технічних засобів фіксування судового процесу (далі - ТЗФСП).

З 2014 року до складу ТЗФСП, які постачалися ТОВ «Компанія «КИТ», вказаний суб`єкт господарювання почав включати спеціалізоване програмне забезпечення для аудіозапису судових засідань «Акорд» фактичним розробником якого був ОСОБА_4 .

При цьому, у липні 2014 року за завданням ДСА України працівниками Державного підприємства «Інформаційні судові системи» (далі - ДП «ІСС») проведено тестування програмного забезпечення «Акорд» та встановлено, що воно має близько 10 критичних зауважень та багато некритичних, з огляду на що, програму можливо рекомендувати для дослідної експлуатації у складі ТЗФСП в окремих судах за умови усунення всіх зауважень та добросовісного тестування програми розробником.

Не зважаючи на вказані істотні недоліки, наявність яких унеможливлювало використання такого програмного забезпечення під час судових засідань на постійній основі, ТОВ «Компанія КИТ» протягом 2014 - початку 2015 років на адресу судів України та територіальних управлінь ДСА України в межах процедур закупівель у одного учасника поставило значну кількість ТЗФСП з ПЗ «Акорд» за ціною 21 420 грн/одиниця з ПДВ, що у відповідності з офіційним курсом, встановленим НБУ станом на 30.12.2014 (1576,8556 грн за 100 доларів США), становило орієнтовно 1 358 доларів США, про що достовірно було відомо ОСОБА_2 .

До складу ТЗФСП, що постачались ТОВ «Компанія КИТ» в цей період, включалась, але не виокремлювалась вартість спеціалізованого програмного забезпечення - програми для аудіозапису судових засідань «Акорд».

Відомості про перебіг судових засідань є інформацією з обмеженим доступом та належить державі, придбання програмного забезпечення сторонніх виробників для обробки інформації щодо перебігу судових засідань в судах України повинне було здійснюватися лише за умови наявності позитивного експертного висновку за результатами державної експертизи у сфері технічного та/або криптографічного захисту інформації, яке видається Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації України.

У разі придбання за державні кошти програмного забезпечення у тендерній документації та відповідному проекті договору, повинна бути передбачена наявність відповідної програмної та експлуатаційної документації на програмний продукт, ліцензія або інший документ, що підтверджує правомірність використання продукту.

ПЗ «Акорд», яке з 2014 почало використовуватися в окремих судах України не мало позитивного експертного висновку за результатами державної експертизи у сфері технічного та/або криптографічного захисту.

Приблизно у січні 2016 року між ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , яка здійснювала фактичне керівництво діяльністю ТОВ «Компанія КИТ», та іншими невстановленими особами було досягнуто злочинної домовленості та розроблено план вчинення злочину, відповідно до якого, необхідно було ініціювати та провести в ДСА України процедури закупівель засобів інформатизації, зокрема ТЗФСП та систем відеоконференцзв`язку, за результатами яких переможцями повинне було стати ТОВ «Компанія КИТ».

При цьому, повинні були бути створені такі спеціальні умови, зафіксовані у тендерній документації, відповідно до яких, інші виробники або постачальники засобів інформатизації, крім визначених зазначеними особами, не могли б прийняти участь в таких закупівлях. При цьому, очікувана вартість предмета закупівлі повинна була б бути завищена у порівнянні з ринковими цінами такого обладнання. Таким чином, підконтрольна окремим співучасникам ТОВ «Компанія КИТ» отримало б можливість постачати ДСА України обладнання за ціною, значно вищою за ринкову, що надало б можливість неправомірно збагатитися учасникам групи за рахунок такої різниці.

Згідно з узгодженим учасниками злочину планом дій, ОСОБА_2 повинен був: ініціювати внесення змін до Річного плану закупівель ДСА на 2016 рік перед Комітетом з конкурсних торгів ДСА щодо закупівлі ТЗФСП, замість раніше запланованих у вказаному документі закупівель систем відеоконференцзв`язку; визначити за узгодженням із ОСОБА_1 орієнтовну, заздалегідь завищену ціну предмету закупівлі з метою подальшого заволодіння такою різницею; ініціювати відкриті торги з закупівлі ТЗФСП; розробити за узгодженням із ОСОБА_1 , погодити та забезпечити подальше затвердження вимог до предмету закупівлі, документації конкурсних торгів на умовах, які б унеможливлювали участь та перемогу у процедурах державних закупівель інших учасників, котрі могли запропонувати аналогічний предмет закупівлі, окрім ТОВ «Компанія «КИТ», а також узгодити технічні характеристики засобів фіксування судового процесу; забезпечувати внесення на розгляд службовим особам ДСА України в межах їх компетенції, здійснювати їх переконання за прийняття рішень, вигідних учасникам злочину; особисто голосувати на засіданнях за прийняття рішень, вигідних учасникам злочину; забезпечити переконання та прийняття рішень іншими членами Комітету з конкурсних торгів ДСА України, контроль за процедурою прийняття рішень, своєчасно інформувати учасників змови про скарги або інші дії інших учасників тендерних закупівель, а також організувати підписання відповідних договорів, актів та інших документів, та забезпечити відсутність скарг на якість обладнання з боку судів України; створити передумови для забезпечення необґрунтованих переваг ТОВ «Компанія «КИТ» при наступних державних закупівлях засобів інформатизації; надалі вчиняти аналогічні дії при проведенні інших державних закупівель з метою забезпечення перемоги ТОВ «Компанія КИТ».

Зі свого боку, ОСОБА_1 , діючи як пособник у вчиненні злочину, повинна була надавати ОСОБА_2 поради, вказівки, надати засоби та усувати перешкоди для вчинення злочину, а саме: залучити до виконання дій, спрямованих на досягнення злочинної мети сторонніх осіб з числа працівників юридичних осіб, що фактично знаходились під її контролем - ТОВ «Компанія КИТ», ТОВ «Лавенона», ТОВ «Паперова», ТОВ «Індагро груп», а також з числа працівників контрагентів ТОВ «Альтаір і К», ТОВ «Альтіко», ТОВ «Фолгат ФТК»; складати проекти вимог та умов до предмету закупівлі, документації конкурсних торгів та надавати їх ОСОБА_2 з метою сприяння та надання необґрунтованих переваг ТОВ «Компанія КИТ» та ускладнити або унеможливити участь у торгах інших учасників; допомагати ОСОБА_2 у підготовці роз`яснень на запити інших можливих учасників закупівлі з приводу предмета закупівлі таким чином, щоб унеможливити їх участь у торгах; створювати умови для надання видимості переваг спеціалізованого ПЗ «Акорд» перед програмним забезпеченням для фіксації судового процесу інших потенційних учасників; залучати та забезпечувати формальну участь у процедурах закупівель пов`язаних учасників щодо обов`язкової участі на відкритих торгах щодо закупівель робіт, товарів та послуг не менше двох учасників для визнання торгів такими, що відбулися; забезпечити подачу такими залученими учасниками конкурсних пропозицій із заздалегідь обумовленою ціною вищою, ніж пропозиція ТОВ «Компанія «КИТ» з метою оголошення переможцем останньої; після перемоги ТОВ «Компанія КИТ» на конкурсній закупівлі, забезпечити заволодіння грошовими коштами шляхом отримання їх на рахунки вказаного підприємства та їх подальше використання на цілі, визначені учасниками злочину.

Наприкінці січня - початку лютого 2016 року, до оголошення конкурсних торгів, ОСОБА_1 за допомогою залучених нею працівників ТОВ «Компанія КИТ», ТОВ «Альтаір і К», організувала складання тексту документації конкурсних торгів з закупівлі ТЗФСП з переліком технічних вимог до ТЗФСП із передбаченою функцією відеозапису судових засідань, які б влаштовували учасників злочину та надавали б можливість таким чином отримати переваги для ТОВ «Компанія «КИТ» перед іншими можливими учасниками під час закупівлі.

Приблизно наприкінці 2015 - початку 2016 року ОСОБА_1 надала вказівку фактичному розробнику програмного забезпечення - ОСОБА_4 розробити версію ПЗ «Акорд», яка б мала функції здійснення відеофіксації судових засідань.

ОСОБА_2 у свою чергу, 08.02.2016, до оголошення відкритих торгів засобами електронної пошти надіслав ОСОБА_1 тексти нормативних актів ДСА України, якими станом на 2016 рік регулювався порядок фіксації судових засідань та проведення відеоконференцій.

11.02.2016 ОСОБА_2 підготував службову записку на ім`я голови Комітету з конкурсних торгів ОСОБА_5 щодо необхідності внесення змін до Річного плану закупівель товарів, робіт і послуг на 2016 рік з проханням скасувати дві процедури закупівлі, а саме: предмету закупівлі «Апаратура звуковідтворювальна інша (система відеоконференцзв`язку для залу судових засідань) з очікуваною вартістю предмета закупівлі 23 665 200 гривень за процедурою відкритих торгів»; предмету закупівлі «Приймачі телевізійні (пристрої виведення зображення) з очікуваною вартістю предмета закупівлі 6 888 000 гривень за процедурою відкритих торгів». Він вніс пропозицію про внесення змін до вказаного Річного плану щодо здійснення придбання предмету закупівлі «Апаратура для записування та відтворення звуку й зображення (програмно-апаратний комплекс: технічний засіб фіксування судового засідання (судового процесу) з очікуваною вартістю у розмірі 30 553 200 грн за процедурою відкритих торгів. Це створило підстави для зміни предмета закупівель у відповідності із злочинним планом, з тим, щоб забезпечити придбання комп`ютерного обладнання за завищеними цінами.

ОСОБА_2 особисто підготував та підписав лист з орієнтовним розрахунком вартості технічного засобу фіксування судового процесу, встановивши у ньому завищену вартість одиниці закупівлі на рівні 49 280 гривень.

При цьому, ОСОБА_2 , достовірно знаючи, що вартість ТЗФСП, раніше поставлених ТОВ «Компанія КИТ» до судових установ становила 21 420 гривень включно з вартістю ПЗ «Акорд», необґрунтовано додатково включив до орієнтовного розрахунку вартості ТЗФСП ціну спеціалізованого програмного забезпечення. Також, він безпідставно завищив середню вартість ТЗФСП вказавши її у розмірі 1500-1600 доларів США, незважаючи на те, що така середня вартість з урахуванням офіційного курсу НБУ становила 1358 доларів США. Таким чином, він завищив орієнтовну вартість ТЗФСП з метою заволодіння коштами.

12.02.2016 під час засідання Комітету за участі ОСОБА_2 розглянуто питання щодо внесення змін до Річного плану закупівель ДСА України на 2016 рік та за результатами його розгляду затверджено відповідні зміни, запропоновані на розгляд членів Комітету ОСОБА_2 .

При цьому, ОСОБА_2 , на вказаному засіданні Комітету був єдиним з членів Комітету, хто безпосередньо мав відповідну технічну освіту. Посилаючись на власний досвід та авторитет як керівника очолюваного ним управління, він особисто голосував та переконав інших членів Комітету, які не були обізнані щодо злочинних намірів учасників злочину, голосувати за затвердження поданих ним пропозицій про внесення змін до Річного плану закупівель.

У свою чергу, ОСОБА_1 , за допомогою залучених нею працівників, 16.02.2016 передала ОСОБА_2 проект Документації конкурсних торгів щодо проведення відкритих торгів на закупівлю «Апаратура для записування та відтворювання звуку й зображення», який містив узгоджені вимоги до предмету закупівлі з метою забезпечення перемоги заздалегідь визначеного учасника ТОВ «Компанія «КИТ».

З метою запобігання участі в тендері інших учасників, ОСОБА_2 та ОСОБА_1 заздалегідь домовились включити до тендерної документації умови щодо участі у торгах лише учасників, які станом на час проведення тендеру володіли би майновими правами на спеціалізоване програмне забезпечення для аудіо, відеофіксації судових засідань та запису у режимі відеоконференції (ВКЗ). При цьому, вимоги до програмного забезпечення взагалі не вказувалися, а технічні вимоги до предмета закупівлі описувалися з урахуванням функціональних можливостей ПЗ «Аккорд», яке використовувало ТОВ «Компанія «КИТ».

16.02.2016 ОСОБА_1 направлено засобами електронної пошти ОСОБА_2 проект документації, а останнім до Додатку 2 до документації конкурсних торгів - «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» включено умови, відповідно до яких програмно-апаратний комплекс: ТЗФСП повинен забезпечувати операції, виконання яких можливе лише з застосуванням спеціального програмного забезпечення для фіксації судових засідань. При цьому, перелік таких операцій прямо відповідав та був ідентичний розділу 4 Інструкції з експлуатації програмно-апаратного комплексу для фіксування судового процесу з спеціальним ПЗ «Акорд», затвердженому директором ТОВ «Компанія КИТ» 21.12.2015.

При цьому, достовірно знаючи, що інші виробники технічних засобів фіксування судового засідання, які могли б запропонувати на відкритих торгах аналогічне обладнання та створити конкуренцію під час закупівлі - використовують спеціалізоване програмне забезпечення для фіксації судових засідань, сумісне лише з операційною системою «Windows», ОСОБА_2 включив до тендерної документації технічну вимогу щодо придбання частини технічних засобів фіксації судового засідання із встановленою операційною системою «Linux» з відкритим кодом, яка у судах раніше фактично не використовувалася.

Окрім того, ОСОБА_1 і ОСОБА_2 до п.2 «Істотні умови, які обов`язково включаються до договору про закупівлю» Розділу VІ «Укладання договору про закупівлю» Документації конкурсних торгів внесено умову (п.7.2), згідно з якою після завершення постачання товару Постачальник передає Замовнику права на встановлення та використання в судах необмеженої кількості ліцензій програмного забезпечення фіксування судового процесу (судового засідання) в режимі звукозапису та відеоконференції, що входить до складу товару згідно з цим договором.

При цьому, ОСОБА_2 та ОСОБА_1 було достовірно відомо, що станом на час оголошення про проведення конкурсних торгів наявне у ТОВ «Компанія КИТ» спеціалізоване ПЗ «Акорд» не підтримувало функції відеозапису та відеоконференцзв`язку, які вказані у Документації конкурсних торгів як окремі вимоги до предмету закупівлі, а свідоцтво про державну реєстрацію авторського права на твір № 55128 від 02.06.2014 на ПЗ «Акорд» не містило посилань на фіксацію зображення та відеоконференцзв`язку, а лише фіксацію звуку.

В подальшому, 24.02.2016 Комітетом за участі ОСОБА_2 , проведено засідання, за результатами якого розпочато процедуру закупівлі апаратури для записування та відтворення звуку й зображення за процедурою відкритих торгів відповідно до раніше зміненого за ініціативою ОСОБА_2 річного плану закупівель ДСА України на 2016 рік.

Крім того, в цей же день Комітетом за участі ОСОБА_2 та його сприяння затверджено документацію конкурсних торгів для закупівлі у редакції, запропонованій ОСОБА_2 та заздалегідь узгодженій з ОСОБА_1 .

При цьому, ОСОБА_2 на засіданні Комітету особисто голосував та переконав інших членів Комітету, які не були обізнані про злочинні наміри учасників злочину, голосувати за затвердження поданих ним пропозицій.

За результатами засідання Комітету, 24.02.2016 на веб-сайті www.tender.me.gov.ua оприлюднено документацію конкурсних торгів та оголошення про проведення державної закупівлі ТЗФСП у кількості 620 одиниць з очікуваною вартістю 30 553 200 гривень.

В ході проведення процедури закупівлі до ДСА України надійшли звернення потенційних учасників закупівлі про надання замовником роз`яснень щодо закупівлі - 10.03.2016, 15.03.2016 від ТОВ «Спеціальні реєструючі системи», а 24.03.2016 від ТОВ «Вівере Бене».

ОСОБА_2 засобами електронної пошти надіслав копії вказаних листів ОСОБА_1 з проханням підготувати відповідь на вказані листи. Остання, у свою чергу, направила листи для підготовки відповідей підлеглим працівникам та підконтрольним особам, які мали відповідні технічні знання.

В подальшому, ОСОБА_1 залучила ОСОБА_7 , який в період 31.01.2013 по 16.05.2016 займав посаду директора ТОВ «Компанія КИТ», а після його звільнення залучила чоловіка рідної сестри - ОСОБА_8 призначеного на посаду директора ТОВ «Компанія КИТ», однак не повідомляла останнім про деталі злочинної змови з ОСОБА_2 .

Одночасно, з метою дотримання вимог щодо обов`язкової участі у відкритих торгах як мінімум двох учасників для визнання торгів такими, що відбулися, ОСОБА_1 залучила до реалізації злочинного плану директора ТОВ «Альтаір і К» ОСОБА_9 , з яким перебувала у близьких особистих відносинах. Останній, в свою чергу, для підготовки документів для участі у закупівлі від імені ТОВ «Альтаір і К» залучив свого рідного брата - ОСОБА_10

ОСОБА_9 та ОСОБА_10 повинні були на основі інформації та зразків документів, наданих ОСОБА_1 та іншими підконтрольними їй особами виготовити документи, необхідні для участі у торгах - технічний опис ТЗФСП із можливістю запису відео та звукозапису, який відповідав функціям роботи ПЗ «Акорд», а також забезпечити підготовку та подання до ДСА України від ТОВ «Альтаір і К» як учасника, пропозиції конкурсних торгів із ціною, вищою за цінову пропозицію ТОВ «Компанія КИТ», з метою забезпечення визначення переможцем останнього та створення видимості конкуренції між учасниками закупівлі.

При цьому, оскільки спеціалізоване ПЗ «Акорд» мало вбудовану функцію перевірки ліцензій при їх встановленні, 11.04.2016 ОСОБА_1 надала усну вказівку розробнику програмного забезпечення ОСОБА_4 виділити для ТОВ «Альтаір і К» ліцензію на ПЗ «Акорд».

Крім того, враховуючи те, що згідно із договором від 03.01.2015 майнові права на ПЗ «Акорд» були відчужені ОСОБА_8 на користь ТОВ «Компанія КИТ», з метою створення видимості законності використання ТОВ «Альтаір і К» ПЗ «Акорд» та з метою забезпечення відповідності умовам документації конкурсних торгів в частині наявності майнових прав на програмне забезпечення ТОВ «Альтаїр і К», останнє мало подати у складі пропозиції конкурсних торгів ліцензійний договір №1/14 від 01.07.2014, який би підтверджував у ТОВ «Альтаір і К» наявність невиняткових прав на використання ПЗ «Акорд».

З цією метою, приблизно у квітні 2016 року ОСОБА_9 і ОСОБА_8 підписано ліцензійний договір №1/14 від 01.07.2014.

Згідно з висновком експерта від 06.04.2021 № КСЕ-19-20/39061, відбитки печатки ТОВ «Альтаір і К» у договорі №1/14, додатку №1 до нього, Акті приймання-передачі по ліцензійному договору від 01.07.2014 нанесено не в час, коли датовано документи і нанесено, імовірно, в період з лютого по травень 2016 року.

У свою чергу, ОСОБА_7 11.04.2016 підписав пропозицію конкурсних торгів з доданими до неї документами від імені ТОВ «Компанія КИТ» для участі у конкурсних торгах на закупівлю апаратури для записування та відтворення звуку й зображення.

Приблизно в цей же час, директор ТОВ «Альтаїр і К» ОСОБА_9 за узгодженням із ОСОБА_1 підготував і 08.04.2016 підписав пропозицію конкурсних торгів від ТОВ «Альтаір і К» з доданими до неї документами, серед яких копія ліцензійного договору №1/14 від 01.07.2014.

При цьому, в поданій ТОВ «Компанія КИТ» пропозиції конкурсних торгів було вказано ціну у розмірі 30 420 000 гривень, а в поданій ТОВ «Альтаір і К» пропозиції конкурсних торгів - 30 544 440 гривень, що створило умови для визнання ТОВ «Компанія КИТ» переможцем торгів.

Підготовлені пропозиції конкурсних торгів ОСОБА_10 від імені ТОВ «Альтаір і К», а ОСОБА_7 від імені ТОВ «Компанія КИТ» особисто надали до ДСА України.

На засіданні Комітету з конкурсних торгів ДСА України відкрито та визнано пропозиції ТОВ «Альтаір і К» та ТОВ «Компанія КИТ» такими, що попередньо мають всі необхідні документи, передбачені документацією конкурсних торгів. ОСОБА_2 , являючись членом Комітету з конкурсних торгів та будучи особисто присутнім при відкритті конкурсних пропозицій, особисто голосував та переконав інших членів Комітету, які не були обізнані щодо злочинних намірів учасників злочину, голосувати за таке рішення.

12.04.2016 ТОВ «Альтаір і К», ТОВ «Компанія КИТ» складено та надано акти приймання-передачі для тестування ідентичних за характеристиками зразків ТЗФСП, які від імені ДСА підписав ОСОБА_2 , підтвердивши таким чином отримання програмно-апаратних комплексів для їх передачі з метою тестування до ДП «ІСС».

У подальшому, ОСОБА_2 передав працівникам ДП «ІСС» отримані від ТОВ «Альтаір і К», ТОВ «Компанія КИТ» зразки ТЗФСП для тестування, яке було проведено працівниками вказаного підприємства в період часу з 19 по 27 квітня 2016 року та визнано комплекси такими, що відповідають вимогам документації з конкурсних торгів. При цьому, в період тестування ОСОБА_2 особисто неодноразово відвідував приміщення ДП «ІСС», контролював хід його проведення та був достовірно обізнаний про усі недоліки, що виявлялися у процесі вказаного тестування.

У той же час, за вказівкою ОСОБА_1 від імені ТОВ «Компанія КИТ» та ТОВ «Альтаір і К» процес тестування в ДП «ІСС» супроводжував розробник ПЗ «Акорд» ОСОБА_4 . Йому, за вказівкою ОСОБА_2 , у зв`язку з виявленими недоліками в функціонуванні ТЗФСП було надано можливість доопрацьовувати програмне забезпечення та оперативно виправляти виявлені в ході тестування помилки. При цьому, при тестуванні ТЗФСП в режимі відеоконференцзв`язку, наявність якого передбачалося документацією з конкурсних торгів, використовувалося стороннє програмне забезпечення, оскільки ПЗ «Акорд» режим відеоконференцзв`язку не підтримувало.

Надалі, 11.05.2016 за результатами засідання Комітету, за участі ОСОБА_2 та за ініціативи останнього, пропозиції конкурсних торгів учасників ТОВ «Компанія КИТ» та ТОВ «Альтаір і К» визнані такими, що відповідають умовам документації конкурсних торгів та були допущені до оцінки пропозицій конкурсних торгів.

В цей же день, членами Комітету переможцем торгів на закупівлю апаратури для записування та відтворення звуку й зображення визнано пропозицію ТОВ «Компанія КИТ» такою, що набрала найбільшу кількість балів і є найбільш економічно вигідною. Після оголошення результатів конкурсних торгів та визначення переможцем ТОВ «Компанія КИТ», залучені ОСОБА_1 працівники підконтрольних їй товариств підготували проект договору від 02.06.2016 №37-16 про закупівлю апаратури для записування та відтворення звуку й зображення.

02.06.2016 між ТОВ «Компанія «КИТ» та ДСА України укладено договір, відповідно до якого ТОВ «Компанія КИТ» як постачальник зобов`язувалося протягом 2016 року забезпечити постачання ДСА України як замовнику апаратури для записування та відтворення звуку й зображення, а замовник - прийняти і оплатити товар, а саме:

-        програмно-апаратні комплекси: технічні засоби фіксування судового процесу (судового засідання), комплектація типу 1 в кількості 600 одиниць за ціною 49 200 гривень за одиницю на суму 29 520 000 гривень;

-        програмно-апаратні комплекси: технічні засоби фіксування судового процесу (судового засідання), комплектація типу 2 в кількості 20 одиниць за ціною 45 000 гривень за одиницю на суму 900 000 гривень, всього на суму 30 420 000 гривень.

На виконання умов договору, під контролем ОСОБА_1 підлеглими їй працівниками ТОВ «Компанія КИТ», з залученням працівників ТОВ «Альтаір і К» та ТОВ «Фолгат ФТК» на адресу судів України, в період з 02.08.2016 по 27.10.2016 було фактично виготовлено та здійснено постачання такого обладнання, про що були підписані відповідні акти приймання-передачі.

Після передачі від судів актів приймання-передачі ТЗФСП, за договором перераховано 30 420 000 гривень.

21.11.2016 укладено додатковий договір №1/66-16, згідно з яким ТОВ «Компанія КИТ» передало ДСА України відповідні права на встановлення та використання в судах необмеженої кількості ліцензій програмного забезпечення фіксування судового процесу (судового засідання) в режимі відеозапису та відеоконференції.

Вказаний додатковий договір погоджений (завізований) ОСОБА_2 , не зважаючи на те, що спеціалізоване ПЗ «Акорд», яке використовувалось ТОВ «Компанія КИТ» для фіксації судових засідань на момент оголошення тендерних закупівель та укладення договору №37-16, не підтримувало функції відеоконференцзв`язку, що суперечило умовам документації конкурсних торгів та п. 11.1. договору №37-16.

Приблизно з липня 2016 року, ОСОБА_2 за пособництва ОСОБА_1 розпочав підготовку та вжиття заходів щодо обов`язкового запровадження використання ПЗ «Акорд», яке мало істотні недоліки при його використанні.

З цією метою, ОСОБА_2 підготував і в подальшому забезпечив підписання у голови ДСА України ОСОБА_11 наказу ДСА України №154 від 11.08.2016, згідно якого передбачалося поетапне впровадження ПЗ «Акорд» для усіх ТЗФСП наявних в судовій системі, та інтеграцію ПЗ «Акорд» з автоматизованою системою документообігу суду, обґрунтовуючи це необхідністю уніфікації програмного забезпечення для фіксації судових засідань. Вказані дії ОСОБА_2 , забезпечили сприяння та створення суттєвих конкурентних переваг ТОВ «Компанія «КИТ» при проведенні подальших закупівель засобів інформатизації.

Згідно з висновком комплексної судової товарознавчої та комп`ютерно-технічної експертизи від 23.02.2018, ринкова вартість програмно-апаратних комплексів поставлених на адресу ДСА України згідно договору №37-16 на дату подання цінових пропозицій, укладання договору та поставки товарів складала 19 448 186,80 гривень, тобто - на 10 971 813,20 гривень менше, ніж передбачено договором №37-16.

Згідно із висновком судово-економічної експертизи №152\7 від 22.10.2021, державі в особі ДСА України в результаті придбання за завищеною ціною програмно-апаратних комплексів у кількості 620 одиниць, заподіяно матеріальну шкоду (збитки) в розмірі 9 111 813,20 гривень, а учасники групи протиправно заволоділи грошовими коштами ДСА України у вказаному розмірі.

Продовжуючи свої злочинні дії, створивши відповідні умови для подальшого вчинення кримінальних правопорушень, учасники групи вирішили повторно заволодіти бюджетними грошовими коштами шляхом сприяння ТОВ «Компанія КИТ» у подальших тендерних закупівлях ДСА України.

Так, 01.04.2016 було введено в дію Закон України «Про публічні закупівлі», згідно з яким організацію і проведення процедур закупівель згідно з цим законом покладено на тендерні комітети із застосуванням онлайн-платформи державних закупівель «Прозорро».

28.07.2016 в ДСА України було створено тендерний комітет, головою якого призначено заступника голови ДСА України ОСОБА_5 , членом якого був ОСОБА_2

17.10.2016 останній, діючи за узгодженим з ОСОБА_1 та іншими невстановленими особами злочинним планом, ініціював перед тендерним комітетом ДСА України питання про внесення змін до Річного плану закупівель товарів, робіт і послуг ДСА України на 2016 рік та початок процедури закупівлі апаратури для записування та відтворювання звуку й зображення. В обґрунтування пропозиції ОСОБА_2 складено та надано службову записку від 05.12.2016 №15.2?613/16. Згідно з нею, без проведення орієнтовних розрахунків визначено очікувану вартість закупівлі - 13 248 000 грн, тобто - 64 000 грн за комплекс для створення системи відеозапису та його відтворення (далі - система ВКЗ).

17.10.2016 ОСОБА_2 на засіданні тендерного комітету ДСА України особисто голосував та переконав інших членів тендерного комітету, які не були обізнані щодо злочинних намірів учасників злочину, голосувати за затвердження поданих ним пропозицій.

Цього ж дня, ОСОБА_2 виніс на розгляд тендерного комітету ДСА України питання про затвердження тендерної документації на закупівлю апаратури для записування та відтворювання звуку й зображення.

Згідно із тендерною документацією, апаратно-програмний комплекс для створення системи відеозапису та його відтворення являв собою: два телевізора, квадратер (відеореєстратор), чотири відеокамери, сплітер (розгалужувач), з`єднувальні кабелі.

ОСОБА_2 , з метою створення умов, які виключали б можливість участі сторонніх учасників у процедурі закупівлі, у Додатку 3 до тендерної документації - «Технічні вимоги. Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» умисно включив вимоги, що прямо не відносились до предмета закупівлі, однак зобов`язували можливих переможців закупівлі забезпечити сумісність їхнього обладнання із спеціалізованим ПЗ «Акорд», яке використовувалося ТОВ «Компанія «КИТ», без зазначення детальних характеристик та опису такого програмного забезпечення у тендерній документації.

Так, ОСОБА_2 вказав технічні характеристики раніше придбаних у ТОВ «Компанія «КИТ» ТЗФСП.

При цьому, пристрій апаратно-програмного квадрування зображення (квадратер) повинен мати у комплекті таке програмне забезпечення, яке після підключення буде взаємодіяти з ТЗФСП шляхом відображення відеосигналів в інтерфейсі ПЗ «Акорд». При цьому, характеристики ПЗ «Акорд» і докладний опис обробки відеосигналу самим програмним забезпеченням не вказувались. Таким чином, учасники злочину створили такі умови, за якої можливі сторонні учасники закупівлі не могли гарантувати належну взаємодію системи ВКЗ з ПЗ «Акорд» та відповідно приймати участь у закупівлі.

Крім того, у додатку до тендерної документації ОСОБА_2 зазначено, що система ВКЗ після підключення до ТЗФСП, повинна виконувати функції проведення відеоконференцій, хоча ні вбудоване програмне забезпечення складових системи ВКЗ, ні ПЗ «Акорд» функцій відеоконференції не підтримували.

Таким чином, ОСОБА_2 створив умови, за яких перемогти під час вказаної закупівлі, могло лише ТОВ «Компанія КИТ». Інші потенційні учасники закупівлі не володіли технічними відомостями про ПЗ «Акорд» та не мали змоги гарантувати сумісність апаратних складових з таким програмним забезпеченням. При цьому, за погодженням учасників злочинної змови, запити сторонніх осіб щодо роз`яснення або уточнення тендерної документації, надання технічної інформації, яка б могла надати можливість взяти участь у закупівлі іншим учасникам, не пов`язаним з ОСОБА_1 , мали відхилятись тендерним комітетом за сприяння та особистого переконання членів комітету ОСОБА_2 .

На засіданні тендерного комітету ДСА України 17.10.2016 ОСОБА_2 , особисто голосував та переконав інших членів тендерного комітету, які не були обізнані щодо злочинних намірів учасників злочину, голосувати за затвердження поданих ним пропозицій.

ОСОБА_1 , з метою створення видимості законної конкурентної участі у закупівлі та забезпечення визнання торгів такими, що відбулися, залучила до участі у закупівлі як другого учасника ТОВ «Фолгат ФТК», із заступником директора та засновником якого була раніше знайома та який не був обізнаний про злочинні наміри учасників злочинної змови.

Так, ТОВ «Фолгат ФТК» утворене у 1998 році, основний вид діяльності - виробництво комп`ютерів і периферійного устаткування. Рішенням зборів учасників ТОВ «Фолгат ФТК» від 18.10.2016 директором товариства призначено ОСОБА_12 - сина ОСОБА_13 . Протягом 2012 - 2016 років ТОВ «Компанія КИТ» неодноразово приймало участь у інших державних закупівлях спільно з ТОВ «Фолгат ФТК».

Зокрема, ОСОБА_1 узгодила необхідність надання вказаним учасником вищої цінової пропозиції у сумі 63 990 грн за комплекс, що становило на 90 грн більше, ніж запропонувало ТОВ «Компанія КИТ» - 63 900 грн за комплекс.

18.11.2016 відповідно цінові пропозиції та документи для участі в закупівлі, складені від імені ТОВ «Компанія КИТ» та ТОВ «Фолгат ФТК» були розміщені через мережу Інтернет в електронній системі державних закупівель «Прозорро».

28.11.2016 членами тендерного комітету ДСА України за участю ОСОБА_2 прийняте протокольне рішення про укладання договору про закупівлю з ТОВ «Компанія КИТ» за ціною, зазначеною у ціновій пропозиції - 63 900 грн за комплекс, а всього на суму 13 227 300 грн.

12.12.2016 між ТОВ «Компанія «КИТ» та ДСА України укладено договір №75-16. Відповідно до його умов, ТОВ «Компанія КИТ» як постачальник зобов`язується протягом 2016 року забезпечити постачання ДСА України апаратури для записування та відтворення звуку й зображення, а саме: апаратно-програмний комплекс для створення системи відеоконференцзв`язку за ціною 63 900 грн/комплекс у кількості 207 штук, а всього, на суму 13 227 300 гривень.

В період з 12.12.2016 по січень 2017 року, ОСОБА_1 із залученням інших осіб забезпечила постачання на адресу судів України 207 систем ВКЗ, та частковий монтаж їх у залах судових засідань згідно з договором.

ОСОБА_2 у свою чергу, на підставі доручень, підписав акти приймання-передачі обладнання, не зважаючи на те, що станом на 27.12.2016 комплекси не були фактично змонтовані у повному обсязі, та умовами договору передбачалися зобов`язання ТОВ «Компанія КИТ» здійснити такий монтаж.

Після надходження актів приймання-передачі обладнання, ДСА України в період з 22.12.2016 по 26.12.2016 перерахувало грошові кошти у розмірі 13 227 300 гривень на рахунок ТОВ «Компанія КИТ».

Згідно з висновком комплексної судової товарознавчої та комп`ютерно-технічної експертизи від 20.02.2020, ринкова вартість одного комплекту обладнання згідно договору №75-16 станом на 28.11.2016 становила 30 559,50 грн, тобто - 6 325 816,50 грн за 207 систем ВКЗ, що на 6 901 483,50 грн менше загальної вартості 13 227 300 грн, що передбачена договором.

Таким чином, учасники групи протиправно заволоділи грошовими коштами ДСА України, що становлять різницю між вартістю обладнання згідно з договором та його фактичною ринковою вартістю з урахуванням вартості монтажу у розмірі 5000 грн/комплект, у т.ч. 4000 грн - вартість робіт, 1000 грн - вартість витратних матеріалів (всього у сумі за 207 комплектів 1 035 000 грн), у сумі 5 866 483,50 грн, що є особливо великим розміром.

Продовжуючи реалізацію злочинного плану, учасники злочину вирішили повторно заволодіти державними грошовими коштами шляхом створення умов та сприяння ТОВ «Компанія КИТ» у подальших тендерних закупівлях ДСА України засобів інформатизації.

Так, ОСОБА_2 , діючи за попередньою змовою із ОСОБА_1 та іншими невстановленими особами 20.04.2017 ініціював перед тендерним комітетом ДСА України питання про внесення змін до Річного плану закупівель товарів, робіт і послуг ДСА України на 2017 рік та початок процедури закупівлі апаратури для записування та відтворювання звуку й зображення в кількості 524 шт. ОСОБА_2 надано службову записку від 10.04.2017 №15.2-141/17, згідно з якою, без обґрунтування визначив очікувану вартість закупівлі - 26 800 000 грн. та кількість ТЗФСП в 524 штук, що становило - 51 145,04 грн за одиницю.

На засіданні тендерного комітету ДСА України 20.04.2017 ОСОБА_2 особисто голосував та переконав інших членів Комітету, які не були обізнані про злочинні наміри учасників злочину, голосувати за затвердження поданих ним пропозицій.

В цей же день, ОСОБА_2 ініціював перед тендерним комітетом ДСА України питання про затвердження тендерної документації на закупівлю апаратури для записування та відтворювання звуку й зображення, яку попередньо узгодив із ОСОБА_1 .

Так, відповідно до тендерної документації ОСОБА_1 підготовлено, а ОСОБА_2 включено умови, відповідно до яких ТЗФСП повинен забезпечувати операції, виконання яких можливе лише із застосуванням спеціального програмного забезпечення для фіксації судових засідань, характеристики якого не вказувалися. При цьому, перелік таких операцій прямо відповідав та був ідентичний розділу 4 Інструкції з експлуатації програмно-апаратного комплексу для фіксування судового процесу з спеціальним ПЗ «Акорд».

Крім того, до тендерної документації ОСОБА_2 були включені додаткові вимоги до ТЗФСП, що не були передбачені типовими технічними вимогами, раніше розробленими ДСА України та погодженими з Державним агентством з питань електронного урядування України, з метою унеможливлення участі інших потенційних учасників тендерної закупівлі.

Так, у Додатку 3 до тендерної документації ОСОБА_2 включено умови п.3, а саме: «можливість незалежного контролю часу і програмно захищеного доступу до показників часу та їх модифікацій», а також п. 27 - «роботу з використанням операційних систем Windows та сімейства Unix/Linux», що забезпечило створення умов за яких відповідний пристрій незалежного контролю часу повинен був взаємодіяти із спеціальним ПЗ «Акорд». При цьому, конкретні технічні характеристики та спосіб взаємодії пристрою із ПЗ «Акорд» умисно не розкривались. Крім того, внесена вимога щодо сумісності із операційною системою сімейства Unix/Linux, що створювало перешкоди для участі у тендері іншим розробникам програмного забезпечення, яке не було сумісне із малопоширеною системою Unix/Linux.

Таким чином, ОСОБА_2 створив умови, за яких перемогти під час закупівлі могло лише ТОВ «Компанія КИТ» або учасники, які мали доступ до інформації про функціонування ПЗ «Акорд». При цьому, запити інших потенційних учасників щодо роз`яснення або уточнення тендерної документації, надання технічної інформації, яка б могла надати можливість взяти участь у закупівлі таким учасникам, відхилялися тендерним комітетом за пропозиціями ОСОБА_2 .

Так, в ході закупівлі 26.04.2017, 28.04.2017, 04.05.2017 надходили звернення осіб - потенційних учасників закупівлі щодо надання роз`яснень тендерної документації. До моменту офіційного опублікування відповідей ДСА України на інтернет-майданчику «Прозорро», проекти відповідей готувались ОСОБА_1 і залученими нею особами та передавались ОСОБА_2 для подальшого розгляду та затвердження тендерним комітетом ДСА України.

Продовжуючи реалізацію злочинного плану, ОСОБА_1 , яка з 13.02.2017 почала виконувати повноваження директора ТОВ «Компанія КИТ», з метою створення видимості законної конкурентної участі у закупівлі та забезпечення визнання торгів такими, що відбулися, повторно залучила до участі у закупівлі ТОВ «Фолгат ФТК».

Вона узгодила необхідність надання вказаним учасником вищої цінової пропозиції, яка у підсумку склала 51 099,96 грн за комплекс, що становило на 195,96 грн більше, ніж запропонувало ТОВ «Компанія КИТ» - 50 904 грн за комплекс.

25.05.2017 о 09-13 та 09-29 год. відповідно цінові пропозиції та документи для участі в закупівлі, складені від імені ТОВ «Компанія КИТ» та ТОВ «Фолгат ФТК» були розміщені через мережу Інтернет в електронній системі державних закупівель «Прозорро».

14.06.2017 ОСОБА_2 надав тендерному комітету звіт про результати перевірки відповідності тендерних пропозицій учасників процедури закупівлі, згідно з яким повідомив про відповідність пропозицій ТОВ «Компанія КИТ» та ТОВ «Фолгат ФТК» вимогам тендерної документації. При цьому, перевірка ОСОБА_2 відповідності здійснювалась лише за заявленими учасниками характеристиками, працездатність комплексів фактично не перевірялась. Зокрема, у тендерній пропозиції ТОВ «Фолгат ФТК» заявлено про наявність пристрою незалежного контролю часу на мікроконтролері Microchip PSC16F628, однак працездатність такого мікроконтролера, його сумісність з ПЗ «Акорд» ОСОБА_2 не перевірялись. Крім того, тендерні пропозиції ТОВ «Компанія КИТ» та ТОВ «Фолгат ФТК» містили посилання про наявність у складі комплексів мікрофонного мікшера (1 шт.), однак фактичної перевірки відповідності їх параметрів умовам тендеру ОСОБА_2 також не здійснювалось.

15.06.2017 тендерним комітетом ДСА України за участі ОСОБА_2 визнано пропозиції ТОВ «Компанія КИТ» та ТОВ «Фолгат ФТК» такими, що відповідають умовам тендерної закупівлі, та допущено вказані пропозиції до електронного аукціону.

При цьому, запити можливих учасників щодо надання роз`яснень щодо істотних питань або уточнення тендерної документації, надання технічної інформації, яка б могла надати можливість взяти участь у закупівлі іншим учасникам, не пов`язаним з ОСОБА_1 , за пропозиціями ОСОБА_2 відхилялись тендерним комітетом.

За результатами закупівлі, 21.06.2017 тендерним комітетом ДСА України №73 прийняте протокольне рішення про укладання договору про закупівлю з ТОВ «Компанія КИТ» за ціною, зазначеною у ціновій пропозиції - 50 904 грн за комплекс, а всього на суму 26 673 696 грн.

06.07.2017 між ТОВ «Компанія КИТ» та ДСА України укладено договір №72-17 згідно умов якого, ТОВ «Компанія КИТ» як постачальник зобов`язується до 01.10.2017 року забезпечити постачання ДСА України апаратури для записування та відтворення звуку й зображення, а замовник - прийняти і оплатити товар в кількості 524 шт.

В подальшому, у період з липня по листопад 2017 року, ОСОБА_1 забезпечила через підлеглих працівників ТОВ «Компанія КИТ» постачання ТЗФСП на адресу судів України.

При цьому, ОСОБА_2 , діючи на підставі доручень ДСА України особисто підписав акти приймання-передачі обладнання та забезпечив підписання інших актів приймання-передачі підлеглими йому працівниками.

Продовжуючи свою злочинну діяльність співучасники злочину, забезпечили укладення переможцем торгів ТОВ «Компанія КИТ» із ДСА України додаткових договорів до договору №72-17 від 06.07.2017. Умовами додаткового договору № 2\22-18 збільшено на 104 шт кількість ТЗФСП, що мали бути поставлені ТОВ «Компанія КИТ» до ДСА України за ціною 50 904 грн за комплекс, а всього на суму 5 294 016 грн та у подальшому у період з січня по березень 2018 року здійснено постачання такого обладнання в суди України.

Після надходження актів приймання-передачі до ДСА України, на рахунок ТОВ «Компанія КИТ» за договором від 06.07.2016 №72-17 перераховано грошові кошти у загальному розмірі 31 967 712 грн.

Згідно із висновком комплексної судової товарознавчої та комп`ютерно-технічної експертизи від 20.02.2020, ринкова вартість одного комплекту обладнання згідно договору №72-17 станом на 15.06.2017 становила 20 674,74 грн, тобто загальна ринкова вартість 628 комплектів - 12 983 736,72 грн, що на 18 983 975,28 грн менше, ніж передбачено договором.

Таким чином, ОСОБА_2 , ОСОБА_1 та інші невстановлені особи, повторно заволоділи коштами ДСА України в інтересах ТОВ «Компанія «КИТ» у розмірі 18 983 975,28 грн.

Продовжуючи свої злочинні дії, учасники групи вирішили повторно заволодіти державними грошовими коштами шляхом створення умов та сприяння ТОВ «Компанія КИТ» у подальших тендерних закупівлях ДСА України.

Так, ОСОБА_2 25.04.2017 вчергове ініціював перед тендерним комітетом ДСА України питання про внесення змін до Річного плану закупівель товарів, робіт і послуг ДСА України на 2017 рік та початок процедури закупівлі апаратури для записування та відтворювання звуку й зображення. ОСОБА_2 подав на розгляд тендерному комітету службову записку від 10.04.2016 №15.2-139/17, у якій без відповідного обґрунтування визначив очікувану загальну вартість закупівлі - 25 100 000 грн, та кількість систем ВКЗ в 353 одиниці, що у ціновому вираженні становило - 71 104,81 грн за одиницю.

На засіданні тендерного комітету ДСА України 25.04.2017 ОСОБА_2 особисто голосував та переконав інших членів тендерного комітету, які не були обізнані про злочинні наміри учасників злочину, голосувати за затвердження поданих ним пропозицій.

В цей же день, ОСОБА_2 ініціював перед тендерним комітетом ДСА України питання про затвердження тендерної документації на закупівлю апаратури для записування та відтворювання звуку й зображення, яку попередньо узгодив із ОСОБА_1 .

Згідно із вказаною тендерною документацією апаратно-програмний комплекс для створення системи відеозапису та його відтворення (система ВКЗ) являв собою: два телевізора, квадратер (відеореєстратор), чотири відеокамери, сплітер (розгалужувач), з`єднувальні дроти.

ОСОБА_2 , з метою створення умов, які виключали б можливість участі сторонніх осіб у процедурі закупівлі, у додатку до тендерної документації умисно включив вимоги, що прямо не відносились до предмета закупівлі, однак зобов`язували би можливих переможців закупівлі забезпечити сумісність їхнього обладнання із спеціалізованим ПЗ «Акорд», без зазначення його детальних характеристик та опису.

При цьому, у пп.2 п.1 додатку до тендерної документації зазначено, що складова комплексу ВКЗ - пристрій апаратно-програмного квадрування зображення (квадратер) повинен мати у комплекті таке програмне забезпечення, яке після підключення буде взаємодіяти з ТЗФСП шляхом відображення відеосигналів в інтерфейсі ПЗ «Акорд». При цьому, характеристики ПЗ «Акорд» і докладний опис обробки відеосигналу самим програмним забезпеченням не повідомлялись. Таким чином, учасники злочину створили такі умови, за якої можливі сторонні учасники закупівлі не могли гарантувати належну взаємодію системи ВКЗ з ПЗ «Акорд».

Крім того, у п.2 ОСОБА_2 зазначено, що система ВКЗ після підключення до ТЗФСП, повинна виконувати функції проведення відеоконференцій, хоча ні вбудоване програмне забезпечення складових системи ВКЗ, ні ПЗ «Акорд» функцій відеоконференції не підтримували. Окрім цього, система ВКЗ після підключення до ТЗФСП, повинна забезпечити одночасну двосторонню передачу, обробку, передачу і представлення інтерактивної інформації на відстані в режимі реального часу за допомогою апаратно-програмних засобів обчислювальної техніки. Тобто вимоги тендерної документації до система ВКЗ складеної ОСОБА_2 , передбачали наявність функцій, які забезпечували не апаратні складові системи ВКЗ, а стороннє програмне забезпечення, не пов`язане з предметом закупівлі. При цьому, технічний опис, характеристики і вимоги щодо сумісності відповідного ПЗ «Акорд» не повідомлялись, що відповідно фактично унеможливлювало участь у тендері інших учасників.

Таким чином, ОСОБА_2 створив умови, за яких перемогти під час закупівлі могло лише ТОВ «Компанія КИТ». При цьому, запити можливих учасників щодо роз`яснення або уточнення тендерної документації, надання технічної інформації, яка б могла надати можливість взяти участь у закупівлі іншим учасникам, не пов`язаним з ОСОБА_1 , мали відхилятись тендерним комітетом за сприяння та особистого переконання членів тендерного комітету ОСОБА_2

25.04.2017 на засіданні тендерного комітету ДСА України ОСОБА_2 особисто голосував та переконав інших членів тендерного комітету, які не були обізнані щодо злочинних намірів учасників злочину, голосувати за затвердження поданих ним пропозицій.

В ході закупівлі 28.04.2017, 05.05.2017 надходили звернення осіб - потенційних учасників закупівлі щодо надання роз`яснень тендерної документації. До моменту офіційного опублікування відповідей ДСА України на інтернет-майданчику «Прозорро», проекти відповідей готувались ОСОБА_1 і залученими нею особами та передавались для подальшого затвердження тендерним комітетом ДСА України ОСОБА_2 .

ОСОБА_1 , з метою створення видимості законної конкурентної участі у закупівлі та забезпечення визнання торгів такими, що відбулися в чергове залучила до участі у закупівлі ТОВ «Фолгат ФТК», яке як учасник брало участь у попередніх тендерах ДСА України із закупівлі систем ВКЗ та ТЗФСП.

Зокрема, узгодила необхідність надання вказаним учасником вищої цінової пропозиції, яка у підсумку склала 70 902,00 грн за 1 систему ВКЗ, що становило на 82 грн більше, ніж запропонувало ТОВ «Компанія КИТ» -70 819,80 грн за комплекс.

29.05.2017 о 08-40 та 09-50 год. відповідно, цінові пропозиції та документи для участі в закупівлі, складені від імені ТОВ «Компанія КИТ» та ТОВ «Фолгат ФТК» були розміщені через мережу Інтернет в електронній системі державних закупівель «Прозорро».

За результатами закупівлі, 20.06.2017 тендерним комітетом ДСА України прийняте протокольне рішення про укладання договору про закупівлю з ТОВ «Компанія КИТ» за ціною, зазначеною у ціновій пропозиції - 70 819,80 грн за комплекс, а всього - 353 комплекси на загальну суму 24 999 389,40 грн.

06.07.2017 між ТОВ «Компанія КИТ» та ДСА України укладено договір №71-17, згідно умов якого, ТОВ «Компанія КИТ» як постачальник зобов`язується до 01.10.2017 року забезпечити постачання ДСА України апаратури для записування та відтворення звуку й зображення, а замовник - прийняти і оплатити товар, а саме: апаратно-програмний комплекс для створення системи відеоконференцзв`язку на суму 24 999 389,40 грн.

В подальшому у період з липня 2017 по січень 2018 року, ОСОБА_1 забезпечила через підлеглих працівників ТОВ «Компанія КИТ» постачання систем ВКЗ на адресу судів України.

Продовжуючи свою злочинну діяльність, співучасники злочину забезпечили укладення переможцем торгів ТОВ «Компанія КИТ» із ДСА України додаткові договори. Умовами додаткового договору № 2\22-18 збільшено на 104 шт. кількість ТЗФСП, що мали бути поставлені ТОВ «Компанія КИТ» до ДСА України за ціною 50 904 грн за комплекс, а всього на суму 5 294 016 грн. У подальшому, з січня по березень 2018 року здійснено постачання такого обладнання в суди України.

ОСОБА_2 у свою чергу, підписав та забезпечив підписання актів, які засвідчували, що обладнання фактично доставлене, змонтоване та підключене, не зважаючи на те, що станом на час підписання актів комплекси не були фактично змонтовані у повному обсязі, що суперечило умовам договору.

Умовами додаткового договору № 2\21-18 збільшено на 70 шт. кількість систем ВКЗ, що мали бути поставлені ТОВ «Компанія КИТ» до ДСА України за ціною 70 819,80 грн за комплекс, а всього на суму 4 957 386 грн. У подальшому з січня по березень 2018 року здійснено постачання такого обладнання в суди України.

Після надходження актів приймання-передачі до ДСА України, в період з 27.07.2017 по 12.04.2018 на рахунок ТОВ «Компанія КИТ», за договором від 12.12.2016 №71-16 перераховано всього 29 956 775,40 гривень.

Згідно з висновком комплексної судової товарознавчої та комп`ютерно-технічної експертизи від 20.02.2020, ринкова вартість комплекту обладнання зі складом згідно договору №71-17 станом на 15.06.2017 становила 25 971,88 грн за одиницю, тобто загальна ринкова вартість 423 комплектів - 10 986 105,24 грн, що на 18 970 670,16 грн менше, ніж передбачено договором №71-17 та додатковим договором до нього.

Таким чином, група осіб за співучасті ОСОБА_2 , пособництва ОСОБА_1 та інших не встановлених досудовим розслідуванням осіб, заволоділи грошовими коштами, що становлять різницю між вартістю постачання комп`ютерної техніки та її фактичною ринковою вартістю, з урахуванням вартості монтажу у розмірі 5000 грн/комплект, у т.ч. 4000 грн - вартість робіт, 1000 грн - вартість витратних матеріалів (всього у сумі за 423 комплектів 2 115 000 грн), тобто у сумі 16 855 670 грн.

Згідно з висновком судово-економічної експертизи від 21.05.2020 та висновком додаткової судово-економічної експертизи №27/09-21 від 27.09.2021, в результаті придбання за завищеними цінами комп`ютерної техніки на підставі договорів №75-16 від 12.12.2016, №71-16 та №72-16 від 06.07.2017 учасники групи заволоділи державними коштами та заподіяли державі в особі ДСА України збитки у сумі 41 706 000 грн.

Всього злочинними діями учасників ОСОБА_2 , ОСОБА_1 та інших невстановлених осіб, державі в особі ДСА України в результаті придбання за завищеною ціною техніки заподіяні збитки, а учасники злочинної групи протиправно заволоділи грошовими коштами в розмірі 50 817 813,20 грн, що більше ніж у 600 разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян на момент вчинення злочину і є особливо великим розміром.

Таким чином, ОСОБА_1 своїми умисними діями, які виразились у пособництві в заволодінні чужим майном шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчиненому повторно, за попередньою змовою групою осіб, в особливо великих розмірах, вчинила кримінальне правопорушення, передбачене ч. 5 ст. 27 ч. 5 ст. 191 КК України», - сказано в ухвалі суду.

Детектив просив застосувати відносно підозрюваної запобіжний захід у вигляді застави у розмірі 16 122,5 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, що становить 40 млн гривень. Прокурор підтримав доводи клопотання.

Слідчий суддя постановив клопотання НАБУ про застосування запобіжного заходу у вигляді застави задовольнити частково, і застосував до підозрюваної запобіжний захід у вигляді застави у розмірі 6,99 млн грн.

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВа також на нашу сторінку у Facebook, Viber та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Ростислав Шурма объяснил, отменят ли в Украине оборот наличных денег и что для этого нужно
Ростислав Шурма объяснил, отменят ли в Украине оборот наличных денег и что для этого нужно
Главное за день
Сегодня день рождения празднуют
  • Світлана Мартьянова
    Світлана Мартьянова
    в.о. голови Франківського районного суду м. Львова
  • Іван Феєр
    Іван Феєр
    суддя Закарпатського апеляційного суду