Верховна Рада схвалила за основу та в цілому законопроєкт №7317 про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності з примусового виконання судових рішень, рішень інших органів (посадових осіб) у період дії воєнного стану та підтримала зупинку на час війни примусове стягнення з населення боргів за комунальні послуги та боргів важливих для економіки під час війни підприємств За відповідне рішення проголосували 318 народних депутатів
Ухваленим законопроєктом на час війни зупиняється вчинення виконавчих дій у виконавчих провадженнях з виконання:
- рішень, боржниками за якими є юридичні особи (фізичні особи – підприємці), які відповідно до національних класифікаторів України здійснюють діяльність з виробництва, передачі, розподілу, постачання електричної енергії відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», діяльність з водопостачання та водовідведення відповідно до Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», діяльність з транспортування, постачання, розподілу та зберігання природного газу відповідно до Закону України «Про ринок природного газу», діяльність з вирощування сільськогосподарських культур, тваринництва, виробництва харчових продуктів, надання доступу до мережі Інтернет, виробництва вакцин, космічну діяльність відповідно до Закону України «Про космічну діяльність»;
- рішень, боржниками за якими є підприємства оборонно-промислового комплексу, органи військового управління, з’єднання, військові частини, вищі військові навчальні заклади, військові навчальні підрозділи закладів вищої освіти, установи та організації, які входять до складу Збройних Сил України, підприємства залізничного транспорту;
- рішень про стягнення з фізичної особи заборгованості за житлово- комунальні послуги.
Крім цього на час війни забороняється примусове виконання виконавчих написів нотаріусів.
Зупинення виконання не поширюється на рішення, стягувачами за якими є держава, органи Пенсійного фонду України, інші державні цільові фонди, юридичні особи (фізичні особи – підприємці) визначені в абзацах 13-14 цього пункту (тобто вищенаведені підприємства з постачання енергії, води, ОПК тощо), а також на рішення про відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю внаслідок кримінального правопорушення.
Вчинення виконавчих дій з підстави, передбаченої абзацом тринадцятим цього пункту, зупиняється у разі, якщо відомості про відповідну діяльність боржника внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань до 1 травня 2022 року. Тобто, записати собі такі види діяльності, як надання доступу до інтернету: «заднім числом» у Реєстрі не вийде.
Щодо регулювання діяльності приватних виконавців на час воєнного стану, то законом встановлено, що в цей час постанова або інший процесуальний документ (або їх частина), винесені у виконавчому провадженні приватним виконавцем, якщо вони суперечать вимогам законодавства з примусового виконання рішень, можуть бути скасовані за зверненням сторони виконавчого провадження або особи, права якої порушені, постановою керівника структурного підрозділу Міністерства юстиції України, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері примусового виконання рішень, або його заступника, крім випадків, коли наявна інформація про судове провадження, ініційоване особою, яка подала звернення у зв’язку із спором між тими самими сторонами, з такого самого предмета і тієї самої підстави. Банкам чи іншим фінансовим установам така постанова направляється поштою або на офіційну електронну адресу, а також може бути вручена під розписку.
У період дії воєнного стану приватний виконавець за заявою сторони виконавчого провадження або з власної ініціативи, за умови наявності об’єктивних підстав, має право своєю постановою скасувати постанову чи інший процесуальний документ (або їх частину), винесені ним у виконавчому провадженні.
Порядок направлення державними виконавцями платіжних вимог на примусове списання коштів у період дії воєнного стану визначається Міністерством юстиції України.
Щодо дисциплінарної відповідальності приватних виконавців, то на час війни, згідно до документу зупиняються до припинення або скасування воєнного стану на території України встановлені строки розгляду Дисциплінарною комісією подань про притягнення приватного виконавця до дисциплінарної відповідальності та прийняття рішення про застосування до приватного виконавця дисциплінарного стягнення. При цьому діяльність приватного виконавця може бути зупинена строком на один місяць на підставі наказу Міністерства юстиції за поданням керівника структурного підрозділу Міністерства юстиції, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері примусового виконання рішень, погодженим не менше ніж з п’ятьма членами Дисциплінарної комісії, у разі виявлення ознак порушення приватним виконавцем при здійсненні своєї діяльності вимог законодавства щодо примусового виконання рішень. Протягом 10 робочих днів з дня закінчення зазначеного строку чи дня припинення або скасування воєнного стану Міністерство юстиції видає наказ про поновлення діяльності приватного виконавця.
Планові та позапланові перевірки діяльності приватних виконавців не проводяться. У разі якщо на день введення воєнного стану позапланова перевірка діяльності приватного виконавця не була проведена, така перевірка проводиться в порядку, встановленому Міністерством юстиції, після припинення або скасування воєнного стану за письмовим зверненням учасника виконавчого провадження щодо рішень, дій або бездіяльності приватного виконавця.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.