На сьогодні своїх сімейних лікарів обрали 30 млн 610 тисяч українців. В середньому на одного сімейного лікаря, терапевта, педіатра припадає 1300 пацієнтів. Гроші йдуть за кожним пацієнтом до закладу, в якому пацієнт обрав собі лікаря. Але це не означає, що лікар працює зі своїми пацієнтами в режимі нонстоп.
Національна служба здоров'я України розмістила в соцмережах допис з порадами, як спілкуватися з сімейним лікарем.
В НСЗУ нагадали, що на відміну від невідкладної допомоги, послуги, які надають лікарі та лікарки первинної ланки, не відносяться до екстрених.
Крім того, в Службі пояснили, що лікар або лікарка:
- є людиною, а не цілодобовим сервісом;
- має визначені робочі години та вихідні;
- має право обирати спосіб зв'язку з пацієнтом та вирішувати, коли відповідати на дзвінки та повідомлення;
- може призначити час і дату прийому пацієнту;
- має право вирішувати, чи є реальна потреба у виклику додому чи можна проконсультувати дистанційно.
Такі роз’яснення викликані тим, що деякі пацієнти телефонують своєму сімейному лікарю, терапевту або педіатру на мобільний у вочевидь неробочі години. Тож НСЗУ закликає реалізовувати власні права, не порушуючи права інших.
При симптомах COVID-19 потрібно телефонувати до свого лікаря, щоб він оцінив стан пацієнта, викликав мобільну бригаду для проведення тестування. Під час домашнього лікування з підтвердженим COVID також необхідно тримати зв’язок з сімейним лікарем, щоб контролювати самопочуття.
Національна служба здоров'я України надала поради, які допоможуть побудувати довготривалі комунікації з сімейним лікарем на засадах взаємоповаги. Поради зводяться до такого:
- Якщо лікар надав свій номер мобільного, поцікавтесь, в які часи зручно дзвонити або писати та з якими питаннями.
- Перед тим, як дзвонити лікареві, подивіться на годинник. В ідеалі час дзвінків має збігатися з часом роботи вашої амбулаторії.
- Заздалегідь продумайте всі питання перш, ніж набирати номер лікаря. Адже нерідкі випадки, коли пацієнт згадує про найважливіше після завершення розмови і передзвонює знову.
- Починайте розмову або текстове повідомлення з нагадування, хто ви, адже лікар не здатен пам’ятати всіх пацієнтів, та відразу переходьте до суті питання.
- Не відправляйте аудіо-, відеоповідомлення, якщо ви не узгодили такий формат заздалегідь.
- Невідкладна ситуація потребує невідкладної допомоги, а це або дзвінок на 103, або самостійне відвідування лікарні, яка надає медичну допомогу цілодобово. Вас приймуть без електронного направлення у разі, якщо випадок не може чекати.
- У вихідні, святкові та неробочі дні у вашій амбулаторії працює черговий кабінет та реєстратура. Завжди можна звернутись туди перш, ніж турбувати свого лікаря дзвінком у його вихідний.
- Не плутайте сімейного лікаря з психологом. Поважайте право вашого лікаря на відпочинок і не турбуйте його з метою «поговорити».
Раніше МОЗ розмістив для громадського обговорення типову форму договору керованого доступу.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.