У 2021 році Національне агентство з питань запобігання корупції, окрім антикорупційної експертизи проектів законів, почало проводити експертизу проектів актів Уряду. Це стало можливим після внесення змін до Регламенту Кабінету Міністрів, які запропонувало НАЗК та підтримав Прем’єр-міністр України.
Антикорупційна експертиза дозволяє виявити положення, які у разі ухвалення акту можуть сприяти поширенню корупційних практик. Тобто, завдяки експертизі можна запобігти виникненню корупційних схем ще до прийняття акту.
За І квартал 2021 року НАЗК здійснило моніторинг 1025 проектів нормативно-правових актів (НПА). За наслідками моніторингу у 33 проектах НПА, внесених на розгляд Кабміну та Верховної Ради України, було виявлено ознаки корупціогенних факторів та проведено експертизу. Про це повідомляє пресслужба НАЗК.
Які корупціогенні фактори трапляються найчастіше?
Найчастіше у І кварталі НАЗК виявляло такі корупціогенні фактори у НПА:
- повноваження органів влади визначені нечітко, що створює умови для корупційних зловживань посадовців та прийняття ними рішень на власний розсуд;
- права або обов’язки юридичних та фізичних осіб прописані неоднозначно. Через це норми є незрозумілими для тих, хто має їх застосовувати;
- положення створюють зайві перешкоди для громадян та організацій у доступі до державних послуг, у тому числі адміністративних, освітніх та соціальних.
Які рекомендації НАЗК були враховані?
За перші три місяці 2021 року 23 з 27 рекомендацій НАЗК щодо усунення корупціогенних факторів було враховано розробниками за результатами доопрацювання проектів НПА.
Таким чином, були повністю враховані рекомендації НАЗК у:
- проекті Закону України «Про державний екологічний контроль». Виключено можливість для посадовця, який проводить перевірку, зупинити діяльність суб’єкта господарювання за власним рішенням. Також виключено проведення перевірок у нічний час, вихідні та святкові дні. Таким чином обмежено можливість тиску на бізнес;
- проекті постанови Кабінету Міністрів України «Про удосконалення регулювання у сфері нормування у містобудуванні». Встановлено обов’язок розробника публікувати проекти державних будівельних норм. Це дозволить громадськості контролювати, наскільки безпечними і комфортними будуть запланована забудова та інфраструктура міста;
- проектах постанов Кабінету Міністрів України «Питання оборонних закупівель», «Про затвердження Порядку створення, формування та ведення електронного реєстру учасників відбору та виконавців державних контрактів (договорів)». Врегульовано порядок проведення переговорів та укладення контракту з єдиним виконавцем, а також ведення реєстру виконавців таких контрактів. Завдяки цьому громадяни знатимуть, як проходять оборонні закупівлі, проведення яких не є таємним;
- проекті Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підтримки розвитку вітчизняних галузей надрокористування». Визначено чіткий перелік та вимоги до документів, які підприємці повинні подати, щоб одержати дозвіл на користування надрами за результатами аукціону. Це дозволяє обмежити зловживання посадовців під час видачі такого дозволу.
«Завдяки нашій активній роботі з розробниками проектів актів стан врахування рекомендацій НАЗК сьогодні сягає 85%. Це дозволяє забезпечити прийняття актів, які позбавлені корупціогенних норм, та є зрозумілими для суб’єктів, які їх застосовуватимуть», – зазначив керівник Департаменту запобігання та виявлення корупції НАЗК Сергій Деркач.
Також «Судово-юридична газета» писала, що НАЗК презентувало Уряду звіт антикорупційної діяльності 2020.
Крім того, ми писали про ще більше відкритих даних від НАЗК: відтепер публікуватимуться 19 наборів даних.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал і на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.