Владислав Власюк,
Генеральний директор Директорату з прав людини,
доступу до правосуддя та правової обізнаності Міністерства юстиції України
Цього року третина абітурієнтів не змогли скласти відносно нескладне правниче ЗНО для вступу на магістратуру. Разом з дослідженнями це підтверджує кризовий стан сучасної вищої юридичної освіти. Може бути багато різних причин такого стану, але виправляти ситуацію слід рішуче і гуртом: міністерствам, закладам вищої освіти, міжнародним партнерам та громадськості.
Що нам спільно вдалось реалізувати за останній час:
- Підняти, хай і незначно, мінімальні порогові бали правничого ЗНО (для вступу на магістратуру).
- Встановити 150 мінімальних балів з першого та другого конкурсних предметів для вступу на спеціальність «Право» (шкільне ЗНО).
- Відмінити державне замовлення для ОКР молодшого спеціаліста за спеціальністю «Право».
- Розробити модельний навчальний курс «Професійна відповідальність правника» та Типовий навчальний план підготовки правника в Україні, тепер освітні заклади можуть їх запроваджувати як конкурентну перевагу в боротьбі за абітурієнта.
Що нині в процесі реалізації:
- Затвердити таку програму для проведення єдиного вступного іспиту з іноземних мов, яка відповідатиме рівню В2 з урахуванням Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти.
Що поки не вдалось:
- Вийти на єдину концепцію подальшого реформування юридичної освіти, зокрема із питань ОКР молодшого бакалавра, загально-спеціальної магістратури та інтегрованої магістратури, та зрештою формалізувати таку концепцію. Сподіваємось, цю роботу вдасться завершити найближчим часом.
Що ще плануємо або підтримуємо, або які ідеї маємо:
- Переглянути підходи до формування фахових комісій ЗНО, більшість складу яких мали би становити юристи-практики, а не викладачі закладів вищої освіти, оскільки останні можуть мати конфлікт інтересів.
- Оптимізація мережі навчальних установ з тим, щоб правників готували в умовах академічної свободи правничих шкіл.
- Підтримку ініціатив, спрямованих на підвищення якості викладання в правничих школах.
- Ширше запровадження тестування на загальні навички та критичне мислення.
- Створення єдиного тестологічного центра для розробки якісних тестових завдань і адміністрування проведення окремих тестів.
- Розробки, за ініціативи професійних об’єднань, професійних стандартів для правничих професій.
- Оновлення курсу «Правознавство» у середній школі.
- Система фінансування розвитку науки права, що базується на досягненні результатів.
Розвиток якості юридичної освіти — це тривалий процес, що потребує спільних зусиль. Спільних і міністерств, і закладів освіти, і професійних об’єднань, і юридичного бізнесу, і власне студентів. Адже саме освіта є основою для подальшої успішної професійної діяльності правника, а також це потужний запобіжник неетичної чи навіть корупційної поведінки.