Пенсіонери-переселенці, щоб отримувати пенсії, повинні проходити обов’язкову фізичну ідентифікацію в «Ощадбанку». Ця процедура для багатьох незрозуміла і в процесі підтвердження особи у деяких громадян України виникають питання.
У зв’язку з цим, юристи підготували відповіді, які допоможуть пенсіонерам розібратися з процедурою і отримувати належні їм за законом виплати, повідомляє «Донбас СОС».
Що таке фізична ідентифікація?
Під фізичною ідентифікацією мається на увазі особисте відвідування відділення «Ощадбанку» з паспортом, банківською картою або електронним пенсійним посвідченням (ЕПП), звернення в касу банку і здійснення будь-якої дії з рахунком (зняття готівки, оплата житлово-комунальних послуг, перевірка балансу та інше), яке вимагає введення ПІН-коду.
Ідентифікація та верифікація — це одне і те ж?
Ні. Це абсолютно різні процедури. Дуже часто навіть юристи говорять неправильно.
Під верифікацією розуміється збір і порівняння інформації і даних, які надаються для призначення пенсії, субсидії, всіх соціальних виплат, що здійснюються за рахунок державного і місцевого бюджетів, коштів Пенсійного фонду, фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування. Верифікація і моніторинг проводиться Міністерством фінансів України для всіх одержувачі соціальних виплат і пенсії.
Проходження ідентифікації, в свою чергу, передбачено тільки для одержувачів пенсії та соціальних виплат з числа внутрішньо переміщених осіб. Ідентифікацію людина проходить самостійно в касі «Ощадбанку».
Хто повинен проходити ідентифікацію?
Пенсіонери та люди з числа внутрішньо переміщених осіб, які отримують соціальні виплати.
Раніше ідентифікація була обов’язковою тільки для пенсіонерів. Але після набуття чинності змін від 11 липня 2018 року проходити ідентифікацію повинні отримувачі всіх соціальних виплат, наприклад, адресної допомоги, допомоги при народженні дитини, допомоги самотнім матерям та інших.
Які терміни проходження ідентифікації?
Раз на 6 місяців повинні проходити ідентифікацію пенсіонери, які оформили ЕПП (електронне пенсійне посвідчення) та отримувачі всіх соціальних виплат.
Раз на 3 місяці — пенсіонери, які не оформили ЕПП та користуються звичайним пенсійним посвідченням і банківською картою.
Пенсіонери, які оформили ЕПП також зобов’язані проходити ідентифікацію в Ощадбанку кожні 6 місяців.
Раніше терміни проходження ідентифікації власниками ЕПП складали: перший рік — раз на 6 місяців, наступні роки — раз на рік.
Для власників звичайного пенсійного посвідчення, які не оформили ЕПП, термін проходження ідентифікації залишається раз на 3 місяці.
Як пройти ідентифікацію?
Ідентифікація може бути пройдена в будь-якому відділенні Ощадбанку. Слід звернутися безпосередньо до каси банку і проінформувати про те, що ви проходите ідентифікацію.
Далі потрібно пред’явити документ, що засвідчує особу, та карту (ЕПП або звичайну банківську карту).
На POS-терміналі (який вам повинні дати в касі) ввести ПІН-код по карті і здійснити будь-яку дію з рахунком (зняти готівку кошти, оплатити житлово-комунальні послуги, перевірити баланс та інше). Це є проходженням ідентифікації.
Ідентифікація не може бути пройдена по довіреності, необхідно звертатися тільки особисто.
Також варто наголосити, що ідентифікація проводиться безкоштовно.
Якщо у банку незаконно вимагають оплатити додаткові послуги для проходження фізичної ідентифікації, потрібно відразу ж на місці при співробітнику зателефонувати зі скаргою.
Кому проходити ідентифікацію не потрібно?
- особам з інвалідністю І групи;
- особам, які згідно з висновком лікарсько-консультаційної комісії не здатні до самообслуговування.
Для того, щоб не проходити ідентифікацію, потрібно отримувати виплати не через Ощадбанк, а через Укрпошту з доставкою додому.
Що робити, якщо ідентифікацію не пройдено у встановлені терміни?
Якщо ідентифікацію не пройдено, банк блокує видаткові операції за поточним рахунком та інформує про це протягом тижня Міністерство соціальної політики і Міністерство фінансів.
Міністерство соціальної політики в свою чергу передає таку інформацію в ваш орган соціального захисту населення та Пенсійного фонду.
Рахунок в Ощадбанку можна розблокувати, пройшовши ідентифікацію. Розблокування рахунку буде здійснене наступного дня.
Крім Ощадбанку, обов’язково потрібно відновити соціальні виплати, якщо вони були припинені. Для цього треба звернутися до свого органу соціального захисту та Пенсійного фонду.
СМС-інформування
Про необхідність пройти ідентифікацію, а також про блокування рахунку банк надсилає СМС на номер власника картки.
«На практиці ми бачимо багато різних збоїв, оскільки розсилка СМС здійснюється через автоматичну програму — СМС або взагалі не приходять, або приходять навіть тим, хто нічого не отримує. Тому ми не рекомендуємо сподіватися тільки на СМС-інформування від Ощадбанку, і самостійно відстежувати терміни проходження ідентифікації», — зазначається в повідомленні.
Нагадаємо, що «Судово-юридична газета» повідомляла, що в Україні переглянули вимоги до мінімального трудового стажу.
Крім того, ми писали про пенсії українцям, які знаходяться за кордоном.
Також відомо, що в Україні стало менше працевлаштованих переселенців.