Станом на кінець серпня поточного року в установах виконання покарань та тимчасового тримання перебувало понад 56 тисяч осіб, з них 34% — ті, хто утримувався в слідчих ізоляторах і чекав вироку суду або його перегляду в апеляційному чи касаційному порядку, тобто де-юре ще не був визнаний винним у скоєнні злочину.
На думку деяких співробітників пенітенціарної системи, проблема перевантаженості СІЗО вирішиться, якщо тих, відносно кого вже було винесено обвинувальний вирок, одразу направляти в колонію, а не й надалі утримувати в ізоляторі в період оскарження рішення суду.
«Судово-юридична газета» поцікавилась у заступника міністра юстиції України Дениса Чернишова, чи вважає він за доцільне впровадження такого порядку утримання обвинувачених.
«Якщо законодавець передбачить таку можливість, ми з радістю так і будемо робити. Дійсно, наразі СІЗО перевантажені, там утримуються 19300 осіб. Це пов’язано, зокрема, із судовою реформою: вироки виносяться не так швидко, як хотілося б», — пояснює заступник міністра.
У той же час, деякі установи виконання покарань заповнені лише на 20-30%. У зв’язку з цим минулого року розпочався процес оптимізації. 13 установ призупинили своє функціонування, а за рахунок скорочення штату співробітників пенітенціарної системи державі вдалося зекономити більш ніж 100 мільйонів гривень. Цього року планується оптимізувати ще 12 установ.
«При вирішенні питання щодо оптимізації перш за все враховується кількість осіб, що утримуються в установі: якщо їх менше 50% від планового наповнення — це перший сигнал, що свідчить про необхідність оптимізації. Також беруться до уваги умови утримання, рівень безпеки виправної колонії, обсяг щорічних витрат установи, наявність виробництва та рівень його прибутковості тощо», — зазначив Д.Чернишов.
Ще однією причиною скорочення штату стало і стрімке скорочення кількості ув’язнених, що відбулося внаслідок декриміналізації низки злочинів. Якщо ще 5 років тому в установах виконання покарань утримувалось близько 120 тисяч засуджених до позбавлення волі, то вже в липні поточного року це число зменшилось до 56630, а фактична чисельність персоналу становить 30830 співробітників.
Разом з тим в установах, функціонування яких буде призупинене в рамках оптимізації, залишаться працювати близько 20-30 осіб аби підтримувати їх «життєздатність».
Як зазначається у пояснювальній записці до так званого «Закону Савченко», порядок застосування якого раніше розтлумачила Велика Палата Верховного Суду, його ухвалення обґрунтоване, зокрема, необхідністю припинення негативної практики тривалого утримання в слідчих ізоляторах осіб на стадії досудового розслідування. Окрім того, автори закону розраховували, що таким чином вдасться розвантажити переповнені СІЗО. Заступник міністра юстиції розповів, чи справдились їх сподівання.
«На наповненість слідчих ізоляторів цей закон ніяк не вплинув, бо багато хто хотів якнайдовше затриматись там, скоротивши таким чином строк відбування покарання. Щоправда розвантаження УВП все ж таки відбулось. Понад 9 тисяч осіб вийшли на волю, з них близько тисячі — вбивці. Однак це відбувалось відповідно до закону та рішень суду. Іноді нам щось закидають з цього приводу, але наголошую, уважно читайте назву: Державна кримінально-виконавча служба. Ми виконуємо, а не ініціюємо», — підкреслив Д.Чернишов.