На офіційному сайті Верховної ради опублікували текст законопроекту № 3900 «Про внесення змін до закону України «Про освіту» щодо забезпечення якості навчальної літератури». Авторами є депутати від «Голосу» та «Слуги народу», серед яких: Інна Совсун, Олексій Жмеренецький, Сергій Колебошин, Ярослав Юрчишин та інші. Автори пишуть, що даний законопроект розроблений з метою встановлення чітких вимог до якості навчальної літератури, насамперед тієї, що використовуються у закладах повної загальної середньої освіти, та механізму перевірки дотримання цих вимог.
Мету законопроекту, як вони вважають, буде реалізовано за рахунок виконання таких завдань:
- запровадження визначення навчальної літератури та визначення критеріїв, яким вона має відповідати;
- удосконалення розподілу повноважень щодо наукового та методичного забезпечення освіти;
- визначення підходів до забезпечення якості навчальної літератури шляхом її експертизи.
Новації
Законопроект пропонує таке:
- поширює вимоги дотримання норм академічної доброчесності на авторів навчальної літератури (тобто перевірки на плагіат);
- встановлює перелік повноважень Центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки щодо наукового та методичного забезпечення освіти, зокрема щодо забезпечення якості навчальної літератури.
Центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки здійснює наукове і методичне забезпечення освіти, зокрема:
- організовує проведення наукових досліджень у сфері освіти, необхідних для формування та реалізації державної політики у сфері освіти;
- організовує розробку державних стандартів освіти, типових освітніх програм та модельних навчальних програм;
- здійснює інші функції, передбачені законодавством.
Національна академія наук України, національні галузеві академії наук України, органи із забезпечення якості освіти, центральні органи виконавчої влади, яким підпорядковані заклади освіти, академічні, галузеві науково-дослідні інститути, заклади освіти, інші науково-методичні та методичні установи у взаємодії з відповідними підприємствами, творчими спілками, асоціаціями, товариствами, громадськими об’єднаннями, у тому числі фаховими організаціями (професійними асоціаціями), об’єднаннями роботодавців, незалежними установами оцінювання та забезпечення якості освіти можуть:
1) розробляти пропозиції про засади освітньої політики, прогнози, інформаційно-аналітичні матеріали, рекомендації щодо гуманітарного розвитку держави та вдосконалення освітньої сфери;
2) брати участь у науково-методичному забезпеченні оцінювання і моніторингу якості освіти, зокрема за міжнародними програмами;
3) здійснювати соціологічні дослідження суспільного сприйняття освітньої політики;
4) реалізовувати інші функції, передбачені законодавством та їх установчими документами.
У освітньому процесі в закладах освіти може використовуватися навчальна література, що створена з дотриманням вимог академічної доброчесності та відповідає стандартам освіти, принципам науковості, системності, доступності, віковим та психофізіологічним особливостям розвитку здобувачів освіти та іншим вимогам, визначеним законодавством, та не можуть містити висловлювань, зображень, відео– чи аудіоматеріалів дискримінаційного характеру, крім випадків, коли такі висловлювання, зображення, відео– чи аудіоматеріали використовуються для ілюстрування чи пояснення явищ дискримінації.
Центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки для забезпечення якості навчальної літератури, її відповідності принципам та вимогам, визначеним законодавством, організовує проведення експертизи навчальної літератури, що використовується для здобуття дошкільної та повної загальної середньої освіти (далі - експертизи) у порядку, визначеному законодавством, та визначає види навчальної літератури, що підлягають експертизі.
Навчальна література, що виготовляється за кошти державного бюджету, відбирається за конкурсом у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки, та має отримати позитивний висновок експертизи.
Навчальна література, у якій за результатами експертизи виявлено невідповідність принципам та вимогам, визначеним законодавством, не може використовуватися у освітньому процесі.
Висновки експертизи навчальної літератури та рішення щодо їх використання у освітньому процесі у закладах освіти оприлюднюються на сайті центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Суперечності
Незрозуміло, про яку експертизу йдеться. Якщо це так звана гендерна, то виникає питання до законності її проведення та об’єктивності. Також виникає питання до того, чи її проведення не є засобом диктату і насадження окремої ідеології.
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла про коментар МОН щодо проблеми нестачі підручників у школах.