Высший совет правосудия 31 июля 2025 года утвердил свою Коммуникационную стратегию на 2025-2029 годы.
Разработка и утверждение Коммуникационной стратегии, как указано в тексте, состоялись с целью соблюдения требований Дорожной карты по вопросам верховенства права, выполнение которой необходимо ради евроинтеграционных перспектив Украины.
Как отмечено в решении ВСП, утверждение Коммуникационной стратегии «преследует цель утверждения Высшего совета правосудия как органа с лидерской позицией в судебной власти Украины, который системно решает проблемы судопроизводства, а также создания предпосылок для объективного освещения работы судов, формирования доверия и уважения к органам системы правосудия в контексте выполнения комплекса реформ в рамках переговорного процесса по членству Украины в ЕС».
Непосредственное выполнение Стратегии, судя по ее тексту, будет возложено на Пресс-центр судебной власти и пресс-офис Высшего совета правосудия.
Также планируется реанимировать институт судей-спикеров в судах, на которых в очередной раз будет возложена задача по повышению доверия к судебной власти на уровне конкретных судов.
Стратегия предполагает и в определенной степени «пропагандистскую» составляющую в освещении деятельности судебной власти:
- рассказы о судьях, «демонстрирующих человечность, героизм и вклад в справедливость (например, судьи на фронте, волонтерство, приговоры по военным преступлениям)
- продвижение мировоззренческих тем (героизм, жертвенность, лидерство) для создания «эмоциональной связи с обществом»
- прозрачное освещение реальных условий работы судов (чрезмерная нагрузка, недофинансирование, нехватка кадров) для разрушения стереотипов в отношении судебной власти.
Проблема состоит в том, что все эти идеи судебная власть уже пыталась реализовать, особенно в 2015-2019 годах. Результат в целом оказался не слишком убедительным, а в последние годы в вопросах судебных коммуникаций вообще фиксируется ощутимый регресс.
Также следует напомнить, что идея «замкнуть» коммуникации ВСП и судебной власти в целом на Пресс-центре судебной власти уже реализовывалась на практике, начиная с 2017 года. Однако какого-либо существенного успеха добиться так и не удалось.
Кроме того, не совсем ясно, кто будет оплачивать реализацию Стратегии. Ведь если оплачивать реализацию этого довольно амбициозного проекта будут иностранные проекты технической помощи, то вряд ли кто-то сможет гарантировать, что коммуникации судебной власти будут развиваться в том направлении, которое действительно отвечает интересам судебной власти, а не самих иностранных проектов технической помощи.
Завдання Стратегії
Серед завдань, які має виконати Стратегія, зокрема, зазначені:
- підвищення обізнаності громадян щодо статусу, повноважень, засад організації та діяльності ВРП
- збільшення в медіа обсягу інформації, спрямованої на зміну сприйняття діяльності ВРП, утвердження репутації та підвищення авторитету
- формування іміджу ВРП як органу, що посилює незалежність судової влади, вирішує проблемні питання судів та досягає результатів у взаємодії з іншими органами влади
- удосконалення співпраці з медіа та журналістами для своєчасного поширення достовірної інформації про діяльність ВРП і судів
- ефективна протидія дезінформації, фейкам та маніпуляціям щодо діяльності ВРП через моніторинг інформаційного поля та оперативне реагування, оскільки негативні новини поширюються особливо швидко
- сприяння правовій освіті громадян через доступний просвітницький контент у простій формі для підвищення правової обізнаності та розуміння ролі судів
- систематичне створення історій, які демонструють людяність і доступність суддів, їхній внесок у справедливість, захист прав і свобод громадян України
- висвітлення реальних умов роботи судів (перевантаження, недофінансування, брак кадрів) для зміни сприйняття та залучення суспільства до діалогу щодо необхідних реформ
- комплексна підготовка до кризових ситуацій через створення сценаріїв реагування для швидкого переривання негативного циклу суспільної думки, що є особливо актуальним за наявних показників недовіри.
Також зазначено, що у своїй діяльності Вища рада правосуддя буде дотримуватися принципу «реагування на негативні явища в судовій системі з позиції їх об’єктивного аналізу і протидії», а також «активно інформувати про заходи реагування на такі події з метою формування у суспільстві впевненості у тому, що судова система готова до вирішення внутрішніх проблем та самоочищення».
Напрями роботи ВРП у сфері комунікацій
Напрями роботи ВРП у межах Комунікаційної стратегії анонсовано наступні:
- призначення / звільнення суддів
- дисциплінарні процедури щодо суддів.
- оцінка дій судді при порушенні вимог несумісності.
- фінансове та матеріально-технічне забезпечення судів.
- правова освіта громадян через пояснення ключових процедур ВРП (наприклад, дисциплінарна процедура)
- систематичне висвітлення історій суддів, які демонструють людяність, героїзм та внесок у справедливість (наприклад, судді на фронті, волонтерство, вироки щодо воєнних злочинів).
- просування світоглядних тем (героїзм, жертовність, лідерство) для створення емоційного зв’язку із суспільством.
- прозоре висвітлення реальних умов роботи судів (перевантаження, недофінансування, брак кадрів) для руйнування стереотипів і формування об’єктивного розуміння викликів.
- допомога в організації висвітлення судових процесів щодо воєнних злочинів для демонстрування внеску судів у справедливість та експорту українських цінностей і досвіду на міжнародну арену.
- превентивне створення позитивних наративів через історії успіху та просвітницький контент для зменшення впливу кризових ситуацій, особливо з огляду на наявний рівень недовіри.
Інструменти для реалізації Стратегії
Також у Стратегії визначено, якими саме засобами Рада правосуддя планує реалізовувати свою Стратегію. Це:
- офіційний сайт ВРП.
- соціальні мережі: Facebook, Telegram, X, YouTube, Viber.
- розділ «Прес-центр» на веб-порталі «Судова влада України».
- платформи для прямого діалогу з громадянами (наприклад, Q&A-сесії в соцмережах) для скорочення дистанції між судами та суспільством і безпосередньої взаємодії з тими, хто відчуває недовіру
- профільні, міжнародні, загальнонаціональні та регіональні медіа
- телебачення, радіо, інформаційні агентства.
- платформи для подкастів та інтерактивні формати (Q&A-сесії, вебінари).
- співпраця з локальними медіа для просування історій, які наближають суди до громадян.
- партнерство з факультетами журналістики для розвитку судової журналістики та якісного висвітлення судових процесів.
- конференції, круглі столи, брифінги, прес-конференції.
- презентації узагальнень, щорічної доповіді про стан забезпечення незалежності суддів, аналітичних матеріалів.
- майданчик для обміну досвідом між судами.
- можливі зустрічі представників судових органів у форматі консультаційної ради для узгодження комунікаційних підходів.
- публічні заходи з висвітленням ціннісних тем (ушанування Захисників, судові вироки щодо воєнних злочинів) для формування спільної ідентичності.
- освітні заходи для журналістів і студентів щодо висвітлення судових процесів, зокрема з розгляду воєнних злочинів.
- ініціативи із залучення громадськості, такі як громадські майстер-класи, які розв’язують конкретні проблеми громадян, перетворюють пасивних отримувачів інформації на активних учасників управління, що може допомогти підвищити рівень довіри.
Прес-центр судової влади
Відповідно до Стратегії, важлива роль буде відведена Прес-центру судової влади. Прес-центр буде діяти таким чином:
- надавати методологічну підтримку суддям-спікерам і головам судів
- сприяти інформаційному супроводу резонансних справ
- проводити регулярні консультації із суддями-спікерами для обміну інформацією та узгодження комунікаційних практик
- створити сценарії реагування на типові кризові ситуації (порушення етики суддею, резонансні рішення, дезінформація) для забезпечення швидкої координації
- сформувати пул суддів-спікерів для активної комунікації із суспільством з метою демонстрування відкритості
- механізми «доставки» контенту до зацікавлених аудиторій через судову журналістику та локальні спільноти, ураховуючи обмежену конкуренцію з масовими медіа.
Кризові комунікації судової влади
Окремо Стратегія приділяє увагу розвитку так званих «кризових комунікацій», тобто інформаційному реагуванню на складні ситуації, які можуть нашкодити репутації судової влади.
Пропонується зробити наступне:
- розробити алгоритм кризового реагування: виявлення сигналів тривоги, аналіз ситуації, оцінка ризиків, внутрішня координація, «підготовка людино центричної відповіді, публікація, супровід і довгострокове корегування образу»
- створити групи з управління кризою у сфері комунікації, яка включає чіткий розподіл обов’язків та терміни реагування
- запровадити моніторинг інформаційного поля через цифрові інструменти для виявлення потенційних ризиків
- проводити регулярні консультації суддів-спікерів та працівників апаратів щодо взаємодії з медіа для уникнення помилок
- створити «превентивно» позитивні наративи через «історії суддів із метою зменшення впливу негативних «очевидностей» під час криз».
- зробити так, щоб судді-спікери швидко реагували на ті або інші резонансні події.
Очікувані результати
Відповідно до розрахунків розробників Стратегії, вдасться досягнути наступного:
- підвищення рівня обізнаності громадян про діяльність ВРП
- зростання відвідуваності сайту ВРП на 10% протягом року
- збільшення кількості підписників у соцмережах на 10% за рік
- зростання довіри до ВРП та судової влади в цілому
- підвищення індексу довіри до судової влади на 5% за два роки.
Ресурси, необхідні для втілення Стратегії у реальність
У Вищій раді правосуддя планують орієнтуватися на наступні ресурси:
- виділення окремого бюджету на комунікаційні кампанії, навчання персоналу та технічне оснащення (аналітичні інструменти, обладнання для створення контенту)
- забезпечення фінансування Прес-центру судової влади та підтримки комунікаційних ініціатив
- співпраця з міжнародними партнерами
- партнерство з освітніми установами для розвитку судової журналістики
- виділення ресурсів на створення контенту, який чесно висвітлює реальні умови роботи судів, та механізмів «доставки» цього контенту до зацікавлених аудиторій
- виділення ресурсів на впровадження алгоритму кризового реагування, зокрема інструментів моніторингу.
З повним текстом Комунікаційної стратегії на 2025-2029 роки можна ознайомитися нижче.
Автор: Вячеслав Хрипун
Подписывайтесь на наш Тelegram-канал t.me/sudua и на Google Новости SUD.UA, а также на наш VIBER, страницу в Facebook и в Instagram, чтобы быть в курсе самых важных событий.