Парламент скасував обмеження на отримання чиновниками подарунків

09:57, 9 липня 2022
На період воєнного стану скасовується обмеження для коштів або товарів, які чиновники чи депутати можуть отримувати як подарунки.
Парламент скасував обмеження на отримання чиновниками подарунків
Слідкуйте за найактуальнішими новинами в наших групах Facebook та Telegram.

8 липня Верховна Рада ухвалила як Закон законопроект голови Комітету ВР з антикорупційної політики Анастасії Радіної «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання корупції» про особливості застосування законодавства у сфері запобігання корупції в умовах воєнного стану» 7280. 

Експертне управління парламенту раніше вказало на значні корупційні ризики цього законопроекту. 

Цим законом депутатам та чиновникам дозволяється не звітувати про отримані подарунки, у тому числі у вигляді коштів за певних умов. 

А також - на час воєнного стану скасовується обмеження для коштів або товарів, які чиновники чи депутати можуть отримувати як подарунки. 

Крім того, новим законом встановлено, що у разі відкриття суб'єктом декларування або членом його сім'ї валютного рахунку в закордонному банку повідомлення про відкриття валютного рахунку може не подаватися, якщо такий рахунок було відкрито під час воєнного стану, використовуваного для отримання матеріальної допомоги, виплаченої іноземною державою чи міжнародною організацією. 

Зазначимо, що НАЗК раніше дало своє роз'яснення, що перераховані на рахунок чиновника чи члена сім'ї чиновника гроші на потреби армії чи осіб, які постраждали від війни, не потрібно декларувати. 

Тепер і це також закріплено лише на рівні закону. 

Так, у Розділ XIII «Прикінцеві положення» Закону України «Про запобігання корупції» запроваджуються пункти 2-3–2-11 такого змісту: 

2-3. Встановити, що тимчасово, з дня введення воєнного стану на період до припинення або скасування військового становища, а також протягом одного місяця з дня його припинення або скасування вимоги щодо відповідності подарунків загальновизнаним уявленням про гостинність та обмеження вартості подарунків, встановлені частиною другою статті 23 цього Закону, не поширюються на вчинення таких дій у зазначений у цьому абзаці період: 

1) отримання коштів у повному обсязі використаних (за наявності підтвердження використання отриманих коштів у повному обсязі на одну або декілька із зазначених цілей) виключно для таких цілей: 

здійснення переказів на спеціальні рахунки, відкриті Національним банком України для підтримки Збройних Сил України та/або гуманітарної допомоги особам, які постраждали внаслідок збройної агресії РФ проти України;

здійснення у встановленому законодавством порядку благодійних пожертв на користь Збройних Сил України;

здійснення в установленому законодавством порядку благодійних пожертв для підтримки та захисту осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії РФ проти України;

здійснення видатків на придбання та доставку товарів з подальшою їх передачею у власність Збройним Силам України, іншим військовим формуванням, утвореним відповідно до законів України, добровольчим формуванням територіальних громад, розвідувальним органам, правоохоронним органам;

здійснення витрат на придбання та доставку товарів, оплату робіт або послуг, наданих як гуманітарну допомогу особам, які постраждали внаслідок збройної агресії;

2) отримання безоплатно або за ціною, нижчою від мінімальної ринкової ціни товарів з подальшою їх передачею у власність Збройним Силам України, іншим військовим формуванням, утвореним відповідно до законів України, добровольчим формуванням територіальних громад, розвідувальним органам, правоохоронним органам (за наявності підтвердження передачі таких товарів у повному обсязі); 

3) отримання безоплатно або за ціною нижчою від мінімальної ринкової ціни товарів, наданих як благодійну пожертву або гуманітарну допомогу особам, які постраждали внаслідок збройної агресії РФ проти України (за наявності підтвердження надання таких товарів у повному обсязі на зазначені цілі); 

4) отримання безоплатно або за ціною, нижчою від мінімальної ринкової ціни, особами, які фактично проживають на тимчасово окупованих територіях України або на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або особами, які змушені залишити місце свого фактичного проживання внаслідок тимчасової окупації (загрози тимчасової окупації), ведення (загрози ведення) бойових дій: 

послуг з проживання чи розміщення; 

транспортних послуг чи послуг з перевезення у зв'язку із зміною місця фактичного проживання та/або поверненням до місця проживання; 

медичних послуг; 

лікарських засобів; 

товарів, робіт чи послуг, визнаних гуманітарною допомогою (за винятком транспортних засобів, інших самохідних машин та механізмів, крім легкових автомобілів, спеціально обладнаних для перевезення осіб з інвалідністю). 

2-4. Установити, що у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування, звітний період якого повністю або частково припадає на період дії військового стану, відомості, які мають бути зазначені відповідно до пунктів 7, 10 частини першої статті 46 цього Закону, не вказуються щодо об'єктів декларування, передбачених пунктом 2-3 цього розділу, а також щодо матеріальної допомоги, передбаченої законодавством іноземної держави (крім держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором), виплаченої за рахунок коштів іноземної держави (крім держави, визнаної Верховною Радою України) державою-агресором або міжнародної організації. 

2-5. Установити, що при отриманні доходу, придбанні майна, здійсненні видатків, передбачених пунктом 2-3 цього розділу, повідомлення про суттєві зміни у майновому стані не подається

2-6. Встановити, що у разі відкриття суб'єктом декларування або членом його сім'ї валютного рахунку в установі банку нерезидента повідомлення про відкриття валютного рахунку може не подаватися, якщо такий рахунок було відкрито під час військового стану, використовувалося виключно для отримання матеріальної допомоги, передбаченої законодавством іноземної держави (крім держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором), виплаченої за рахунок коштів іноземної держави (крім держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором) або міжнародної організації, та закритої протягом одного місяця з дня припинення або скасування військового стану. 

«Аналіз представленого законопроекту дозволяє стверджувати, що протягом дії військового стану в Україні вимога щодо відповідності подарунків загальновизнаним уявленням про гостинність та обмеження вартості подарунків, встановлені ч. 2 ст. 23 Закону, не поширюватиметься на цілу низку об'єктів декларування (йдеться не лише про отримання коштів, а й про різні види товарів, наданих послуг та/або виконаних робіт на користь суб'єктів декларування на безоплатній основі або за ціною, меншою за мінімальну ринкову). На наш погляд, така законодавча ініціатива веде до виникнення значних корупційних ризиків», - зазначили в ДНЕУ. 

Також новим законом встановлено (пункт 2-11), що у період дії військового стану Національне агентство із запобігання корупції має право отримувати благодійні пожертвування (у тому числі гуманітарну допомогу) у вигляді товарів (майна) від проектів міжнародної технічної допомоги. 

Раніше ми писали, що цим законом деяким категоріям чиновників дозволили працювати за контрактами із приватними особами. 

 Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Автор: Наталя Мамченко

 
Автор:
Ростислав Шурма пояснив, чи скасують в Україні обіг готівки та що для цього треба
Ростислав Шурма пояснив, чи скасують в Україні обіг готівки та що для цього треба
Головне за день
Сьогодні день народження святкують
  • Марина Гниличенко
    Марина Гниличенко
    суддя Київського районного суду м. Одеси
  • Віктор Панкулич
    Віктор Панкулич
    суддя Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду