Як раніше писала «Судово-юридична газета», 16 листопада Комісія з проведення конкурсу на зайняття посади директора Національного антикорупційного бюро України опублікувала оголошення про початок прийому документів від кандидатів. На це буде виділено 21 день.
Раніше Комісією було затверджено Критерії та методику оцінки кандидатів на посаду Директора НАБУ.
Ми проаналізували, які етапи чекають на претендентів.
Отже, відповідно до Критеріїв конкурс проводиться за наступними етапами:
- розміщення оголошення про умови та строки проведення конкурсу (16.11);
- прийом документів на участь у конкурсі (протягом 21 дня після розміщення);
- ухвалення рішення про допущення або недопущення кандидатів до участі у конкурсі на підставі поданих документів;
- анонімне тестування на знання законодавства із використанням комп’ютерної техніки;
- анонімне тестування на загальні здібності та навички із використанням комп'ютерної техніки;
- оцінювання особистісних компетенцій;
- виконання практичного завдання;
- проведення співбесід щодо відповідності кандидатів критерію доброчесності;
- проведення співбесід щодо відповідності кандидатів критерію компетентності;
- відбір трьох кандидатів, які мають найкращі професійний досвід, знання і якості для виконання службових обов’язків Директора НАБУ;
- внесення на розгляд Прем’єр-міністру України подання стосовно трьох кандидатів на посаду Директора НАБУ.
Формувати перший перелік кандидатів фактично буде робоча група, а не Конкурсна комісія
Опрацьовувати подані кандидатами документи та формувати перелік осіб, рекомендованих для допуску до участі у конкурсі, а також перелік осіб, які не рекомендовані, для прийняття Комісією відповідних рішень буде не сама Комісія, а Робоча група.
Нагадаємо, що робоча група утворена рішенням Комісії з числа осіб, делегованих міжнародними неурядовими організаціями, проектами міжнародної технічної допомоги, дипломатичними місіями (за їх згодою), для забезпечення організаційного та технічного супроводу діяльності Комісії. Усі члени робочої групи є помічниками членів Комісії у розумінні статті 7 Закону про НАБУ.
Повний склад робочої групи досі не оприлюднено. Наразі відомо, що очолює її Віктор Килимар, який від Антикорупційної ініціативи Європейського Союзу в Україні брав участь в підготовці суддів Вищого антикорупційного суду. Але саме ці особи сформують початковий список кандидатів.
При цьому члени робочої групи мають доступ до всієї інформації (у тому числі з обмеженим доступом) про кандидатів, яка перебуває у володінні Комісії, з метою її аналізу, обробки та підготовки матеріалів для членів Комісії.
Окрім того, як прописано у Критеріях, «комунікація між Комісією (її членами) з кандидатами щодо отримання пояснень, документів чи інформації, необхідної для проведення оцінки кандидатів, здійснюється лише через робочу групу, а у разі скерування запитів на інформацію з боку окремих членів ‒ із надсиланням копій повідомлення всім іншим членам Комісії».
Конкурсна комісія та її робоча група мають право отримувати технічну та фінансову підтримку для організації своєї діяльності в рамках реалізації проектів міжнародної технічної допомоги.
Прохідний бал наразі невідомий
У Критеріях також прописано, що прохідний бал (мінімально допустима кількість набраних балів, які можуть бути набрані за результатами тестування), отримання якого свідчить про успішне проходження тестування на знання законодавства, встановлюється рішенням Комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до дня проведення тестування.
Тобто, він буде встановлений, коли вже будуть відомі імена кандидатів.
Разом з тим, вже зараз визначено, що далі пройдуть перші 50 у рейтингу (до наступного етапу конкурсу - анонімного тестування на загальні здібності та навички із використанням комп'ютерної техніки, допускаються кандидати, які набрали мінімально допустиму або більшу кількість балів за результатами складення іспиту, та увійшли до рейтингу перших 50 кандидатів, які набрали найбільшу кількість балів за результатами тестування на знання законодавства).
Організаційне та технічне забезпечення проведення тестування на знання законодавства здійснюватиме робоча група, а технічну і логістичну підтримку при проведенні тестування можуть надавати проекти міжнародної технічної допомоги.
Стосовно наступного етапу – проходження тестування загальних здібностей, то тут прохідний бал, знов-таки, буде відомий «не пізніше ніж за сім календарних днів до дня проведення тестування». Тестування на здібності подолають перші 20 осіб, які набрали найбільшу кількість балів за сумою результатів тестування на знання законодавства та тестування на загальні здібності та навички.
Ще одна перевірка документів
Потім 20-ку буде чекати наступний етап - практичне завдання, яке складається з двох блоків: перевірка володіння кандидатами професійними практичними уміннями та навичками, а також перевірка наявності у кандидатів організаційних і лідерських якостей.
Цікаво, що оригінали документів, копії яких подані до Комісії, кандидати мають показати лише на етапі перед виконанням практичного завдання. Кандидати, які не пред’являть оригінали усіх документів, до виконання практичного завдання не допускаються та припиняють участь в конкурсі.
Отже, кандидати, які успішно склали анонімне тестування на знання законодавства та на загальні здібності, можуть бути відсіяні з таких формальних причин вже після цих етапів.
Зміст практичного завдання буде визначати Голова Комісії або уповноважений Комісією член Комісії шляхом випадкового вибору з переліку завдань, розроблених на запит Комісії.
Під час виконання практичного завдання кандидатам забороняється використовувати будь-які джерела інформації (крім офіційних текстів нормативно-правових актів та рішень судів у паперовому вигляді, перелік яких затверджується Комісією). Електронні копії власноручно підписаних кандидатами відповідей на практичні завдання розмістять на офіційному веб-сайті Кабінету Міністрів України.
«Оцінювання особистісних компетенцій» – невідомо, за яких умов буде проведено цей етап
Незрозумілим відповідно до Критеріїв є місце етапу з оцінювання особистісних компетенцій.
Адже на початку нормативного документу цей етап визначений фактично шостим, а в тілі самого документу йде вже після практичного завдання. При цьому з встановленого Критеріями формулювання, не випливає, чи буде мати місце цей етап взагалі, за яких умов його проведуть та що він передбачає:
«Комісія може ухвалити рішення про проведення оцінювання особистісних компетенцій кандидатів. Відповідне оцінювання здійснюється шляхом тестування кандидатів та інтервʼю кандидатів з психологом.
Комісія затверджує графік проходження відповідного оцінювання із зазначенням прізвищ, імен та по батькові кандидатів, інформації про дату, час та місця проходження. Графік оцінювання оприлюднюється на офіційному веб-сайті Кабінету Міністрів України не пізніше ніж за 5 календарних днів», - йдеться у ст. 10 Критеріїв, проте деталі цього етапу та його необхідність, як було зазначено вище, невідомі.
Перевірка доброчесності
Після виконання практичного завдання Комісія проводить перевірку відповідності кандидатів критерію доброчесності.
Відповідність кандидата критерію доброчесності оцінюється з урахуванням наявності або відсутності у членів Комісії обґрунтованих сумнівів, що виникли за результатами дослідження інформації, яка міститься у матеріалах щодо кандидата, та проведення співбесіди із ним, за такими компонентами:
а) відповідність доходів витратам та майну, належне декларування (законність джерел походження майна кандидата та відповідність витрат і майна кандидата та членів його сім'ї задекларованим доходам; наявність інформації про недекларування майна тощо
б) спосіб життя (відповідність способу (рівня) життя кандидата та членів його сім'ї задекларованим доходам, у тому числі, наявність незабезпечених зобов'язань майнового характеру, які можуть мати істотний вплив на подальше виконання кандидатом його службових обов’язків);
в) професійна етика (відповідність поведінки кандидата іншим вимогам законодавства у сфері запобігання корупції; наявність випадків вчинення діянь, які дискредитують кандидата і можуть зашкодити його авторитету, в позаслужбовий час; притягнення кандидата до відповідальності за вчинення проступків або правопорушень; наявність інформації про таку поведінку кандидата або членів його сім’ї, що свідчить про підтримку агресивних дій іншої держави проти України, співпрацю з представниками так званих «ДНР»/«ЛНР», окупаційної адміністрації або їх пособниками, в тому числі у публічних висловлюваннях тощо);
г) політична нейтральність (невходження кандидата у будь-який проміжок часу упродовж останніх п’яти років до складу керівних органів політичної партії; наявність інформації про публічні висловлювання, що демонструють або підтримують нетерпимість (нетолерантність), агресію, дискримінацію, розпалювання ворожнечі та ненависті);
ґ) інші порушення доброчесності (будь-які інші дані, які свідчать про невідповідність кандидата критерію доброчесності, зокрема інформація про порушення правил професійної етики, наявність ознак академічної недоброчесності (плагіат тощо), випадки неврегульованого конфлікту інтересів).
Фізичні та юридичні особи мають право подавати до Комісії будь-яку інформацію, яка може свідчити про невідповідність кандидата критерію доброчесності, шляхом надсилання такої інформації на визначену Комісією та зазначену в Оголошенні адресу електронної пошти.
Співбесіди щодо доброчесності – не для всіх
Кандидати мають право надати відповідь. Так, члени Комісії можуть надіслати на адресу електронної пошти кандидата, зазначену в його заяві про участь у конкурсі, повідомлення з пропозицією надати письмові пояснення щодо питань, пов'язаних із матеріалами щодо кандидата. У цьому випадку протягом 5 календарних днів з дня отримання повідомлення, кандидат може подати Комісії електронною поштою письмові пояснення та документи на їх підтвердження.
Стосовно кандидатів, які не змогли надати вичерпну письмову відповідь щодо наявних у комісії запитань Комісія затверджує графіки проведення співбесід щодо відповідності кандидатів критерію доброчесності.
Отже, виходячи з логіки Критеріїв, стосовно тих кандидатів, які надали письмову відповідь, яка, на думку Комісії, є вичерпною, співбесіди проводитися не будуть.
Зовнішня комунікація, а саме розуміння всіх стейкхолдерів НАБУ та їх інтересів
Після проведення співбесід щодо відповідності кандидатів критерію доброчесності, Комісія затверджує графіки проведення співбесіди щодо відповідності кандидатів критерію компетентності.
Зокрема буде оцінюватися:
- здатність використовувати ефективний стиль комунікації та впливу на різних співрозмовників/аудиторію, застосовуючи при цьому переконливий набір аргументів;
- здатність налагоджувати та підтримувати якісну внутрішню комунікацію серед співробітників НАБУ – як шляхом особистого спілкування, так і за допомогою електронної пошти, внутрішніх соціальних мереж;
- зовнішня комунікація, а саме розуміння всіх стейкхолдерів НАБУ та їх інтересів
- знання про вплив громадської думки на слідство та судовий процес
- навички публічних виступів, публічної кризової комунікації, вміння доносити повідомлення через різні формати ЗМІ тощо.
Як визначено у Критеріях, відповідність кандидата критерію компетентності оцінюється за такими компонентами:
а) знання національного законодавства та відповідного міжнародного права і їх застосування у практиці Верховного Суду, Конституційного Суду України і Європейського суду з прав людини;
б) обізнаність кандидата з положеннями міжнародних стандартів щодо запобігання та протидії корупції, інших застосовних у діяльності НАБУ міжнародних договорів та конвенцій (Конвенція ООН проти корупції; конвенції Ради Європи про боротьбу з корупцією; Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод; Європейська конвенція про видачу правопорушників, тощо);
в) стратегічне та аналітичне мислення (ініціативність, здатність генерувати та впроваджувати нові ідеї, бачення проблемних питань в роботі детективів НАБУ та інституції в цілому, наявність навичок прогнозування потенційних викликів, ризиків, перешкод та шляхів їх подолання; здатність визначати пріоритети та причинно-наслідкові зв’язки; бачення напрямів посилення незалежності і підвищення ефективності діяльності НАБУ; здатність швидко та ефективно опрацьовувати великі обсяги інформації, одночасно визначаючи ключові факти та тенденції; здатність оцінити поточну ситуацію, ідентифікувати існуючі проблеми та потреби та аналізувати ефективність прийнятих рішень використовуючи різні джерела інформації; спроможність виявляти закономірності або неочевидні зв'язки між фактами і виділяти ключові моменти;
г) лідерство та розуміння місії та завдань НАБУ (спроможність надихати і переконувати, вселяти довіру і подавати приклад, визначати цілі і об’єднувати навколо них, приймати оперативні і справедливі рішення, планувати і брати на себе відповідальність за сплановану і послідовну діяльність НАБУ на шляху до досягнення очікуваних результатів відповідно до мети, визначених довго-, середньострокових цілей та пріоритетів; готовність ініціювати запровадження змін та шляхів оптимізації робочих процесів; здатність приймати важливі рішення у стислі строки з прогнозуванням усіх можливих наслідків своїх дій; готовність до самостійного прийняття рішень, не піддаючись тиску чи надмірному впливу з боку сторонніх осіб; розуміння ролі, мети та призначення НАБУ у сучасному українському суспільстві та покладених на нього завдань; прагнення пошуку та втілення найсучасніших рішень, що можуть стосуватися діяльності НАБУ, розуміння моделі взаємодії зі Спеціалізованою антикорупційною прокуратурою Офісу Генерального прокурора, іншими органами державної влади, державними установами та організаціями, учасниками кримінального провадження;
ґ) управління людськими ресурсами (спроможність ефективно організовувати діяльність підлеглих, утвердження взаємоповаги та взаємопідтримки в колективі; здатність забезпечувати рівні умови роботи і професійного та кар’єрного розвитку для всіх представників колективу; здатність запобігати виникненню конфліктів та управляти ними; спроможність розвивати та підтримувати сприятливу організаційну культуру в колективі; здатність заохочувати толерантність та запобігати дискримінації при виконанні функцій НАБУ; вміння та здатність застосовувати фінансові та нефінансові способи мотивації в залежності від індивідуальних особливостей підлеглих; спроможність об’єктивно та усебічно оцінювати фактичні результати роботи співробітників; здатність налагодити та підтримувати систему надання і отримання зворотного зв’язку та реагування на нього у колективі працівників НАБУ; вміння правильно та оперативно визначати пріоритети щодо виконання робочих завдань; розуміння доцільності делегування певних робочих повноважень своїм підлеглим, беручи до уваги їхні навички та якості; прагнення підтримувати максимальну ефективність та результативність інституції; вміння вірно та вчасно визначити проміжні та кінцеві цілі робочих завдань; організація планування поточної діяльності підлеглими та контроль за дотриманням ними запланованого; здатність забезпечувати ефективну роботу колективу в умовах багатозадачності);
д) розуміння фундаментальних принципів професійної етики (глибоке розуміння принципу конфлікту інтересів і діянь, які можуть скласти враження про необ’єктивність виконання службових обов’язків або зашкодити репутації НАБУ в очах суспільства; розуміння, яка діяльність несумісна з зайняттям посади на публічній службі; вміння приймати рішення в умовах наявності моральної дилеми - в ситуації, коли будь-яке рішення може призвести до порушення моральних норм);
е) ефективна особиста, внутрішня та зовнішня комунікація, в тому числі - для позиціонування НАБУ та його роботи у суспільстві (спроможність активно слухати та розуміти; вміння чітко, логічно, зрозуміло, тактовно й аргументовано формулювати відповіді і надавати інформацію; спроможність вступати в дискусію і надавати аргументи та контраргументи; здатність виразно формулювати думку і доносити складні конструкції; здатність визначати та використовувати ефективний стиль комунікації та впливу на різних співрозмовників/аудиторію, виходячи з їх особливостей та застосовуючи при цьому переконливий набір аргументів; здатність налагоджувати та підтримувати якісну внутрішню комунікацію серед співробітників НАБУ – як шляхом особистого спілкування, так і за допомогою різноманітних інструментів, таких, як електронна пошта, внутрішні соціальні мережі і т.і. - задля забезпечення сприятливого робочого клімату та розуміння єдиної концепції та цінностей НАБУ;
Зовнішня комунікація, а саме розуміння всіх стейкхолдерів НАБУ та їх інтересів, вміння аналізувати публічне медіа-поле щодо ризиків та можливостей, здатність окреслити стратегічні напрямки комунікації, затвердити та переглядати комунікаційну стратегію НАБУ та завдання, управління формуванням репутації інституції, детективів НАБУ та комунікації в Україні, знання про вплив громадської думки на слідство та судовий процес, розуміння важливості належної публічної комунікації щодо всіх аспектів роботи НАБУ, навички публічних виступів, публічної кризової комунікації, вміння доносити повідомлення через різні формати ЗМІ, в тому числі через прямі телевізійні ефіри, здатність делегувати комунікаційні завдання професіоналам та скеровувати їх роботу).
Після завершення Комісією співбесід з усіма кандидатами, Комісія збирається на окреме засідання для обговорення всіх кандидатів без їх присутності та відбору шляхом відкритого голосування трьох кандидатів, які відповідають вимогам до Директора НАБУ, та мають найкращі професійний досвід, знання і якості для виконання службових обов’язків Директора НАБУ, для подання Прем’єр-міністру України.
Ниже наводимо повний текст Критеріїв.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.