Законопроект про новий порядок відбору суддів Конституційного Суду з вирішальним голосом міжнародних експертів підготували до ухвалення, але він влаштовує не всіх

07:54, 9 червня 2023
Активістів не влаштовує і цей варіант, бо члени Дорадчої групи експертів, призначені за міжнародною квотою, на їх думку, «можуть не розуміти українського контексту на достатньому рівні».
Законопроект про новий порядок відбору суддів Конституційного Суду з вирішальним голосом міжнародних експертів підготували до ухвалення, але він влаштовує не всіх
Слідкуйте за найактуальнішими новинами в наших групах Facebook та Telegram.

8 червня Комітет Верховної Ради з питань правової політики ухвалив рішення рекомендувати парламенту прийняти за основу законопроект щодо уточнення положень про конкурсний відбір кандидатур на посаду судді Конституційного Суду України №9322 від 25 травня 2023 року, поданий народним депутатом України Денисом Масловим та іншими. Альтернативні проекти пропонується відхилити.

При цьому законопроект №9322 визначено як невідкладний.

Нагадаємо, прописана у прийнятих в грудні 2022 року і підписаних Президентом законопроектах 7662 та 7663 про новий порядок відбору суддів КСУ процедура спочатку схвалювалася Венеційською комісією, але потім там передумали.

За цими законами відбір суддів Конституційного Суду України буде здійснювати Дорадча група експертів, яка формується наполовину з членів, делегованих «міжнародниками».

Але вже після того, як ці законопроекти були ухвалені, як писала «Судово-юридична газета», Венеційська комісія опублікувала відкорегований висновок.

25 січня 2023 року голова Венеційської комісії Клер Базі Малаурі оприлюднила лист до Руслана Стефанчука, де констатувала, що українська сторона «не виконала» всі рекомендації ВК  у прийнятому законі про відбір суддів КСУ.

Зокрема Венеційська комісія пропонувала виключити можливість призначення Верховною Радою, Президентом та з’їздом суддів України кандидатів у судді КСУ, які не рекомендовані Дорадчою групою експертів (ДГЕ). Також Венеційська комісія підкреслила, що до складу Дорадчої групи слід ввести сьомого члена за міжнародною квотою.

Зміна позиції ВК викликала деякий подив з боку української влади, втім, там вирішили не сперечатися та розробити зміни до прийнятого закону. Також було скасовано конкурс на посади суддів КСУ за квотою Верховної Ради.

Згодом, 19 квітня, у Верховній Раді зареєстрували новий законопроект 9225 стосовно змін у порядку конкурсного відбору кандидатур на посаду судді Конституційного Суду України.

Однак і він не влаштував деяких громадських активістів.

А 4 травня до України приїздила делегація Венеційської Комісії на чолі з її Президенткою пані Клер Базі Малаурі.

Після цього зареєстрували ще один законопроект 9322. Втім, і стосовно нього у активістів є заперечення.

Якщо «позитивними нововведеннями» активісти називають обов’язковість рішень Дорадчої групи експертів, яка перевірятиме кандидатів у судді КСУ, та вирішальний голос міжнародних експертів, то «ризиком», на їх думку, є те, що парламент і з’їзд суддів голосуватимуть за кандидатів на основі рейтингової системи. Тобто, спочатку вони голосуватимуть за кандидатів, які отримали усі шість голосів «за» від Дорадчої групи експертів. А за тих, хто отримав менше голосів – голосуватимуть пізніше. І це є ризиком.

Також активісти критикують норму законопроекту про те,  що рішення, прийняті ДГЕ, можуть бути оскаржені у Верховному Суді.

Крім того, на думку активістів, члени Дорадчої групи експертів, призначені за міжнародною квотою, «можуть не розуміти українського контексту на достатньому рівні» і це «може призвести до компромісних рішень».

Отже, фактично зазделегідь ставиться під сумнів компетентність та адекватність рішень, які будуть ухвалювати «міжнародні» члени, включно з членом, делегованим Венеційською комісією, яка регулярно аналізує українське законодавство, тобто, чудово розбирається в українському контексті. Але, на думку активістів, треба ввести ще одного члена до ДГЕ, який буде представляти активістів.

Нагадаємо, що «міжнародники» і за тією формулою, яка є зараз, мають вирішальний вплив на рішення стосовно того, хто з кандидатів пройде конкурс до КСУ, але цих гарантій, на погляд критиків, мало.

Суть проекту

Отже, як вказують автори проекту, на виконання рекомендацій Венеційської комісії законопроектом пропонується:

  • визначити, що Верховному Суду як суду першої інстанції підсудні справи щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів призначення суддів Конституційного Суду України у процесі конкурсного відбору кандидатів на посаду судді Конституційного Суду України, рішень, дій чи бездіяльності органів, які оцінюють кандидатів на посаду судді Конституційного Суду України у процесі конкурсного відбору кандидатів на посаду судді Конституційного Суду України;
  • збільшити до 30 днів строки для подання особами, які претендують на участь у конкурсному відборі на посаду судді Конституційного Суду України, документів;
  • надати можливість особам, яка виявили намір обійняти посаду судді Конституційного Суду України та відповідають визначеним Конституцією України вимогам, але не подали всіх необхідні документів чи подали їх із помилками та неточностями, подати або виправити відповідні документи протягом додаткового строку;
  • визначити, що у період дії воєнного стану щодо осіб, які претендують на зайняття посади судді, судді Конституційного Суду України, члена Вищої ради правосуддя, члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України проводиться спеціальна перевірка, а також перевірка, передбачена Законом України «Про очищення влади»;
  • передбачити, що кандидати, які отримали від Дорадчої групи експертів оцінку «не відповідає» за критерієм професійних якостей припиняють участь у конкурсі;
  • встановити, що за критеріями високих моральних якостей та визнаного рівня компетентності у сфері права кандидати отримують лише 2 оцінки – «відповідає» або «не відповідає»;
  • передбачити, що Дорадча група може провести оцінювання кандидатів за критеріями високих моральних якостей та визнаного рівня компетентності у сфері права в 1 етап;
  • встановити, що стосовно кандидатів, які отримали оцінку «відповідає» за критеріями високих моральних якостей та визнаного рівня компетентності у сфері права, Дорадча група формує загальний список всіх оцінених кандидатів;
  • пропонується встановити, що після формування такого списку стосовно всіх оцінених кандидатів, які відповідають критеріям високих моральних якостей та визнаного рівня компетентності у сфері права,
  • Дорадча група експертів буде формувати їх рейтинговий список. Кандидати у рейтинговому списку будуть розміщуватися залежно від кількості голосів, отриманих від Дорадчої групи, від найвищого (6 голосів «за») до найменшого результату (0 голосів «за»);
  • Верховна Рада України та з’їзд суддів України, при призначенні на посаду судді Конституційного Суду України, спочатку будуть проводити голосування стосовно тих кандидатів, які отримали найвищий рейтинг. У разі набрання такими кандидатами недостатньої кількості голосів, голосування буде проводитися щодо наступних у рейтингу кандидатів, які отримали на один голос менше від Дорадчої групи експертів, до вичерпання всього списку оцінених кандидатів;
  • установити, що протягом перехідного періоду добору, Дорадча група експертів приймає рішення щонайменше чотирма голосами її членів, з яких принаймні двоє запропоновані міжнародними організаціями чи Європейською комісією «За демократію через право». Якщо у зв’язку із однаковою кількістю голосів «за» і «проти» Дорадча група експертів не може ухвалити рішення, проводиться повторне голосування. У разі однакової кількості голосів «за» і «проти» під час такого повторного голосування голоси трьох членів Дорадчої групи експертів, з яких принаймні двоє запропоновані міжнародними організаціями чи Європейською комісією «За демократію через право», є вирішальними;
  • визначити, що питання відводів/самовідводів може розглядатися не пізніше початку проведення Дорадчою групою співбесід із всіма кандидатами на посаду судді Конституційного Суду;
  • передбачити для кожного члена Дорадчої групи заступника, який міг би його замінювати у випадках відведення/самовідведення, або дострокового припинення повноважень;
  • уточнити, що у протоколах Дорадчої групи експертів має бути зазначено результати поіменного голосування всіх членів;
  • уточнити, що всі рішення Дорадчої групи експертів, включно із рішеннями щодо оцінки моральних якостей та рівня компетентності у сфері права кандидатів, мають бути вмотивовані;
  • встановити, що Дорадча група оприлюднює рішення стосовно кандидатів, які отримали оцінку «не відповідає» за критеріями високих моральних якостей або визнаного рівня компетентності у сфері права, без наведення мотивів, які слугували підставою для ухвалення такого рішення.

Такі рішення із мотивуванням оприлюднюються Дорадчою групою лише на вимогу кандидата, який отримав оцінку «не відповідає»;

  • збільшити строки для призначення осіб до першого складу Дорадчої групи експертів;
  • установити, що з дня набрання чинності цим Законом усі процедури відбору кандидатур на посаду судді Конституційного Суду на конкурсних засадах, розпочаті суб’єктами призначення та не завершені станом на день набрання ним чинності, вважаються припиненими без окремого рішення суб’єктів призначення, та оголошується заново.

Автор: Наталя Мамченко

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

Ростислав Шурма пояснив, чи скасують в Україні обіг готівки та що для цього треба
Ростислав Шурма пояснив, чи скасують в Україні обіг готівки та що для цього треба
Головне за день
Сьогодні день народження святкують
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики