У ситуаціях, коли йдеться про життя та смерть, правильно сформульоване звернення до «швидкої» може стати вирішальним. Багато українців досі не знають, що саме потрібно сказати диспетчеру 103, щоб не отримати відмову в екстреному виїзді бригади.
Коли «швидка» зобов’язана виїхати, повідомили у Гребінківській селищній територіальній громаді.
Відповідно до класифікації викликів, медична допомога поділяється на категорії:
Категорія 1 – критичний стан (доїзд до 10 хв):
- раптова втрата свідомості
- зупинка дихання, судоми
- біль у грудях із задишкою
- симптоми інсульту (перекос обличчя, втрата мовлення, слабкість кінцівок)
- масивна кровотеча
Категорія 2 – екстрений стан (доїзд до 20 хв):
- артеріальний тиск понад 180/120 із нудотою, головним болем
- сильне серцебиття, тривога
- біль у грудях без зупинки дихання
- запаморочення, нестійкість, слабкість
Категорія 3 – неекстрений стан (бригада може не виїхати):
- підвищена температура без судом
- стабільно високий тиск без скарг
- загальне нездужання без конкретних скарг
Як правильно звернутись до диспетчера?
Використовуйте чіткі формулювання, які вказують на погіршення стану:
- «Це сталося раптово»
- «Стан погіршується»
- «Такого раніше не було»
- «Не контролюється вдома»
- «Потрібна екстрена допомога»
Приклади формулювань:
- Інфаркт:
«Чоловік, 63 роки. Раптовий біль за грудиною, не проходить 20 хвилин. Важко дихає, сильна слабкість. Раніше такого не було.» - Гіпертонічний криз:
«Мати, 72 роки. Тиск 220/130. Головний біль, хитка хода, порушене мовлення. Стан не контролюється, вперше.» - Інсульт:
«Жінка, 60 років. Перекос обличчя, не говорить, не піднімає руку. Почалося кілька хвилин тому, стан швидко погіршується.» - Набряк легень:
«Батько, 70 років. Дуже важко дихає, кашель із піною, не може лягти. Раніше не було.»
Що робити, якщо диспетчер відмовляє?
Скажіть:
«Цей дзвінок записується. У людини критичний стан, якого не було раніше. Ви відмовляєтесь направити бригаду? Прошу з’єднати мене зі старшим черговим лікарем.»
Всі дзвінки на 103 фіксуються. Ви маєте право вимагати допомоги у критичній ситуації. Правильні слова можуть врятувати життя.
Як раніше писала «Судово-юридична газета», існує переконання, ніби бригаду екстреної медичної допомоги можна викликати при будь-яких проблемах зі здоров’ям. Однак, пояснили у Національній службі здоров'я України, це не так.
«Екстрена медична допомога називається саме так тому, що надається в екстрених невідкладних випадках, коли існує загроза життю та здоров’ю людини», - пишуть у Нацслужбі здоров'я.
Невідкладний стан – це раптове погіршення фізичного або психічного здоров'я, яке становить пряму й невідворотну загрозу життю та здоров'ю, і виникає внаслідок хвороби, травми, отруєння чи інших причин. А саме:
- раптовий розлад дихання;
- раптовий біль у ділянці серця;
- сильна кровотеча;
- блювота кров’ю;
- гострий біль у животі;
- ураження струмом чи блискавкою;
- ушкодження в аварії;
- поранення при обстрілах тощо.
При цих та подібних станах потрібно негайно телефонувати 103.
У НСЗУ наголошують, що екстренка не приїздить, щоб виміряти тиск, збити температуру чи відвезти до лікарні.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал t.me/sudua та на Google Новини SUD.UA, а також на наш VIBER, сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.