Пане міністре, ми з дружиною маємо трохи заощаджень і одну ідею для бізнесу. Однак, щоб почати бізнес, треба зареєструвати фізичну особу — підприємця. Підкажіть, як і що нам треба робити?
Куди звернутися для реєстрації ФОП?
Реєстрацію фізичних осіб-підприємців уповноважені здійснювати:
- виконавчі органи місцевих рад, районні державні адміністрації (у разі прийняття відповідною радою рішення про наділення такими повноваженнями);
- нотаріуси;
- акредитовані суб'єкти.
Варто зазначити, що реєстрацію осіб, які зареєстровані та переселилися з території проведення АТО, здійснює державний реєстратор за адресою тимчасового проживання особи незалежно від місця проживання в межах України.
Які документи треба подати для реєстрації ФОП?
- Заяву про державну реєстрацію фізичної особи підприємцем;
- Заяву про обрання спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційну заяву про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість — за бажанням заявника;
- Паспорт громадянина України;
- Нотаріально засвідчену письмову згоду батьків або піклувальника чи органа опіки та піклування — для фізичної особи, яка досягла шістнадцяти років і має бажання займатися підприємницькою діяльністю, але не має повної цивільної дієздатності;
- Примірник документа, який засвідчує повноваження представника (у випадку подання документів представником).
Документи можуть бути подані як у паперовій формі (подаються особисто заявником або поштовим відправленням (бажано цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення)), або ж у електронній формі (документи подаються заявником через портал електронних сервісів).
Як подати електронну заявку?
Для того щоб подати заяву для державної реєстрації фізичної особи — підприємця необхідно зареєструватися на сайті «Реєстраційний портал» за посиланням та виконати вказані на сайті дії.
Заява формується заявником у електронній формі з обов’язковим долученням до неї електронних копій оригіналів документів для державної реєстрації, виготовлених шляхом сканування.
Заява та документи для державної реєстрації в електронній формі подаються з обов’язковим накладенням заявником власного електронного цифрового підпису.
Як довго розглядаються документи і скільки це коштує?
За проведення державної реєстрації фізичної особи — підприємця плата законодавством не передбачена.
Розгляд документів, поданих для державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій щодо фізичних осіб — підприємців, проводиться протягом 24 годин після надходження документів, поданих для державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій, крім вихідних та святкових днів.
Які причини можливого зупинення розгляду документів?
- Подання документів або відомостей не в повному обсязі;
- Невідповідність документів вимогам оформлення документів;
- Невідповідність відомостей, зазначених у заяві про державну реєстрацію, відомостям, зазначеним у документах, поданих для державної реєстрації, або відомостям в Єдиному державному реєстрі;
- Невідповідність реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта відомостям, які містяться в інформаційних системах інших органів державної влади;
- Подання документів з порушенням встановленого законодавством строку для їх подання;
- Невідповідність відомостей, зазначених у документах, поданих для державної реєстрації, відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі.
Розгляд документів зупиняється на строк, що становить 15 календарних днів з дати їх зупинення. Повідомлення про зупинення розгляду документів із зазначенням строку та виключного переліку підстав для його зупинення розміщуються на порталі електронних сервісів у день зупинення та надсилаються заявнику на адресу його електронної пошти.
Чи є конкретні підстави для відмови у державній реєстрації ФОП?
- Документи подано особою, яка не має на це повноважень;
- У Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони у проведенні реєстраційної дії;
- Не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку;
- Наявні обмеження на зайняття підприємницькою діяльністю, встановлені законом;
- Наявність в Єдиному державному реєстрі запису, що фізична особа вже зареєстрована як ФОП.
Повідомлення про відмову у проведенні державної реєстрації повинно містити посилання на конкретну норму (пункт, статтю) законодавства із зазначенням, що саме порушено під час оформлення.
Відмова у державній реєстрації здійснюється протягом 24 годин після надходження документів, поданих для державної реєстрації, крім вихідних та святкових днів.
Після усунення причин, що були підставою для відмови у державній реєстрації, заявник може повторно подати документи для державної реєстрації.
Які дії ще потрібно виконати після реєстрації?
Після того, як фізична особа зареєструвалася підприємцем, їй потрібно:
- Зареєструвати книгу обліку доходів. Для цього подається заява на ім'я начальника Державної фіскальної служби, де особа перебуває на обліку, складена в довільній формі, а також сама книга.
- Щоб подавати звітність через інтернет, потрібно отримати ключ електронного цифрового підпису, безкоштовно в Акредитованих центрах сертифікованих ключів (далі — АЦСК) податкової чи в будь-якому іншому АЦСК.
- Якщо особа планує отримувати дохід у безготівковій формі, потрібно відкрити поточний рахунок підприємця.
Куди звертатись за правовою допомогою?
Координаційний центр з надання правової допомоги
м. Київ, вул. Січових стрільців, 73, офіс 312 Телефон: (044) 486-71-06